כבוד אחיו הגדול ואחיו הגדולים.
חייב[1] אדם בכבוד[2] אחיו הגדול[3] או אחותו[4]הגדולה, בין[5] שהוא אחיו מאביו בין שהוא אחיו מאמו. ואם[6] יש לו כמה אחים ואחיות הגדולים ממנו צריך לכבד את כולם, אע"פ שאינם הגדולים שבאחים, ולכן[7] כשיש צורך לשרת ולטפל באביהם או באמם יעשה זאת האח הצעיר ולא האח הגדול. וגם[8] לאחר מיתת אביו ואמו חייב בכבוד אחיו הגדול (אבל[9] לשאר אחיו הגדולים מלבד הבכור, אין צריך לכבד אחר פטירת אביו ואמו). וכבוד[10] אחיו הגדול אינו ממש ככבוד הוריו, ולכן[11] אע"פ שצריך לנהוג בו כבוד בדיבור[12] ובמעשה[13] וכל שכן שלא לבזותו וכיוצ"ב, מכל[14] מקום רשאי[15] לקרוא לאחיו הגדול בשמו, וכן רשאי לסתור דבריו ולשבת במקומו הקבוע וכן בכל שאר דיני מורא אינו חייב באחיו הגדול. ומן[16] הראוי שיעמוד לפני אחיו כשנכנס לד' אמותיו, אומנם רבים נהגו שלא להקפיד בזה, ויש להם על מה שיסמוכו. ויש[17] הנוהגים לעשות הידור בלבד בשעה שנכנס אחיו הגדול.
הלכות קודמות: http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t567025#6289929
מקורות והערות לעיון והרחבה, השתדלתי להדגיש את מה שחשוב:
[1] שו"ע סעי' כב'. וברמ"א שם שאפילו הקטן הוא תלמיד חכם וגדול בתורה יותר מן הגדול, חייב בכבוד אחיו הגדול. וע' בס' פלא יועץ ערך 'חיזוק' שמצוה על כל האחים להחזיק ולתמוך באחיהם שהוא ת"ח כדי שלא יצטרך לבטל מתלמודו ומקיימים בזה כיבוד הורים.
[2] ובמנ"ח לג' ובשו"ת חיים ביד סי' צז' שחייב לכבד לאחיו הגדול גם לאחר מיתתו. (ועל כן צריך לומר עליו קדיש אם לא הניח אחריו בנים) אך מדברי השיו"ב סקי"ב ושו"ת בצל החכמה ח"א סי' לה' משמע שאין חייב לכבד לאחיו הגדול לאחר מיתתו. ועוד כתב במח"נ שם שאם הוריו דורשים ממנו שלא יכבד לאחיו הגדול, לא ישמע להם. ופשוט שבכל דינים אלה יכול אחיו הגדול למחול על כבודו.
[3] ובילקוט מעם לועז שמות ח"ב עמ' תרמה' מבואר שגם בתאומים יכבד הקטן מביניהם לגדול.
[4] ברכ"י סקי"ז בשם האר"י ז"ל. שו"ת תשובה מאהבה ח"ג יו"ד סי' רמ'. שו"ת יוסף לקח סי' טז'. הגהות יד שאול בשם החכם צבי זי"ע. ס' דרך פיקודך מצוה לג'. בא"ח פר' שופטים אות כט'. תורה תמימה פר' יתרו אות פו'. האדר"ת זצ"ל בס' חשבונות של מצוה לג'. הליכו"ע ח"ח עמ' קסא'. אומנם בבית לחם יהודה סי' רמ' ובשו"ת שבו"י ח"א סי' עו' כתבו שאינו חייב. (ולפי האמור יש להקדים לאחיו לכבד לאחיו הגדול ממנו לאחותו הגדולה. וצ"ע איזה יקדים באחיו הגדול ואחותו הבכורה). וגם בשני אחים גדולים אחד מאב ואחד מאם צריך לכבד לשניהם. ע' שו"ת ר"ט וויל סי' נט'.
[5] שו"ת הרא"ש כלל טו' סי' ו'. שו"ע שם. שו"ת חת"ס ח"ו סי' כט' ועוד. ודלא כתפארת יהונתן עה"ת פר' ויגש וביערות דבר ח"ב סי' ה' שחיוב כבוד אח הוא דוקא כשנולדו שניהם מאם אחת.
[6] ברכ"י סקי"ז ובשיו"ב סקי"ג ושכן הוא ע"פ האר"י ז"ל בשער המצוות פר' יתרו וס' ליקוטי תורה. שו"ת חת"ס ח"ו יו"ד סי' כט'. זכור לאברהם מע' ב' ח"ב דף נ' ע"ב. שו"ת תשובה מאהבה ח"ג יו"ד סי' רמ'. בליקוטי שו"ת חת"ס ח"ו סי' כט'. תורה תמימה שמות כ' אות פו'. בא"ח פר' שופטים אות כט'. שו"ת איתן אריה סי' סב'. שו"ת שבה"ל יו"ד סי' קיא' אות טז'. הליכו"ע ח"ח עמ' קסא'. אומנם בשו"ת הלקט ח"א סי' קכג' ובשו"ת שבו"י ח"א סי' עו' ובלקט הקמח סי' רמ' ובבית לחם יהודה סי' רמ' שהוא רק משום דרך ארץ ואינו חיוב כמו חיוב כבוד אחיו הגדול. (ולפי"ז כשיש לו שני אחים גדולים צריך להקדים את הגודל מבניהם.
[7] ילקוט מעם לועז בראשית ט' כה'.
[8] ברכ"י סקי"ז. שו"ת תשובה מאהבה ח"ג יו"ד סי' רמ'. ערוה"ש סעי' מג'. ובשו"ת רעק"א סי' סח' נסתפק בזה. ובשו"ת כנסת יחזקאל סי' כה' ובמנ"ח לג' הביאו שנחלקו בזה הראשונים, וכיון שהוא ספק דאורייתא יש להחמיר.
[9] ילק"י כבוד הורים עמ' תרנח'.
[10] ע' שיו"ב סקי"ב ובמנ"ח מצוה לג' ובשו"ת שאילת יעקב ח"א סי' פא' ובשו"ת בצל החכמה ח"ג סי' צה'.
[11] ע' בס' חרדים פי"א אות א'- ב' ובמקור ישראל חו"מ סי' סא'.
[12] וכש"כ שאסור לחרפו או לבזותו.
[13] ובשו"ת רעק"א סי' סח' ובכר"ש סקכ"ד שכן צריך להאכילו ולסעדו כשאין לו בנים שיעשו כן. ובערוה"ש סעי' לח' שאףצריך לפרנסו מכספי צדקה כשהם עניים ואין להם בנים שיפרנסוהו.
[14] ע' בב"ח סי' רמ' ובבית מאיר סעי' כג' ובשו"ת חת"ס סי' פד' ובעקרי הד"ט סי' כו' סק"ז ובשו"ת חתן סופר סי' פב' ובשו"ת בצל החכמה ח"ג סי' צה'.
[15] מנ"ח שם. שיו"ב סוסקי"ב. שו"ת בצל החכמה ח"ג סי' צה'.
[16] בס' מעשה איש ח"ד עמ' קצח' שהחזו"א זצ"ל קם לכבוד אחיו, וכן בס' הידור פנים סי' ח' בשם הגר"נ קרליץ והגר"ח קנייבסקי שליט"א שצריך לקום לכבוד אחיו. ובילק"י כבוד הורים עמ' תרנג' שהמקלים בזה סומכים על מחילת האח.
[17] ע' ס' חרדים פ"ו ממ"ע התלויות ברגליים.





