סגן השר, חבר הכנסת אבי מעוז, משוחח עם ערוץ 7 על ימי העקירה והגירוש מגוש קטיף ועל התובנות העולות מהימים ההם. זאת במסגרת שבוע גוש קטיף במערכת החינוך.

"בתקופת העקירה הייתי בכפר דרום. ירדתי לשם מיד אחרי פסח עד יומיים אחרי תשעה באב", אומר מעוז המציין כי כמחאה על מהלכי העקירה הנרקמים התפטר מתפקידו כמנכ"ל משרד השיכון. "זו הייתה אמירה שאני לא יכול להיות מנכ"ל משרד השיכון כשעל המשרד הוטלה מלאכה שבחלקה עקירה ובחלקה ההתיישבות מחדש של העקורים".

"הרוח הייתה רוח של אמונה גדולה, אמונה בצדקת הדרך, אמונה גדולה בעם ובמדינה למרות שהשלטון היה עם כוונה ברורה לעקור אותנו מחבל ארץ שהוא לכל הדעות חלק מארץ ישראל. הייתה בכפר דרום אמונה מאוד חזקה ואת זה אני לוקח איתי", אומר חבר הכנסת מעוז המספר: "הייתי שם ביום הגירוש. בעברי הרחוק יותר, ב-93' עברתי לגור בעצמונה ואחר כך חזרנו לירושלים. מיד אחרי פסח חיפשתי מקום בגוש קטיף לגור בו ולא מצאתי. המקום היחידי שמצאתי היה עליית גג של משפחה בכפר דרום שהסכימו להשכיר לנו את עליית הגג ושם גרתי עם כל המשפחה. הייתה אווירה של אמונה מאוד חזקה, בעיקר בצדקת הדרך".

"אני מסתכל על מה שקורה היום. יש ציבור גדול שמרגיש שאפשר לזרוק את האידיאולוגיה שלו לפח, כאילו לקחו לו את המדינה ושומעים ביטויים ברוח הזו, ברוח של קץ הדמוקרטיה, קץ המדינה, אנחנו לא עם אחד, נציין אזכרה לדמוקרטיה, עוזבים את הארץ וכו'. לא שמעתי אמירות כאלה בתקופת הגירוש. הייתה אמירה נחושה שנמחה נגד הממשלה וניאחז פה, אבל אמירות של עזיבת הארץ? בדיוק להיפך. ראה לאן הלכו העקורים? לאחר התאוששות הם הקימו ישובים פורחים כמו בחלוצה, כמו במזרח לכיש, אזורים פורחים בזכותם. הם הפריחו שממה מחדש מתוך אמונה בצדקת הדרך שאותה אני לוקח גם בתפקידי הנוכחי".

"השמאל של היום צריך לדעת שיהיו בינינו חילוקי דעות ומאבקים בגבול החוק, ותמיד עלינו לזכור שאנחנו עם אחד, יש לנו ארץ אחת ויש לנו רק מדינה אחת ועליה אנחנו צריכים לשמור מכל משמר, גם כשאתה למטה ואתה מרגיש שכל האידיאולוגיה שלך נמחקה, כפי שהרגשנו אז, וגם כשאתה בשלטון אנחנו יודעים שאנחנו עם אחד", אומר מעוז.

על הסיכוי לעקירה נוספת לא ממהר מעוז לדחות את האפשרות על הסף. "אני לא יודע", הוא אומר, "החיים מזמנים הפתעות אבל התקדמנו ב-17 שנים וחצי מאז העקירה מגוש קטיף. העם התבגר והבין שתוצאת העקירה היא התגברות הטרור", אומר מעוז השב ומדגיש את חשיבות אחדות העם.

וכיצד ניתן להעביר את רוח גוש קטיף לדור הבא? חבר הכנסת מעוז סבור שהמפגש הישיר והבלתי אמצעי עם המתיישבים עצמם שנעקרו ושהפריחו שממות הוא שיעביר את האמונה ואת הקשר לארץ ישראל, אמונה וקשר שמאחדים את כולנו.