יובל אלימלך סמנכ"ל רשת אמית
יובל אלימלך סמנכ"ל רשת אמיתצילום: טרלן בן אבי

יובל אלימלך, סמנכ"ל חינוך ולמידה ברשת 'אמית', מסביר בשיחה עם ערוץ 7 על השינוי שעתיד להתרחש בשנת הלימודים הקרובה בבתי הספר של הרשת, על המשמעויות של המהפכה והתאמת הצרכים של צוות המורים לתלמידים.

אלימלך פתח והסביר: "יש פה שינוי בתפיסת החינוך. תלמיד צריך ליווי וצריך מנטור. מישהו שיהיה אדם משמעותי בחייו של הילד. זה מעבר לידע. בסוף העולם הולך לפרסונליזציה, והחלום שלנו זה שלכל תלמיד תהיה מפת התמצאות אישית, וזה קורה דרך המהפכה הזו שאנחנו מקדמים. בשאיפה אנחנו רוצים שכל 5,000 המורים שלנו יהפכו למנטורים, ממורים למנחי למידה".

"התוכנית נולדה על בסיס הצורך להיות קרובים וקשובים לתלמידים. ההבנה היא שהתלמיד צריך מישהו שיהיה משמעותי בחייו, ולא רק בהיבטי למידה. דבר מרתק שראינו היה שככל שהעמקנו והלכנו לאזורים פחות 'קלאסיים', ככה הנתונים אודות רמת האנגלית והמתמטיקה עלו. ראינו שבהצבת המנטורים, האקלים בבית הספר נהיה כזה שהילד יודע לייצר שיח ברמה גבוהה".

על פי התוכנית, בתחילת שנת הלימודים הקרובה תפעיל רשת 'אמית' בבתי ספר נבחרים את התוכנית האמורה, במסגרתה יהיו שני מחנכים לכיתה, כאשר המטרה היא להביא למצב של מחנך לכל 15 תלמידים, ובכך ליצור 'מהפכה' ביחס האישי לכל תלמיד תוך העצמת המורים כמנטורים של התלמיד.

"התוכנית היא משהו שהתחיל כפיילוט כבר בשנה שעברה, ואנחנו הולכים ומרחיבים אותו. מתוך 60 תיכונים שלנו, אני מעריך שלפחות ב-20 קכ"ל (קהילה חינוכית לומדת) מתחילים את זה באופן זה או אחר. יש גם היבט קבוצתי שרואים את החבורה הזו גם כקבוצה וגם כהיבט אישי. כשאומרים שמורה יהיה לכל 15 תלמידים, אני אפילו כהורה רוצה שהמורים יראו את הילדים. אנחנו נוגעים פה בצורכי העומק של התלמיד והמנטורים מעמיקים את הדבר הזה. רואים את הילד. אפילו כששואלים אותו שאלות פשוטות כמו 'איך הייתה לך החופשה', זה הופך את הילד למשמעותי".

מה הביא אתכם ליצור את התוכנית הזו?

"הדור הנוכחי חי חיים ווירטואלים. יותר מסכים, יותר אינדיבדואליזם ופחות שיח ונגיעות אישיות. ילד. כל ילד. זקוק למבוגר משמעותי שיראה אותו, שיקשיב לו, שידבר איתו בגובה העיניים, שיכיר בו ובחוזקות שלו ויתן לו את הכלים להתמודד נכונה עם האתגרים המזדמנים לו כחלק משגרת חייו בתחומים השונים ולאו דווקא בבית הספר".

"אנחנו כרשת מחויבים להיות עם שתי רגליים על הקרקע ועם הראש בשמיים ומתוך התבוננות והקשבה לשטח ולמידה מחזית הידע בעולם הבנו שזה הצורך האקוטי ביותר כיום לילד שגדל במציאות הקיימת. יש פה שינויי מהפכני בתפיסת החינוך, שכוללת שני אלמנטים: האחד, שכל ילד צריך מבוגר משמעותי שילווה אותו. והשני, שינוי תפיסת המורה ממורה מעביר ידע למורה מנחה למידה".

