ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: הדס פרוש, פלאש 90

רצף התאונות הקטלניות באתרי הבנייה בחודשים האחרונים, הביא את ועדת העבודה והרווחה לקיים דיון-חירום במצב.

יו"ר הועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר כי "חיי אדם הפכו להפקר בתאונות עבודה, הרשימה ארוכה, מטרידה וחמורה ביותר וחובה עלינו להגביר את הפיקוח, את האכיפה ואת האחריות - כדי להציל נפשות".

הוא קרא לחייב עובדים בהכשרת הבטיחות, דרש ממשרד העבודה להסדיר בתוך חודש את תקנות הבטיחות-בעבודה, ולבחון מפקחים שאינם בהכרח מהנדסים כדי להתגבר על המחסור בפיקוח. במהלך הדיון התעוררה מחלוקת באשר למספר ההרוגים.

לטענת נציגי "קו לעובד", מתחילת השנה נהרגו כ-30 עובדים - 12 בענף הבנייה, 6 עובדים בתעשייה, 2 עובדים בחקלאות ו-3 עובדים בענפי השירותים והמסחר.

הסיבות הנפוצות ביותר בכל הענפים מתחילת השנה היו קריסת מבנה או תשתיות (7 הרוגים), פגיעת חפץ כבד (5 הרוגים), מכשיר עבודה או לכידה במכונה (5 הרוגים), ופגיעת רכב עבודה (4 הרוגים). לדבריהם, לשם השוואה, בשנה שעברה בתקופה המקבילה נהרגו 20 עובדים, מתוכם 10 בענף הבנייה, 5 בתעשייה, 4 בחקלאות ו-1 בשירותים ומסחר. בשנה שעברה הסיבה הנפוצה ביותר למוות הייתה נפילה מגובה (9 הרוגים בכלל הענפים).

ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה, התווכח עם הנתונים אך הודה כי אכן יש עליה: לדבריו, מספר ההרוגים הוא 19 בשלושת החודשים האחרונים – לעומת 13 בשנה שעברה. בארבעת המקרים הקטלניים, העובדים ביקשו לתקן תקלה והורידו את המיגון שלבשו – ואז נלכדו ונהרגו.

בשלושת החודשים האחרונים בוצעו 3,175 ביקורי מפקחים של המינהל באתרי-בניה, עליה במספרם מהשנה שעברה. האכיפה תקבל תוקף משפטי בימים הקרובים, יתאפשרו קורסי-בטיחות מקוונים, ומפקחי העבודה ידגישו את חובת המיגון מפני מכונות. לדבריו, בשנה הקרובה תוקם יחידת חקירה ובה 10 חוקרים, ויוקמו יחידת מודיעין ויחידת עיצומים.

לדברי מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, יש להסדיר בהקדם את תקנות הבנייה ולאייש במלואם את תקני מפקחי-הבניה. ח"כ לשעבר אייל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות בקרן לעידוד ענף הבניה, קרא לתקן תקנה מחייבת שתאסור כניסת עובד לאתר בניה – לפני שעבר הכשרה בנושא בטיחות, ולחייב מנופאי לעבור הכשרת במכשיר-הדמיה (סימולטור) אחת לשנה, במסגרת תכנית 'הכוכבים' לעידוד הבטיחות בעבודה.

ח"כ תומא סולימן דרשה מאיגוד הקבלנים לפרט כמה שימועים נערכו לחברות-בניה שהוצא נגדם דו"ח על הפרת-בטיחות. ח"כ כסיף הצטרף לדברים וקרא להקים רשות לבטיחות. ח"כ ביטון ביקשה להשיב את הפעלת העגורנים מהקרקע – כפי שהתאפשר עד לפני חודשים אחדים.

דן ורשבסקי, יו"ר איגוד המנופאים הסביר מנגד כי תאונות ממנוף נגרמת מטעויות המאותת – המורה למפעיל המנוף.

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, התריע כי מנופאים עובדים שעות ארוכות, מכללות מזייפות תעודות-הכשרה למנופאים, וחוק שעות העבודה והמנוחה לא נאכף עליהם. שלמה אלוני, יו"ר המוסד לבטיחות וגהות, סיפר על קו טלפוני 9214*, המאפשר לעובדים לדווח על ליקויי בטיחות וביקש מהעובדים לפנות ללא חשש כאשר הם נתקלים בליקויים.