החל מחודש אפריל, מחזיק רישיון נהיגה נדרש לבצע בדיקת ראייה רק עם הגיעו לגיל 75. מומחים בתחום מותחים ביקורת חריפה על הסיכון שטמון בכך. "בחלק גדול מהמקרים, הנהג כלל אינו מודע להתדרדרות שחלה באיכויות הראיה, עד שהתאונה מתרחשת". "מידי שנה מתרחשות מאות תאונות דרכים, חלקן קטלניות, במעורבות של נהגים בעלי לקות ראיה חמורה, בלא שמשרד התחבורה מודע למצבם. הערכה בענף הביטוח היא כי החברות משלמות מידי שנה מאות מיליוני שקלים בגין תאונות שנגרמו ע"י נהגים עם בעיות בעיניים. חלקם כלל אינם מודעים לבעיה וחלקם לא מקפידים להרכיב משקפיים". את המילים הללו אומר לנו מנהל מחלקת תביעות של חברת ביטוח גדולה על רקע העלייה המתמשכת בגובה הפרמיה שנדרשים לשלם בעלי רכבים בגין רכישת ביטוח מקיף. לדבריו הזינוק במחיר הפרמיה, לא נגרם רק בגלל העלייה במספר הגניבות, אלא גם לאור סטטיסטיקת התאונות שממשיכה להסב לחברות הפסדים גדולים. " אני מניח כי לו יכולנו לחייב את כלל הנהגים לבצע בדיקת ראייה מידי 5 שנים, אפשר היה להוזיל את הפרמיות". הבעיה עליה הוא מצביע מקורה בתקנה שנכנסה לתוקפה בחודש אפריל השנה על פיה חלה חובה על מחזיק ברישיון נהיגה לעבור בדיקה רפואית, רק בהגיעו לגיל 75. למעשה, מדובר על גלגול נוסף של התקנה שכן החל משנת 2020 הוחלה חובת בדיקת הראייה לנהגים מעל גיל 70. קודם לכן, התבקשו נהגים מעל גיל 40 הנדרשים לחדש רישיון נהיגה לעבור בדיקות רפואיות ובכלל זה בדיקת ראייה אצל אופטומטריסט מוסמך. מה ההיגיון שעומד מאחורי השינוי? בטיוטת תקנת החוק, נכתב בפרק דברי ההסבר כי התיקון מתבסס על ספרות מקצועית ומחקרים מהעשור האחרון, לפיהם גיל כשלעצמו אינו מהווה גורם סיכון לגרימת תאונות דרכים, כי אם מחלות הרקע ומצבו התפקודי האינדיווידואלי בפועל של כל נהג. "חובת דיווח זו לגבי מצבים רפואיים המסכנים בנהיגה, הן החובה העצמית והן ע"י רופא מטפל, מהווים אמצעים לניטור והתראה על נהגים היכולים להוות סכנה בנהיגתם, בשל מצבם הרפואי". עוד צוין כי דיווחים רפואיים רבים מתקבלים באופן תדיר ממגוון רחב של רופאים מטפלים עבור מטופלים אשר יש במצבם הרפואי בכדי להשפיע לרעה על נהיגתם. בכלל אלו: רופאים במרפאות קופות החולים בקהילה, בחדרי מיון, בבתי חולים במחלקות האשפוז, בוועדות ניידות בלשכות הבריאות, בוועדות הביטוח הלאומי ועוד. אילוסטרציה צילום: FREEPIK הנהג כלל אינו מודע להתדרדרות שחלה באיכות הראייה שלו "מדובר על פופוליזם טהור. אם מטילים את האחריות על הנהג שיקפיד לדווח על שינוים בחדות הראייה שלו אז שיבטלו גם את החובה שמוטלת עליו לעשות טסט שנתי לרכב במכון מורשה", אומר גורם בכיר בענף האופטיקה בישראל. לדבריו, בחלק גדול מהמקרים, הנהג כלל אינו מודע להתדרדרות שחלה באיכויות הראיה. כך למשל, במקרה בו כושר הראיה מדרדר בעין אחת, אולם העין השנייה מפצה על כך " הנהג מאבד את אומדן המרחק מה שמוביל לכשל ביכולת לאמוד את המרחק הרכב שבא מולו. הוא משוכנע שיש לו טווח מספק לצאת לעקיפה ולהשלים אותה בבטחה, והנה לך - תאונה חזיתית". כלל המומחים עימם שוחחנו מציינים כי אחד מליקויי הראיה שגורם לפיחות זוחל אך מסוכן ביותר ביכולת לנהוג בבטחה הוא גלאוקומה - קבוצה של מחלות שבהן מתרחשת פגיעה בעצב הראייה. "גלאוקומה מתאפיינת בניוון הדרגתי ותמותה של תאי עצב הראייה, שנגרם בדרך כלל כתוצאה מעליית הלחץ התוך עיני אל מעבר לנורמה, ומוביל בשלב מתקדם לפגיעה בשדה הראייה", מציינים בחברת אסותא אופטיק . המחלה נקראת בעגה "הגנב / הרוצח השקט של הראייה", כיוון ששמים לב אליה רק כאשר היא משפיעה באופן חמור על התפקוד היומיומי. אילוסטרציה צילום: FREEPIK העיוורון של המדינה בניטור נהגים לקויי ראייה התיקון לחוק מתנגש חזיתית עם המציאות, בהיבט נוסף : רובן ככולן של בדיקות הראיה, מתבצעות ע"י אופטומטריסטים ואילו הרופאים נכנסים לתמונה, במקרה בו מאובחנת מחלה שנדרש לטפל בה. " נכון להיום, בהיעדר חובה מוסדרת בחוק שמחייבת אופטומטריסטים לדווח על שינוי לרעה בכושר הראייה של נבדק, האחריות מגולגלת לפתחם של רפואי העיניים ", מציין רופא עיניים עימו שוחחנו. גם ערן בן צוין, מומחה בתחום התחבורה, מותח ביקורת קשה על העיוורון של המדינה בניטור נהגים לקויי ראייה "אין צורך בלימודי רפואת עיניים בשביל להבין את המובן מאליו – עם השנים, איכות הראיה נפגעת. חייבים להחזיר את חיוב בדיקות הראיה בכל חידוש רישיון כדי לאתר את אותם נהגים שראייתם לקויה ובכך לצמצם את הסיכון שלהם למעורבות בתאונת דרכים", הוא מציין. הבעיה סביב הנושא מחמירה על רקע עובדה נוספת: ביצוע בדיקת ראיה אינו נכלל בסט הבדיקות שמבצעת המשטרה אחרי תאונת דרכים " המשטרה לא שולחת נהגים לבדיקת ראיה, אבל גם אם היא הייתה עושה זאת, הידיים של התביעה המשטרתית קשורות", מציין עורך דין שעבד עד לאחרונה כתובע בפרקליטות. מדוע ? "נניח שהנהג עבר בדיקה אחרי התאונה שהוכיחה כי יש לו פגם מהותי בראיה, אולם הוא טוען כי לא היה מודע אליו ולפיכך הוא לא הרכיב משקפיים. איך בדיוק ניתן לבסס כנגדו תשתית ראייתית להעמדה לדין ועל מה בדיוק?" "תבין – נהג בישראל נדרש לעשות בדיקת ראיה כאשר הוא מוציא רישיון נהיגה ואז במשך 58 שנים, למדינה אין מושג איך הוא רואה והאם הוא פצצה מתקתקת", מסכם רופא העיניים.