ארגון "מנהיגים" הוא הארגון הראשון והיחיד בישראל המייצג מנהלי ומנהלות בתי ספר. בארגון חברים היום כ-1,500 מנהלים, המהווים כשליש מסך מנהלי בי"ס בארץ מכל המגזרים: ממלכתי דתי, ממלכתי, חרדי וערבי, יסודי ועל יסודי.
הארגון דורש ייצוג נפרד מהמורים במו"מ על הסכמי השכר מול משרד האוצר. לתפיסתו, יש להתייחס לניהול בי"ס כמקצוע מובחן ונפרד מהוראה, שכן הדרישות לניהול בי"ס ורמת האחריות הנדרשת מהמנהלים שונה בתכלית. לאור זאת, הארגון פועל במגוון חזיתות לחיזוק מעמד המנהלים, שיפור תנאיהם וליציבות שדרת הניהול בבי"ס בישראל.
גיל מושקוביץ מנכ"ל ארגון "מנהיגים" ואורית גור כהן, יו"ר משותפת בארגון, מספרים בשיחה עם ערוץ 7 על המצב הבעייתי שקיים היום הנובע מהזנחה של שנים רבות, חוסר הדאגה וחוסר התמיכה במנהלי בתי הספר בישראל, מה ניתן לעשות ומדוע קיימת חשיבות כה רבה במאבק על תדמית המנהל בישראל.
מושקוביץ פתח והסביר על הארגון: "מנהיגים הוא ארגון מנהלי בי"ס היחיד בישראל. זהו בית מקצועי, רשת תמיכה חברתית וארגון עובדים של אלפי מנהלות ומנהלים בישראל, מכל הגילאים, הזרמים והמגזרים, בחינוך המיוחד והרגיל. מנהיגים מוכר ופועל עם משרד החינוך, משרד האוצר, ועדת החינוך של הכנסת ומרכז השלטון המקומי, אך בעיקר עם המנהלות והמנהלים עצמם, בשטח, על שלל הצרכים, הבעיות, הקשיים וההזדמנויות".
ברקע איומי ההשבתה של יו"ר ארגון המורים רן ארז, פירט מושקוביץ את יעדי הארגון וחשיבותו, וטען: "אנו קיימים כדי לתקן את החינוך בישראל. מנהלי בתי ספר הם אנשים מוכשרים ואיכותיים שבוחרים לקום כל בוקר כדי להיאבק על החינוך וכך על עתידה של החברה בישראל. התנאים ההכרחיים כדי שהמנהלים יוכלו להנהיג את הקהילות החינוכיות בראשן הם עומדים, הם הבטחת מעמדם ומשקלם, מוגנותם ותנאי העסקתם. כמו המורים, אשר זכאים לשיפור דרמטי בתנאי עבודתם כדי להבטיח כוחות איכותיים במערכת, כך גם המנהלים, ואף למעלה מזה".
בעניין נתוני הלמ"ס שיצאו באחרונה על מנהלי בי"ס, טוענת אורית גור כהן, יו"ר משותפת בארגון: אנחנו מברכים על העובדה שמנסים לראשונה לתת תשומת לב למצב שדרת מנהיגי השטח - מנהלי בתי הספר, אך בפועל ישנם פערים שעולים מעצם הכרותינו עם השטח ועיקר עיסוקינו, כמו נתוני עזיבה גבוהים הרבה יותר משכתב הלמ"ס. אפילו משרד החינוך הצהיר בשנה שעברה על מחסור של 766 מנהלים. בפועל חסרים הרבה יותר ולבסוף משבצים אנשים שלא תמיד מתאימים לתפקיד במטרה לפתוח את שנת הלימודים".
"בנוסף הוצגו נתונים של עליה בעומס בשל גידול במספר הכיתות אך העלייה בעומס מתבטאת גם בתחומים אחרים כמו בירוקרטיה, לחצים מגורמים שונים ועוד. ישנם פערים אפילו במספר המנהלים בארץ. הלמ"ס כתב 4,500 ומשרד החינוך מדבר בכלל על 5,200".
"עוד עניין הוא שמנהלי העל-יסודי מקבלים שכר של מורים, עם תוספת אחוזית של גמול ניהול ומגבלה של 100% משרה, כך ששכרם לעיתים נמוך יותר משכרם של חלק מהמורים שלהם. מנהלים גם עובדים במהלך חופשת הקיץ כדי להכין את השנה הבאה, ועובדה זו אינו משוקפת בשום דרך בנתוני הלמ"ס", היא מוסיפה.
בעניין האתגרים מולם מתמודד מנהל היום במערכת החינוך, הסבירה גור כהן: "יש את מורכבות התפקיד- מנהלים אינם עסוקים רק בניהול פדגוגי אלא צריכים להתמחות בתחומים רבים כמו התחום הפיננסי, משאבי האנוש, שפ"ע, התחום רגשי, הנפשי וכד'. כמובן שבשנים האחרונות הבירוקרטיה רק גדלה והיא איננה סבירה, מה שמביא עד כדי שיתוק המערכת מרוב מילוי טפסים".
"בנוסף, ישנם פערים רבים בין החלטות משרד החינוך והמציאות בשטח - המנהלים אינם שותפים לקבלת ההחלטות ולפיכך הרבה דברים שמונחתים נדרשים אחר כך להתאמות ושינויים, דבר שמטלטל את המערכת כולה. כמובן בנושא המוגנות, מנהלים חשופים לתביעות על החלטותיהם, נתונים לפגיעה בשמם הטוב ולאלימות מילולית ופיסית. לצערנו, האירועים אינם מדווחים בכלי התקשורת אך הם בתדירות יומיומית".
היא פירטה בפני ערוץ 7 את הקריאה המרכזית של "מנהיגים" לארגון המורים והסתדרות המורים ואמרה: "אנחנו קוראים לארגון המורים לא להפקיר את מנהלי בי"ס ולהימנע מהוספת הסעיף של שכר גלובלי למנהלים בלבד, כפי שעשתה ההסתדרות".
"כמו כן אנו קוראים לדאוג לטבלאות שכר נפרדות ולתשלום עבור עבודת הקיץ, להעניק למנהלים חופשה גמישה במהלך שנת הלימודים ולהזמין אותנו המנהלים כמשקיפים לדיונים בהסכמי השכר שלנו. בנוגע להסתדרות המורים, שבהסכם האחרון אפשרה הכנסת הסעיף של שכר גלובלי למנהלים בלבד, אנו קוראים לתקן את העיוות ולדאוג לשכרם של מנהלים ותיקים ולשכר עבור עבודת המנהלים בזמן חופשת הקיץ".
לסיום, טענה גור כהן בדבר המוטיבציה של הארגון לקיים את השינויים הנדרשים: "ארגון ׳מנהיגים׳ קם במטרה להוביל שינוי ושיפור במערכת החינוך הישראלית. מנהלי בתי הספר עם המפתח לשינוי כזה ולפיכך במידת הצורך – כמנהיגי השטח וכמי שמאמינים בחובתנו לשנות, נוביל גם לקיומו של מאבק במידת הצורך".