בימים אלו מציינת עמותת סולמות עשור לפעילותה בתפוצות. על מנת להסביר על עבודתה שם, הגיעו הרב אלי טרגין והרב רמי אביגדור לאולפן ערוץ 7, והסבירו כיצד הם משלבים בין הדרך החינוכית לבין השפה שאיתה הם מגיעים לבני הנוער.

במהלך הריאיון מספרים השניים על הפעילות המיוחד של העמותה וכיצד שיתוף הפעולה שהם מייצרים עם יתר הארגונים הפועלים בחו"ל מביא לתוצאות טובות יותר.

בריאיון מסביר הרב טרגין, מנכ"ל עמותת סולמות, את מטרתם העיקרית בתפוצות. לדבריו, "עמותת סולמות פועלת כבר 10 שנים בתפוצות, ושאני אומר תפוצות אז זה כל שפה אפשרית, מלבד השפה העברית: אנגלית, ספרדית, פורטוגזית צרפתית ורוסית. כמו כן, אנחנו פועלים במגוון עצום של דרכים בלמעלה מאלף בתי ספר. כל זה כאשר אנחנו תמיד חושבים איך להיות קצת שונים. איך להיות קצת יזמים, איך לחשוב מחוץ לקופסה, ואיך לגעת באותו הלב היהודי שלפעמים לא מחובר ליהדות שלו. כל זה מזווית אחרת שאף אחד לא חשב עליה".

"גם אם נוציא חוברת לימוד, זה תמיד יהיה מזווית אחרת, עם גרפיקה אחרת או מתודה אחרת. אנחנו לא רוצים להיכנס לשבלונה מסוימת של חומרי למידה אלא לחשוב על כל מיני פרויקטים שיכולים לפתוח את הלב גם של הילד, וגם את הלב של המשפחה שלו", אומר הרב טרגין.

בואו להכיר את הסטארטאפים היהודים של סולמות

בהמשך הריאיון משתף הרב אביגדור, מנהל המחלקה הספרדית של העמותה, על האתגרים איתם הם מתמודדים: "דרום אמריקה זה קודם כל עולם אחר. כל מה שאנחנו רגילים לחשוב עליו כאן כחינוך, כגישה של תוכן ושל שכל, זה לא שם. דרום אמריקה זה אהבה, לכן צריך לעבוד עם כלים שמצד אחד נעביר להם את התוכן ואת המסר, אבל שזה יגיע אל השכל דרך הלב. זה דורש חשיבה אחרת, כלים אחרים. אנחנו משתדלים כל הזמן לחשוב על אמצעיים חדשים".

"אני אתן כמה דוגמאות, זה התחיל בעיקר בקורונה שכל בתי הספר הושבתו, אז החלטנו שלא צריך להשבית את הלימוד שאפשר ללמוד כולם באותו בית ספר גדול בזום. כך ייזמנו את הטקס הראשון של יום השואה הבינלאומי, שהפך להיות הטקס הכי גדול בדרום אמריקה, עם 2,300 משתתפים בטקס ממש מרשים, שהילדים הם היו עיקר הטקס בעצמם.

בסוף, התלמיד יושב בזום עם מלא ריבועים לידו, והוא יודע שאומנם הוא מקוסטריקה, אבל פה יש ילד ממקסיקו, ופה מארגנטינה, ופתאום הוא רואה שהוא לא לבד, שהוא חלק ממשהו עצום, חלק ממשהו גדול שנקרא עם ישראל", מוסיף הרב אביגדור.

לדברי הרב טרגין, השינוי בהבנה מה נכון לילדים הגיע ויושם בשנים האחרונות. לדבריו, "עשינו מעבר ביחד לפני כחמש שנים ממקום של רק לספק להם עוד חומר למידה, עוד חומר למידה למורה, עוד חומר למידה לתלמיד, עשינו כאן מהפך בלהיות 'סנטרו קהילה'. להפוך את בית הספר לקהילה, ואותנו לכיכר התנועה. במהלך המעבר חשבנו ביחד מה התלמידים צריכים לקבל בחומרי הלמידה וכיצד לקשר אותם לאירועים על רצף השנה".

"לדוגמה, ביום עצמאות, ב-70 שנה למדינה, הרב רמי והצוות שלו בנו חומרי למידה על כל עשור של המדינה דרך הדמות של ראש הממשלה שהיה הכי משמעותי באתה התקופה. כך הילדים למדו מספר חוברות למידה, אבל זה הוביל לטקס מאוד משמעותי שבמהלכו יצרו הילדים סרטון של אחת מהדמויות האלו והייתה תחרות סרטונים בין כל הילדים, שהביאה לעשרות אלפי צפיות. בעצם יש כאן חיבור בין חומר לימוד בכיתה פיזי וגם דיגיטלי, לתחרות כלל ארצית ויבשתית של הסרטונים, ולבסוף אירוע מסכם של הכל ביחד. כך חיברנו לא רק את הילדים ואת המורים אלא גם את המשפחות", הוסיף הרב טרגין.

