בס"ד
במידע וכן, למה הוא רע?
שאלה שאני לא יודע את התשובה .... ![]()
בס"ד
במידע וכן, למה הוא רע?
שאלה שאני לא יודע את התשובה .... ![]()
בצל ירוקאני אנסה להסביר.
כל אחד יכול לבחור אם להיות אדם טוב - או לא,
בכל שלב הוא יכול לחזור להתחלה ולשנות את דעתו.
אבל בעצם בכל אדם יש טוב, שמחכה לו שיחזור אליו,
הרע הוא רק ברירת מחדל......
מקווה שהבנת.....
מקווה למצוא אותו עוד מעט בכווולם...
מתחברת=)נדבר על יהודי, כי על גוי אני לא בטוחה.
אין יהודי רע.
יש יהודי שהתנהגותו רעה.
כל יהודי נברא בצלם אלוקים, ולכן הוא טוב בבסיסו.
יש יהודי שהתנהגותו רעה, אבל זה לא משנה את הנשמה הטהורה שנתן בו אלוקים.
"כי יצר לב האדם רע מנעוריו" - 'מזמן שננער ממעי אימו'
ז"א - האדם הוא טוב בבסיס. אבל ברגע שיצא לעולם נולד בו כוח חדש - יצר הרע.
ואז מתחילה המלחמה בין טוב לרע.
אבל האדם עצמו הוא טוב.
למה הוא רע?! אינני יודע..כל אחד וסיבותיו..יש אנטישמי..יש סתם רשע..יש כל מיני..אבל בוודאי שיש אנשים רעים,וצריך לדעת זאת,ולהזהר."כבדהו וחשדהו".
(לא חכם או משהו- בחומר במחשבת)
אמנם לפעמים מתגבר חושך כזה שמפסיק את הופעת הסגולה גם כן. אבל זה אי-אפשר כי אם במי שבא למדה זו להיות חס וחלילה שונא את ישראל, ודורש רעה להם בפועל ובצפיית-הלב, כמו המינים שמפרש הרמב"ם בה' תפלה שהיו מצירים לישראל, וגם זה היה קשה לחכמים מאד לתקן, על כן הכריז רבן גמליאל: "כלום יש אדם שיודע לתקן ברכת המינים", והוצרך לתקנה דווקא שמואל הקטן, שהיה נקי מכל מידה של שנאה כמו שהיה מרגלא בפומיה: "בנפול אויבך אל תשמח", כדי שיכוין ביסוד הברכה דווקא על אותם שכבר אבדו את הסגולה כולה. ובדורנו נתרבו נשמות רבות שאע"פ שהן שפלות מאד בענין-הבחירה, ועל כן הם נגועים במעשים רעים רבים ובדעות רעות מאד ד' ישמרנו, מכל מקום אור-הסגולה מאיר בהם, ועל כן הם מחבבים מאד את כללות ישראל וחושקים בארץ ישראל, ובכמה דברים טובים ויקרים מהמדות שהם באים מסגולת ישראל בטבע-נפשם הם מצוינים בהם.
קודם כל לכל אלה ממציאים להם עקרונות חדשים . כתוב בפרוש שה' " יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא רע" ( ישעיהו מה ז) . זהו. זה מוחק את כל המתפלספים כאילו אם יש משהו בעולם אז הוא טוב.
בשמואל א פרק ל פסוק כב כתוב שכל "איש רע" מאנשי דוד אמרו משהו. כולם היו יהודים . אז יש יהודים רעים , ומי שאומר אחרת הוא נגד התנ"ך ונגד השכל. שלום עכשיו עושים כל מאמץ לעשות צרות ליהודים הנפלאים בשומרון . הם אנשים רעים. הנה עכשיו ממש עוקרים זיתים של יהודים בגלל שלום עכשיו. יהודיות ממחסום ווטש עוזרות לערבים לעבור בלי בדיקה ולהעביר פצצות לחיסול יהודים. הן רעות ! טלי פחימה מקרית גת עזרה למחבל ערבי להניח פצצות היא רעה . היא התאסלמה אחרי זה . היא רעה . עזרא נאווי הולך עם ערבים מחבלים בדרום הר חברון להזיק ליהודים - הוא רע. שופטי בג"ץ שאישרו לגרש את יהודי קטיף וצפון שומרון ולתת את ארצנו לערבים הם רעים. ( חוץ מהשופט היהודי אדמונד לוי שאמר ברור שזו רישעות) . עיתונאים יהודים בעיתון הארץ שמעודדים את הערבים לזרוק אבנים ובקבוקי תבערה על יהודים הם לא טועים הם רעים ! יש המון יהודים רעים. וכל מי שמנסה לרמות את כולנו ולהגיד שהם טועים רק מרצה את עצמו .
את השקר הזה אפשר להגיד גם על כל שונאי ישראל מערפאת דרך היטלר ועד אבו מאזן . אפשר להגיד שהם טובים בתוך ליבם רק טועים. אם מחרתיים יתברר שלכל אחד מאלה האמא של האמא של האמא שלו היתה יהודיה , ולכן גם הוא יהודי תגידו שהם רק טועים ?
ומה תגידו על אריאל שרון שעקר עשרת אלפים יהודשים נפלאים כולל ילדים קטנים וזרק אותם לכל הרוחות רק כדי שלא יכניסו אותו לבית סוהר ? תגידו שהוא רק טועה ותמצאו כל מיני תרוצים לכל מה שמראה שהוא ידע שהוא עושה דבר מרושע ושהוא הישיג את זה ברישעות ולא תהיו מוכנים לראות את המציאות.
