כמה פעמים ביום צריך לקום לכבוד הוריו. ולעמוד בשעה שאביו או אחיו הגדול עולה לתורה.
די[1]שיקום לפניהם פעמיים ביום שחרית וערבית. אבל[2]אם הוא בפני אחרים שאין יודעים כבר שעמד לפניו באותו היום ב' פעמים חייב לעמוד. ונוהגים[3] שכשהאב (או אחיו הגדולים) עולה לתורה[4], עומדים הבנים מהרגע שהאב קם ממקומו וכל משך הברכה שלפני, ויש הנוהגים אף כל משך הקריאה אליה עלה אביו ויש הנוהגים להשאר מעומדים עד שיורד אביו[5].
הלכות קודמות: http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t569605#6310670
מקורות והערות לעיון והרחבה, השתדלתי להדגיש את מה שחשוב:
[1] כן מבואר מהרמ"א סי' רמב' סעי' טז'. וכ"כ בילקוט מעם לועז יתרו עמ' תרמד' ובשו"ת שבה"ל ח"ב סי' קיא' אות ד'. אומנם בערוה"ש סעי' כד' נסתפק בזה. ודעת הגר"ע יוסף שליט"א בס' הליכו"ע ח"ח עמ' קד' שצריך לקום אפילו מאה פעמים. וע' בערוה"ש שם שעכ"פ גם למחמירים לקום בכל פעם אם האב והבן מתגוררים בבית אחד או בחצר אחת, אין הבן צריך לקום בכל פעם שרואה את אביו אלא רק כשבא מבית המדרש וכדו'.
[2] רמ"א שם. וערוה"ש שם.
[3] הגחיד"א בס' לדוד אמת סי' ה' אות לד' וע"ש שבמקום שנוהגים הכל כן, נעשה הדבר לחיוב גמור.
[4] ופשוט שאם אביו עולה להיות שליח ציבור, אין הבן צריך לעמוד עד סוף התפילה, אבל כשאביו הולך ממקומו עד התיבה חייב הבן לעמוד מפניו. ילק"י כבוד הורים עמ' קס'.
[5] ובמקומות שנוהגים כמנהגים המחמירים, יש חיוב על כל אחד מהתפללים לנהוג כן. לדוד אמת שם. ס' החיים למהר"ח פלאג'י יא' כג'.

