תומר בן צבי, מנהל מחקר בארגון "כושרות", הופתע לגלות כי גישתו לדף הפייסבוק הרשמי של "כשרות צהר" נחסמה על ידי מנהלי הדף.
לפני כשלושה שבועות התגלע עימות פייסבוק בין בן צבי לבין גוף "כשרות צהר", לאחר שבצהר התגאו בתוצאות שקיבלו במסגרת משאל גולשי אתר ערוץ 7 לרגל יום העצמאות.
העימות זכה להדים רבים, אולם מבדיקה שנערכה בימים האחרונים מסתבר כי התכתבות הפייסבוק בין בן צבי לכשרות צהר נעלמה כלא היתה.
בן צבי שוחח עם ערוץ 7 ותקף את צהר: "ארגון כושרות מאמין בשקיפות של מערכות הכשרות, ומעביר ביקורת עניינית בכל מקום שבו הדבר נדרש. לטובת הציבור ולטובת ייעול מערכות הכשרות. מצער לראות גוף כשרות מסחרי, שהצהיר כי טובת הציבור עומדת מול עיניו, ולא מוכן לקבל ביקורת על פעילותו. בפרט כשבכשרות הרבנות, אותה הם מתיימרים להחליף, קיים קשב משמעותי יותר לביקורות ולתיקונים, המובילים לייעול המערכת. אנחנו נמשיך לקדם באופן ענייני את מערך הכשרות הציבורי לטובת כלל הציבור, ללא משוא פנים".
כזכור, במשאל התגלה כי 18.1% מהמשיבים סומכים על כשרות צהר. רוב המשיבים, 54.7%, השיבו כי הם צורכים כשרות "רבנות". 27.2% כי הם מקפידים לצרוך אוכל הכשר בכשרות אחד מה"בד"צים".
בדף הפייסבוק הרשמי של "כשרות צהר" שותפה הכתבה בערוץ 7, ולצדה נכתב: "יותר ויותר אנשים יודעים, מאמינים ובוחרים - כשרות צהר. בגלל שחשוב לנו שאתם תאכלו כשר כהלכה. בגלל שיתוף הפעולה עם בעלי העסקים להנגשת הכשרות. בגלל תחושת השליחות של צוות המשגיחים והמשגיחות. כשרות צהר- כהלכה, באהבה. מה חדש בכשרות ולאן אנחנו ממשיכים? צפו להפתעות בימים הקרובים".
בן צבי הגיב על הפוסט, וכתב: "תגידו מבחינת העובדות לא יותר מדאיג ש-81% לא אוכלים כשרות צהר?".
בצהר בחרו להשיב לבן צבי. "לא קראת את הנתונים נכון", כתבו. "מתוך 70% מהנשאלים שלא אוכלים בד"ץ, כמעט שליש בחרו לאכול דווקא כשרות צהר! הישג אדיר לגוף הלכתי הקיים 5 שנים בלבד".
בן צבי לא נותר חייב. "קראתי מצוין", כתב. "תחפשו את הסקר הקודם של המכון הישראלי לדמוקרטיה כמדומני. לפני כמעט 4 שנים, אותן תוצאות. אגב, הקיטון הדרמטי בכמות העסקים הוא מה שצריך להדאיג אתכם ולא הסקרים".
"על איזה קיטון מדובר? אנחנו במגמת עליה", טענו בצהר. "אנו רואים מה קורה בעסקים ואת הפידבקים שאנחנו מקבלים. היחס החם מציבור הסועדים ושיתוף הפעולה עם בעלי העסקים וזה מוביל אותנו לגדילה וצמיחה. מחכים גם לך בעסקים בפיקוחנו".
בשלב זה, בן צבי ענה בארבעה סעיפים. "א. הרב סמט אמר את זה בראיון האחרון שלו. לא אני. ב. אתם במגמת עליה? תהיו באמת שקופים שכולם יראו אם עברתם את ה-300 עסקים. ג. אני מקווה שכבר אין מחלוקת שלא עמדתם ביעד שרבני צהר התחייבו בהשקה (1,200 עסקים ב-3 שנים). ד. אני מגיע בדרך כלל לעסקים אחרי שאתם עוזבים שם. לדוגמא באשקלון לאחרונה".
"דווקא אתה אמור לדעת שעולם המסעדנות הוא דינמי ודברים משתנים", השיבו צהר. "כל מי שרוצה לאכול בכשרות צהר יודע אלו עסקים הם כאלו וכמובן תוכל לחפש באתר שלנו. לנו חשוב שבעסקים שלנו יהיה כשר כהלכה ולא רק לגדול כמותית. ודווקא נראה שלפי הידע שלך, אתה מגיע לעסקים שלנו ולא רק אחרי שאנחנו עוזבים שם. בתיאבון תומר".