לשאלה כיצד מרגישים את העבודה הזאת בשטח עם הציבור, עונה הרב אביגדור "זה מאוד כיף ומאוד חשוב שאתה נמצא בעשייה היום יומית של כל כך הרבה בתי ספר, ואתה נוגע בלב של כל כך הרבה ילדים. זה דבר מדהים שלא הייתי יכול לצפות לו שהתחלנו. אנחנו חזרנו משליחות וזה בוער בפנים, אז אתה מתחיל לחשוב שלא יכול להיות שאני עכשיו בארץ והילדים שלי מקבלים את החינוך הכי טוב, בזמן שאני יודע מה קורה שם, ואני לא יכול להפנות את העורף כאילו שום דבר לא קרה".

לדברי הרב אביגדור, "עם השנים ועם העבודה, נוצר קשר אישי עם כמה שיותר אנשים. היום יש לנו מאות מורים בקבוצות ווטסאפים שאנחנו מעבירים להם חומרים, ואנחנו רואים תגובות 'הצלת לי את השיעור', 'זה היה כל כך משמעותי לילדים'. זה מגיע גם שאנחנו מעברים השתלמות למורים ואתה מרגיש שאתה המנוע של כל זה. אני כאן בשביל לעזור, אבל בסופו של דבר מי שמתמודד ביום יום זאת המורה שרה, המורה רבקה, אני רק צריך להיות לה לעזר".

"בארגנטינה, לדוגמה, שינו את תוכנית הלימודים של כיתות ה' בעברית כדי להתאים אותה לתחרות שאנחנו עושים 'המרוץ למילון'. זה מדהים לראות את הילדים בגמר הגדול צועקים ומתלהבים ומעודדים אחד את השני על עברית, שזה היה מקצוע שהם לא יכלו לסבול אותו קודם לכן. עכשיו הם מחייכים ושמחים שהם לומדים את זה, אז אנחנו עשינו את שלנו", מספר הרב אביגדור על הפעילות היום יומית של העמותה.

לשאלה למה צריך את 'סולמות' כאשר יש עוד ארגונים נוספים שעובדים בחו"ל, אומר הרב טרגין: "אנחנו עובדים עם כולם. כאידיאל אנחנו לא עובדים לבד, אנחנו חלק מכל הגופים השונים ויש לנו שיתופי פעולה מדהימים. יש לנו הרבה מאוד שיתופי פעולה עם משרדי ממשלה, עם גופים כמו קק"ל, ההסתדרות הציונית ועוד, והרבה מאוד אנחנו מספקים עבור חלק גדול מאוד מהגופים את התכנים, את ההשתלמויות למורים. ביחד איתם אנחנו מנסים למנף את הדברים. הדוגמה של הרב רמי היא מצוינת, כי מצד אחד הם לומדים חומר שלם בעברית שאנחנו כותבים אותו, וזה מתחבר לתחרות ולפלטפורמה דיגיטלית".

"היכולת לחבר כמה עולמות תוכן – סרטים, טכנולוגיה, יזמות ותחרויות, זה בעצם הבידול שלנו שבעצם הרבה גופים פונים ואומרים בואו נעשה את זה ביחד, ואנחנו שמחים תמיד לעבוד עם כולם. יש לנו המון חלומות ואנחנו ב"ה גדלים בקצב מטורף כל שנה. גם ברמת הצוות שלנו וגם ברמת ההגעה לקהל היעד. יש חלומות גדולים, אנחנו בשאיפה לעשות עוד הרבה מאוד טוב", מסביר הרב טרגין.

הרב אביגדור מוסיף בהקשר הזה גם את נושא ההתבוללות שמכה קשות ביהדות התפוצות. "היום אתה מדבר על מינימום 60% התבוללות עד 80% התבוללות בדרום אמריקה. אני גדלתי בריו שבברזיל, ויש שם 80% התבוללות. זה אומר שמכל חמישה חברים, רק אחד הקים בית יהודי. העתיד צריך להיות שנהפוך את זה. שכל ילד יהודי, כל ילד שלומד במסגרת של קהילה יהודית יהיה גאה בעבר שלו, יהיה פעיל בהווה שלו, וייקח אחריות על העתיד של עם ישראל", מסביר הרב אביגדור..

לסיכום, אומר הרב טרגין "כל הדבר המדהים הזה בדרום אמריקה, צפון אמריקה וצרפת זה אודות להרבה מאוד שותפים ותורמים גדולים, ובעיקר תורמים קטנים. זה הכי מרגש אותי תורם 18 שקל, כי זה אומר שאין לו, אבל זה חשוב לו. זה דבר מרגש כי יש לנו הרבה מאוד שותפים ואנחנו זקוקים לעוד הרבה בשביל להצליח במשימה בדרום אמריקה ובשאר העולם".

בואו להכיר את הסטארטאפים היהודים של סולמות