סמינר המחנכים של קק"ל הפך בשנים האחרונות למסורת שצוברת תאוצה גדולה, והשנה הגיעה לשיא במספר הנרשמים.
250 מחנכים מ-22 מדינות ו-27 בתי ספר. השנה ישנן 14 מורות מאוקראינה, 2 מסלוניקי יוון. המחנכים מחולקים ל-6 קבוצות מרחבי העולם: קנדה, ארה"ב, דרו"א, אמל"ט, דוברי רוסית ומזרח אירופה (רומניה, הונגריה, שבדיה, יוון). הקבוצות כוללות גם גננות, מורים למקצועות שונים, מורי יסודי ותיכון וכן מנהלי בתי ספר.
המחנכים מגיעים לשמונה ימים בישראל במהלכם הם מטיילים באתרי קק"ל ואתרי מורשת וארכיאולוגיה שונים ברחבי הארץ, לומדים על ישראל, על אקולוגיה וקיימות, נפגשים עם מורים אחרים וחוזרים לארצותיהם עם היכרות יותר מעמיקה עם ישראל וכן עם פעילויותיה של קק"ל.
שלמה בן חיים, מנהל מחלקת העצמת הזהות הציונית בתפוצות, בחטיבה לחינוך ולקהילה בקק"ל, מספר לערוץ 7: "המטרה של הסמינרים היא להכשיר את המחנכים להיכרות עם הארץ ועם פעילות קק"ל – לחיזוק הציונות וכן הקשר לקק"ל. ובעיקר להפוך את המשתתפים להיות שגרירי קק"ל בבתי ספר שבהם הם מלמדים ולהעביר שם את ההפעלות השונות של קק"ל".
בן חיים מביא דוגמא, "מגיעים אלינו מחנכים גם לא יהודים, למשל מדרום אפריקה - מדינה שדעת הקהל על ישראל בדרך כלל לא חיובית בה. הם נפגשים עם הסיפור הציוני ועם ההיסטוריה של עם ישראל בארץ, לומדים על ייעור, על הסביבה, על טכנולוגיות מים, על המלחמה במשבר האקלים ועל חקלאות, והתפיסה שלהם על ישראל משתנה".
בקק"ל מדגישים כי הסמינר הוא אירוע שיא בפעילות המשותפת של הארגון עם המחנכים בתפוצות לאורך השנה, וכי באמצעותו מחזקים את הזהות היהודית והציונית של הדור הצעיר ומנחילים בו ערכים של מורשת ואהבת הסביבה, וכי כל זה נעשה דרך המשקפיים של קק"ל ודרך הרגליים בסיורים לאורכה ולרוחבה של הארץ.
חלק מהסמינר מוקדש למפגש בין המחנכים שלומדים אחד מהשני על שיטות לימוד ממקומות שונים בעולם, ועל הדרך ליישם את מה שקיבלו בסמינר בכיתות.
את אלגרה, מורה מסלוניקי - יוון, תפסנו לשיחה בדיוק כשהגיעה לסיור בראש פינה. אלגרה למדה בישראל בשנת 1983 במסגרת הסמינר להכשרת מורים לגולה, וכיום היא מלמדת בבית הספר של הקהילה היהודית בסלוניקי יהדות, היסטוריה ועברית.
כבר ביום הראשון להגעתה היא התרגשה מנטיעת עץ, "חוויה נהדרת", ואמרה כי "הסמינר מאוד מעניין, לומדים בו הרבה".
אלגרה סיפרה כי היא הכי מצפה להיכרות עם מחנכים ומחנכות ממדינות אחרות כדי ליצור קשרים, ולבנות תוכנית לימוד משותפת על קק"ל.
"הרבה דברים שראיתי כאן ארצה לספר לתלמידים שלי", בטוחה אלגרה. היא מציינת את השינוי בישראל בשנים שחלפו מאז סיימה את לימודיה בישראל, "אני רואה שינוי גדול מאוד, הרבה ירוק. אני מצפה לעוד חוויות וכלים בהמשך".
שוחחנו גם עם אנדרושנקו נטלה, שהגיעה מאוקראינה להשתתף בסמינר. נטלה מספרת כי זאת לא הפעם הראשונה, "השתתפתי בסמינר החינוכי הבינלאומי של קק"ל, הוא מראה את ישראל לעומק וזהו הסמינר הציוני ביותר. אני מתמלאת גאווה כיהודייה וכציונית על כל העשייה וההשקעה".
היא מציינת כי הדברים שלמדה בסמינרים הקודמים מסייעים לה בבית ספרה, "החומרים החינוכיים של מחלקת העצמה ציונית בתפוצות מגיעים אלינו לבית הספר ואנו משתמשים בהם בלימודי גאוגרפיה, אקולוגיה וטבע, היסטוריה ומסורת. החומרים האלה ללא ספק מקרבים את התלמידים לישראל, לציונות ולקק"ל. בסמינרים מקבלים את הידע הטוב ביותר, את המרצים ומורי דרך הטובים ביותר. כמו כן, בסמינר פוגשים מחנכים ומנהלים של בתי ספר יהודיים מכל העולם וניתן לשוחח וללמוד אחד מן השני".
בן חיים שיתף בתחושות שלו עם פתיחת הסמינר: "הרגשה של סיפוק. עבודה של חצי שנה בתיאום הקבוצות, ארגון הלינות, תיאום הסיורים, ולראות את החיוכים ואת העיניים הבורקות, ובעוד שמונה ימים הם יחזרו אחרת לגמרי".
המחלקה להעצמת הזהות הציונית בתפוצות פועלת בשני מישורים עיקריים: המישור הראשון הוא בתפוצות - באמצעות שליחי ונציגי חינוך אשר עוסקים בעבודה חינוכית בקרב בתי הספר, תנועות הנוער, קהילות, בתי כנסת ועוד. המחלקה שולחת מדריכים צעירים אשר מעבירים פעילויות רבות עם תלמידים וחניכי תנועות ובקהילות בשבוע של ט"ו בשבט, חודש הלאום ולמחנות הקיץ.
כמו כן המחלקה מפתחת חומרים חינוכיים וערכות פעילות חווייתיות בשפות שונות ובנושאים שונים הקשורים לארץ, לקק"ל ולחשיבות השמירה על הסביבה. אנו גם מכשירים שליחי הוראה וכמובן את המחנכים שיהוו מעין "סוכני משנה" להפצת הציונית וערכי קק"ל. המישור השני מתבטא בפעילות המחלקה עבור כל קבוצות הנוער המגיעות לארץ מחו"ל לסיורים, פעילויות, ביקורים ברחבי הארץ ואירוח בחמשת מרכזי השדה של החטיבה לחינוך ולקהילה בקק"ל.
המחלקה עובדת בשיתוף פעולה מלא עם ארגונים ומוסדות ציוניים בארץ ובעולם בשלל אירועים, פעילויות, סיורים ועוד. הפעילות המגוונת בתפוצות נועדה לחזק את הזהות היהודית, את אהבת ישראל ואת הקשר עם מורשת העם היהודי.