"למען הסר ספק אני לא אוכל צהר", הדגיש בן צבי. "מזמין אתכם שוב להיות שקופים ולהראות כמה מסעדות יש לכם. משום מה אתם בוחרים שלא. הרבנות מתמודדת עם אותה דינמיות והיא בעליה מתמדת".
"הרבנות לא מתמודדת כמונו, מי כמוך יודע", ענו לו. "והמספרים לא רלוונטים. איכות הכשרות היא העניין. תשאל את ציבור הסועדים".
"ציבור הסועדים לא יכולים לדעת מה איכות הכשרות", טען בן צבי. "אין דרך להבדיל במנה המוגשת מהי איכות הכשרות שלה לבין מנה זהה באיכות כשרות אחרת. זה בסיס הטעות של אלו המאמינים בתחרות בכשרות כאשר לצרכן אין שום מידע על הפערים בין הכשרויות. להבדיל מתחרות בתחומים אחרים. הצרכנים יכולים לדעת רק בהתאם לחשיפות ולהתייחסות שלכם, ששם המצב לא מזהיר. לדוגמא יין שאושר רטרואקטיבית ללא השגחה או מאפיה בתוך מסעדה מסעדה טריפה. זה לא נחשב בעולם הכשרות איכות של כשרות, בטח לאור ההתייחסויות הראשוניות שלכם לחשיפות".
בצהר השיבו: "כל סועד שרוצה לדעת מה קורה בתפריט ובמנות מקבל תשובות מהמשגיחים או המפקחים שלנו. מי שכן אוכל כשרות צהר ובאמת אכפת לו שואל עניינית ובודק ומקבל תשובות ולא מסתמך על שמועות והצהרות".
בן צבי כתב להם: "אתם שוב רוצים להוכיח את הטעות? למה אין את הטלפון של המשגיח והמפקח בשקיפות בכל עסק, כמו בתעודת כשרות של הרבנות? מה הלקוח אמור להבין כשכתוב בהודעה: גבינות מחו"ל? ברוקולי קפוא? זה פרטמר לאיכות הכשרות? אם במקום אחד כתוב ללא חשש איסור חדש ובמקום אחר לא כתוב כלום, מה הלקוח אמור לעשות פלפול ולהבין מכלל לאו, הן?".
צהר: "תבחן את ההודעות שלנו שוב. ברוח ימים אלו, ננסה להפסיק עם ההשמצות והפילוג, ונפעל כולנו להרבות כשרות בישראל. לא נמשיך את השיח הפלגני והמעייף. אתה והציבור מוזמן בכל עת להתארח במשרדנו בלוד, ללמוד ולהכיר את מערך הכשרות שלנו, הכולל מערכות טכנולוגיות ואנשי אמת שמפעילים אותן. לאחר מכן, נמשיך את השיח ואף נשמח להארות מלמדות. מי ייתן וכל מערכות הכשרות בישראל היו פועלות כמו כשרות צהר ואז היינו אומרים... דיינו".
בן צבי השיב: "כדאי לעדכן את היח"צנית החדשה. שלא רק לה מותר להשמיץ את הרבנות תל אביב ואח"כ לבקש להפסיק עם ההשמצות. לברוח שוב ושוב מהעובדות זה לא מה שיפתור את הבעיה. אתם טכנולוגים? תשקפו את זה לציבור שיראה ויחליט. אנשי אמת? תפרסמו מראש על יין מתי הוא רטרואקטיבית ומתי לא. תעמדו בהתחייבויות של רבני צהר; שקיפות במחירים, שקיפות בנהלים. לא משהו מסובך מדי".
צהר גיבו: "מתי אתה מגיע למשרד לראות את המערכות שלנו? אף אחד לא בורח משום דבר. מי שרוצה לשמוע באמת, מוזמן. באהבה. מעניין שדווקא אתה אומר שאנחנו משמיצים כשכושרות לא טרחו לבדוק איתנו נתונים כשבאמת היה צריך בדק בית".
"אני לא צד בעניין", טען בן צבי. "תהיו שקופים כלפי הציבור הרחב כמו שהתחייבתם. להזכירך רבני צהר חייבו אתכם לבדוק ברבנות , זה רעיון שלהם שלקח לכם זמן לעמוד בו בצורה חלקית. הם גם חייבו אתכם לא לקחת עסקים מהרבנות אלא להרבות כשרות לעסקים שלא היו כשרים. בפועל בחרתם להפעיל מערך שיווק על עסקים ברבנות. הרבנים בכושרות מאמינים שצריכים כשרות ממלכתית איכותית שלא צריכה להיות בתחרות על רמת הכשרות ולכן אין שום עניין לשאול גוף ללא רגולציה או פיקוח מה טענתו".