כיבוד הורים וקיום מצות עשה עוברת.
אמר[1] לו אביו השקני מים ויש לפניו לעשות מצוה, אם המצוה אינה עוברת יעסוק בכיבוד אביו ואח"כ יעשה המצוה. ואם המצוה עוברת, אם אפשר למצוה שתעשה ע"י אחרים, יעסוק בכבוד אביו[2], ואם אין שם אחרים שיעשו המצוה, יעסוק במצוה ויניח כבוד אביו. ואם[3] התחיל כבר במצוה קודם שביקשו אביו, אע"פ{C}[4] שאפשר למצוה שתעשה על ידי אחרים, יגמור המצוה ואח"כ יעשה צרכי אביו.
מקורות והערות לעיון והרחבה, השתדלתי להדגיש את מה שחשוב:
[1] שו"ע סעי' יב'. וע' בריא"ז בשלטי הגיבורים קידושים דף יג' ע"ב שאם מתכוין אביו לזלזל במצוה לא ישמע לו. וע' בשו"ת כנסת יחזקאל סי' לה' ובלב"ש סעי' טז' שאם אמר לו אביו שלא לעשות מצוה כגון שאומר לו שלא לקבל סנדקאות בלא נתינת טעם נכון לדבריו, לא ישמע לו, אע"פ שיכולה המצוה להתקיים ע"י אחרים.
[2] ואם האב מתכוין לזלזל במצוות לא ישמע לו בכל אופן. ילק"י כבוד הורים עמ' תקמב' בשם פוסקים.
[3] רמ"א שם.
[4] כן מבואר בב"י בשם הר"ן דהוא מקור דברי הרמ"א הנ"ל.





