אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

לא מעט תלונות מתפרסמות על אבדן מזוודות וחבילות בשדות תעופה, ולא רק בישראל. האם יש סיבה לתופעה?

ד"ר יעל רם, מרצה בחוג לתיירות במכללה האקדמית אשקלון, משיבה על כך בראיון לערוץ 7.

"התופעה קורית והיא רצינית. מדובר על כשני אחוז במזוודות בטיסות בינלאומיות. כלומר שאם יש 250 אנשים חמישה מתוכם יעמדו אומללים ליד המסוע ולא יקבלו", אומרת ד"ר רם ומספרת על האשמים שמאחורי אבדן המזוודות:

"לרוב האשמה היא של קונקשנים. כשנוסע מחליף טיסות והמזוודה לא עולה למטוס או עולה לטיסה אחרת, כך שבקונקשנים זה ברור, אבל זה קורה גם בגלל טעויות אנוש ששמים את המדבקה הלא נכונה, לפעמים גם הנוסעים עצמם עושים זאת. זה קורה גם בגלל שיקולים של חברת התעופה שאומרת שהיא לא תוכל לקחת דברים כבדים רבים מדי ובשיקולי הבטיחות מעדיפים שהמזוודה לא תגיע".

האם חברות התעופה דואגות לעדכן את הנוסעים שבגלל החלטה מושכלת הושארו המזוודות שלהם מאחור? "אני לא יודעת עד כמה מעדכנים אבל יש סוג כזה של שיקולים", משיבה ד"ר רם ומציינת שאכן נכון לנקוט במדיניות של שקיפות מול הנוסעים במקרים שכאלה.

ועל מנת להבהיר היא מוסיפה כי מרבית מזוודות שלא מגיעות תגענה באיחור, ככל הנראה בטיסה הבאה. עם זאת "יש כאלה שאף פעם לא הגיעו", ומדובר במקרים בודדים, ולזאת נכון להוסיף כי יש גם "אחוז קטן של מקרים פליליים", כלומר כאלה שבהם נוסע העדיף לקחת את המזוודה שלכם כי היא מצאה חן בעיניו, "אבל עדיף לחשוב שבין זדון לשגגה הסיכוי גדול יותר לשגגה".

בהמשך הדברים מרחיבה רם אודות הצעדים שנכון לכל נוסע לעשות על מנת שלא להיות מבין אותם חמישה אחוזי אומללים שלא מקבלים את המזוודות שלהם בסוף הטיסה, והצעד הראשון הוא "להימנע מקונקשן". בנוסף רצוי שלא לשים פריטים יקרי ערך במזוודות "כי לוקחים בחשבון שזה חלק מהמשחק", והצעד החשוב מכולם הוא "לא לקחת את זה קשה מדי". אפשר לראות באבדן המזוודות עילה לרכישת בגדים חדשים ולהתקדם הלאה אל הטיול עצמו.

בדבריה היא מספרת על עבודת סמינר של סטודנטית שלה שבחנה את האופן בו קיבלו נוסעים את אבדן המזוודות ומסקנתה היא ש"מי שלוקח את זה קשה גם פחות נהנה בחופשה".

בנוסף לכל אלה נכון לבטח את כבודת המזוודות במידה ולמרות הכול יש בהן דברי ערך. "כמעט כל מי שנוסע חווה חוויה של אבדן תיק או מזוודה". בקיצור, תתרגלו...