איימן עודה
איימן עודהצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בכפר מנדא שבגליל התחתון נערכה (שישי) הפגנה, הראשונה במגזר הערבי, נגד הרפורמה המשפטית שמוביל שר המשפטים יריב לוין.

אתר "פאנט" מדווח, כי ההפגנה נערכה ביוזמת התנועה הערבית יהודית "עומדים יחד" על רקע הקריאות של בכירים בתנועת המחאה להצטרפות ערביי ישראל להפגנות.

בהפגנה בה השתתפו גם פעילי שמאל יהודים הונפו כרזות עליהן נכתב: "זה הבית של כולנו", "אין דמוקרטיה בלי שיווין", "ליבנו עם חווארה", "חיי הפלסטינים חשובים", "אין דמוקרטיה עם כיבוש" ו"אנחנו בעלי הבית"

ד"ר סוהייל דיאב מחד"ש אמר בדברים שנשא בהפגנה, כי "ללא הציבור הערבי המחאה לא תוכל להצליח". ד"ר ת’אבת אבו ראס, מנכ"ל משותף של יוזמות אברהם, אמר כי "זו זעקה מכפר מנדא לתל אביב לפיה הערבים והיהודים מאוחדים נגד ההפיכה שמובילה הממשלה".

סונדוס סאלח, חברת הכנסת לשעבר מטעם תע"ל, אמרה כי "מאז הנכבה החברה הערבית בוחרת בין הרע לגרוע יותר, ולאחר ההפיכה יהיה רק הגרוע ביותר". לדבריה, "אנו אומרים למי ששואל אותנו מדוע אנו מתערבים בהפגנות האלה – התשובה היא שאנו מתמודדים עם חוקים גזעניים".

חבר הכנסת איימן עודה (חד"ש, הרשימה המשותפת) שנטל חלק בהפגנה כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "הבעיות שלנו לא ייפטרו מעצמן! כעת בפגנה בכפר מנדא אזרחים ערבים משתתפים בהפגנות נגד הממשלה הפשיסטית".

לדבריו, "נכון שחלקים גדולים מהמפגינים רוצים מדינה "יהודית ודמוקרטית", כלשונם, אבל אין זה אינטרס שלנו להרוס לחלוטין את השוליים הדמוקרטיים, כמו כן, וכאן הבסיס, לא בישיבה בבית פותרים את הבעיות, אלא על ידי שיתוף בעמדות שלנו, שבמרכזן עמדת הליבה שאין דמוקרטיה, עם כיבוש ואפליה. ולמצוא בהפגנות הללו הזדמנות לשכנע פלחים רחבים יותר בעמדות שלנו".

עודה הוסיף: "הפתרון הוא לא להסתגר בבית ולא לשקוע ולהזדהות עם כל המסרים של ההפגנות, אלא להשתתף ולהדגיש את עמדותינו ההוליסטיות".