איש העסקים עופר איובי שוחח במסגרת הפינה הכלכלית בערוץ 7 עם סוכן הביטוח צבי שמשי, והשניים דנו על המשמעות של סוכני הביטוח בישראל, מה חשוב לעשות כשנרשמים לביטוחי חיים ובריאות ואיך להימנע מכפילויות מיותרות.

"חלק מהאנשים באמת לא צריכים סוכן ביטוח, כמו שהם לא צריכים עו"ד ולא רו"ח", פותח שמשי את דבריו ומסביר "אבל זה נכון לחלק מהאנשים. רוב האנשים צריכים את התיווך דרך סוכן הביטוח, דרך איש המקצוע, כמו כל איש מקצוע אחר. כיון האזרחים מקבלים מכתבים מחברות הביטוח, והם נבוכים כשהם לא מבינים מה כתוב שם. חברת הביטוח שולחת מכתבים בשפה מקצועית, והסוכן הוא איש התיווך ששם כדי להסביר מה משמעות המכתב. לפעמים המכתבים יש להם השלכות ביטוחיות ואזרחים לא רוצים לקחת את הסיכון. למצות זכויות וגם שמירה על זכויות בזמנים שהוא צריך אותנו ולא תמיד הוא יכול לעשות את הדברים מול החברה. אתה יודע, בירוקרטיה".

שמשי נשאל איך בוחרים את הביטוח שמתאים לי ולמשפחתי, ואיך לדעת שאין כפל ביטוחי, ולכך משיב: "סוכן שמגיע למשפחה לא מציע להם לעשות את כל הביטוחים שיש הוא מבצע שאלות מקדימות, מברר על רקע רפואי ומנסה להתאים מוצר. הרי יש הבדל אם משפחה מכניסה 15,000 ש"ח או 30,000 ש"ח, לעניין גובה הסכום שהיא מעוניינת להוציא על הביטוח".

בעניין הביטוחים שנראים ככפל בין קופות החולים לביטוח מחברת הביטוח, אומר שמשי: "אני אחלק את השאלה. יש חלק שלא נמצא בכלל בקופת החולים, וחברת הביטוח נכנסת בנקודה הזו בדיוק, וזה ניתוחים בחו"ל, השתלות ותרופות שמחוץ לסל. רבדים נוספים שקיימים בחברות הביטוח, נראה אצל המבוטח שיש כפל עם קופות החולים. דוגמא קלאסית זה מבוטח שרכש דרך חברת הביטוח מוצר 'אמבולטורי', עם כיסוי MRI. גם אדם שרכש דרך קופת החולים יקבל אותו, וזה נראה כפל. אבל כאן נכנסת חברת הביטוח. דרך הפוליסה של חברת הביטוח ניתן לקבל את ה-MRI תוך יומיים ולא תוך כמה חודשים וזה משהו שכבר יצא לי לפתור באופן אישי. זה עונה על השאלה למה צריך סוכן ביטוח, בדיוק בשביל הדברים האלה".

"כדאי ומומלץ לעשות סדר בביטוח, מול הסוכן", מסביר שמשי "אני ממליץ לאנשים לבדוק מול הסוכן האם הדבר הזה אכן נכון. כי לפעמים שולחים לאנשים הודעות על רפורמות חדשות בענף החיים או הבריאות, כאשר הרפורמה האחרונה התבצעה בכלל ב-2019. הרפורמה הזו אגב הייתה מצויינת לאזרחים, באופן כזה שמחיר ביטוח החיים ירד דרסטית. היום אדם בן 30 שרוצה לרכוש ביטוח חיים על חצי מליון ש"ח, עולה עשרה שקלים. כשממלאים את הצהרת הביטוח, כדאי להצהיר את כל האמת ורק את האמת. כסוכן ביטוח אני ממליץ מאוד לאנשים למלא עם הסוכן בנחת את ההצהרה. וכן, אם קיבלנו החרגה בחברה אחת על משהו שהצהרנו עליו, לבדוק בחברה אחרת".

בהמשך השיחה פונה שמשי להדגים כיצד ניתן לתבוע את כספי הביטוח המגיעים לכל לקוח ולקוחה במסגרת הכיסוי הביטוחי שלהם: "דוגמא מאוד נפוצה היום - הרבה מבוטחות הולכות לדולה. לדולה יש הכשרות נוספות כמו רפלקסולוגיה ודברים נוספים. כשלקוחה מביאה קבלה על אלפי שקלים לדולה, והיא נדהמת לראות שאין כיסוי ביטוחי לדולה בחברת הביטוח, היא שואלת אותי מה לעשות במקרה כזה. הלקוחות שלי יודעים לפנות אליי בנושא הזה. הדולה מגיעה הביתה ועושה מעין קורס הכנה ללידה למבוטחת. זה נמצא כאחד הרכיבים בסל ההריון של אותה אישה. בנוסף, הדולה שעושה גם עיסויים וטיפולים נוספים, ואפשר להביא קבלות על כך. אנשים צריכים לשאול את הדולה אם יש לה הסמכה נוספת. זה מה שאני מכווין את הלקוחות שלי. דרך זה אנחנו משתמשים כדי לתבוע את חברת הביטוח".

בנוגע לרכיב ביטוח החיים בלקיחת המשכנתאות, כפי שמחויב, מסביר שמשי: "זה לא כפל. להבין שהמושג כפל בחברת ביטוח, זה מצב שבו המבוטח לא יכול לתבוע משתי מקומות את הכיסוי הביטוחי. נכנס פה עניין של מה מתאים למשפחה. אדם שיש לו ביטוח חיים משכנתא על חצי מיליון שקלים, המשכנתא יורדת עם הזמן וגם הביטוח. אבל האדם ממשיך לשלם כל הזמן עבור המוצר הזה. זה מאוד אינדבידואלי. אני ממליץ להתייעץ על הדבר הזה. ברוב המקרים אני אמליץ לרכוש לפחות ביטוח חיים קטן יותר מחוץ למשכנתא, בהינתן שהמשכנתא גדולה. איפה נתקלים בבעיה? כשיש ביטוח משכנתא על 2 ואפילו 3 מיליון שקלים".

לסיום פונה שמשי לצופים ופורט את הטיפים שהוא ממליץ עליהם בחום: "כשאתם רוצים לעשות ביטוח חדש, אני ממליץ מאוד לפנות לסוכני הביטוח, על מנת שיכווינו אתכם בצורה נכונה ומדוייקת. אם זה בלמלא הצהרת בריאות, ולא לזלזל בה. אם פוגשים סוכנים שלא ממלאים כמו שצריך, תעברו לסוכן אחר, זה חשוב ביותר. בנושא תביעות, אל תלכו לרופא לפני שהתייעצתם עם סוכן הביטוח, הוא יכוון אתכם כבר בשלב לפני כן, איך לתבוע את חברת הביטוח ולקבל יותר כספים שמגיעים לכם, ובצדק. זה הרבה כסף".