אילו שינויים אתם רואים באקלים הלימודי בשנים האחרונות שמצריך את היחס היותר אישי לתלמיד?

"אנו רואים שהעולם הולך לפרסונליזציה. החלום שלנו זה שלכל תלמיד תהיה מפת התמצאות אישית. כל ילד יבנה לעצמו בשיתוף המנטור שלו תוכנית למידה אישית, שכמובן תתאים לדרישות משרד החינוך אך תקבל ייחודיות בהתאם ליכולות שלו ולחוזקות שלו וזה קורה דרך המהפכה הזו שאנחנו מקדמים. המטרה שלנו היא, שכל 5,000 המורים שלנו יהפכו למנטורים, יוכשרו להפוך ממורים למנחי למידה".

כל השנים מנסים ליצור יחס אישי, אבל בתווך לפעמים מקצועות קריטיים כמו מתמטיקה, אנגלית וכו' נדחקים הצידה ואז הילדים חווים כישלון מהצד הזה, מה השוני שקורה עתה בכך?

"המנטורים יראו את הילד בראיה הוליסטית, שכוללת גם את התפקוד שלו במקצועות השונים ויתאימו לתלמידים את המענים שהם צריכים כדי להגיע למימוש מקסימלי של היכולות שלהם. בנוסף, גם המורים למתמטיקה ואנגלית יהיו מנטורים, גם הם יהפכו להיות מנחי למידה ומפה השמיים הם הגבול. דבר מרתק שראינו היה שככל שהעמקנו והלכנו לאזורים פחות 'קלאסיים', ככה הנתונים על רמת האנגלית והמתמטיקה עלו".

האם אתם סבורים שיש להעניק למנהלים ולמורים חופש פעולה גדול יותר מאשר מה שקורה כעת במשרד החינוך?

"חד משמעית כן. אוטונומיה תאפשר יצירתיות, תיתן למורים את המרחב לחלום בגדול ותשאיר עובדי הוראה במערכת".

כיצד הרשת מביאה מורים איכותיים לתוך המערכת?

"ראשית, יש אצלנו מורים טובים ואיכותיים שמקבלים הכשרות מקצועיות, שמחד ממקצעות אותם בתחומי הדעת שלהם ומאידך, נותנות להם את הכלים והמעוף לשנות תפיסה ולהיות מנחי למידה. יחד עם זאת, אנחנו יוצאים בתוכנית 'אמיתים בר אילן' בשיתוף אוניברסיטת בר אילן. זוהי תוכנית חדשה וחדשנית להכשרת מורים מקצועיים המאפשרת להשלים תואר ראשון ושני ב-4 שנים, כולל תעודת הוראה. התוכנית פורצת דרך ומובילה חשיבה יצירתית ותעוזה למערכת החינוך והאקדמיה. במציאות משתנה כמו שלנו, אנחנו חייבים לוודא שמערכת החינוך תישאר רלוונטית, גמישה ומותאמת לסביבה הדינמית והמשתנה וחשוב לנו שגם המורים יעברו מסע אקדמי שונה, מהפכני ומעצים. יש פה נוסחת win-win".

לסיום, מה הקריאה שלכם להורים שילדיהם לומדים ברשת, במובן של שיתוף פעולה נוכח התוכנית החדשה שלכם?

"התוכנית החלה כפיילוט כבר בשנה שעברה, ואנחנו הולכים ומרחיבים אותה. מתוך 60 תיכונים שלנו, אני מעריך שלפחות ב-20 קח"ל (קהילה חינוכית לומדת) מתחילים את זה באופן זה או אחר. יש בתוכנית גם היבט קבוצתי, שרואים את החבורה כקבוצה, וגם כהיבט אישי, כל ילד וצרכיו. וזה התחבר לרצון של ההורים. שיראו את הילדים שלהם. שהילד שלהם לא יהיה אחד מ-30 וחלילה יתפספס. אלא כל ילד נמצא בפוקוס של המנטור שלו גם בדינמיקה החברתית".