אז הפתעה קטנה . אריק שרון הוא גוי . נולד לגויה . אמא שלו התגיירה אחרי כמה שנים אבל הוא מעולם לא התגייר . הרב גורן רצה שיתגייר אבל הוא לא הסכים. אז עכשיו תתמשיכו עם התרוצים או תגידו שהוא רשע?
יש יהודים רעים . יש גויים רעים. יש יהודים טובים יש גויים טובים.
ברור לי שיש אנשים רעים ,גוים כן .
אבל יהודים?
כן או לא ?![]()
מישהו מכיר דעה של רב שמתיחס לנושא זה ?
מה דעתכם על התגובה של שונרא?
יכול להיות שהוא מכוסה בהרבה קליפות של רע, אבל בפנים מסתתרת נשמה שהיא צלם אלוקים![]()
גויים יש.
ואם הטענה ששרון גוי - אז יכול להיות שהוא רע (וד"א - גם אחרי מעשים כאלה, הקב"ה לא שוכח את מעשיו הטובים, אע"פ שזקנותו ביישה את בחרותו)
קודם כל אם אנחנו מדברים על נושא , אז בהחלט אפשר להביא הוכחות שהרב קוק או כל איש אחר הראה. מה שקובע זה ההוכחות בעצמן לא מי שאמר את ההוכחות.
חוץ מזה כדאי לזכור שאנשים שהם מנהידי ציבור אומרים לפעמים דברים בשביל לתת תקוה לאנשים ולקרב אותם אפילו שזה לא הכי מדוייק.
חוץ מזה הרב קוק כתב על הדור שלו מזמן מזמן , זה לא קשור למה שקורה היום בארץ שהאוכלוסיה כבר לגמרי שונה , וממש לא דומה למה שהיה בתקופה ההסטורית של הרב קוק.
ועכשיו מה פתאום להכניס לפה של הרב קוק דברים שהם להפך ממנו ?
הרב קוק , במכתב פרטי לחותן שלו , לא לפרסום אחרי שראה יהודים תימניים ברחובות כתב שטוב שהם יקבלו עבודה במקום היהודים הסוציאליסטים החילוניים שבאו מרוסיה .
זה כתוב באיגרת רי"ב בספר איגרות הראי"ה.
" ומי ייתן שיקחו אלה את מקומו של נערה רב הבא מרוסיא שהגרועים שבהם אי אפשר שתהיה להם אחיזה בארץ כלל. לאחוס בכנפי ארץ ויינערו רשעים ממנה".
פשוט וברור הגרועים שבין היהודים החילונים מרוסיה הם רשעים שצריך להגיד ברור שראוי שימותו !!!!
"חוץ מזה כדאי לזכור שאנשים שהם מנהידי ציבור אומרים לפעמים דברים בשביל לתת תקוה לאנשים ולקרב אותם אפילו שזה לא הכי מדוייק."
תגיד לי - מי אתה חושב שאתה בכלל?!
לרמוז שהרב היה פופוליסט?!
הרב אמר את דעתו המדוייקת בלי להתיפייף.
אתה לא תחלק ציונים לרב בסדר גודל בלתי נתפס.
וגם -
לך אין שום זכות לקבוע מי ערב רב ומי לא. קל וחומר שלא לאחל איחולים לבביים שכאלה.
קצת אהבת ישראל לא תזיק.
כי ע"י גישה כמו שלך כמעט כל יהודי שלא בדיוק בתלם הוא כופר ודינו מוות.
מבחינתי כאן נגמר הדיון, כי כמו שאני מכירה דיונים כאלה אף צד לא ישנה את עמדתו, אז חבל על הזמן.
לא כתבתי ציונים אלא כתבתי עובדות.
ראשי ציבור אומרים לפעמים דברים רק לעודד. הרב קוק כתב שמלחמת העולם הראשונה שבקרוב אומות העולם ישאו אותנו על כפים לארץ ישראל. ובמציאות היתה שואה !
מי שכתב שיש יהודים שהם ערב רב זה הרב קוק עצמו ואפילו יותר חריף.
הנה הציטטה מארגרות הראי"ה רי"ב.
"מה טוב הוא שאלה ימלאו את המקום של הפסולת דמסיטרא דערב רב הבאים מרוסיא שהגרועים שבהם אי אפשר שתהיה להם אחיזה בארץ ישראל "לאחוז בכנפות ארץ וינערו רשעים ממנה".
הרב קוק כותב לא רק "ערב רב" אלא יותר מזה הם פסולת . הם מסיטרא ( צד השטן) והם ערב רב.
זו חוצפה נוראית להגיד לרב קוק " קצת אהבת ישראל לא תזיק. כי ע"י גישה כמו שלך כמעט כל יהודי שלא בדיוק בתלם הוא כופר ודינו מוות.".
תביאי מקור שקובע שאסור לכתוב מה שהרב קוק כתב !
הרב אבינר קבע שצריך להתפלל לרפואת אריאל שרון. אני מניחה שזה אומר שהרב מאמין שאפילו בו יש משהו טוב ששווה שנתפלל עליו..
דברים שאני לא זוכרת... אבל הוא היה אדם בעל ערכים שמשום מה החליט (ממניעים של רצון להיטיב) שתוכנית ההתנתקות היא מה שיביא את השלום שהוא חשב והאמין באמת שרצוי ונצרך! לא צריך לשפוט אדם בגלל מעשה אחד, אלא לפי המכלול. מאוד יכול להיות שהמעשה הנורא הזה מחק את כל הזכויות שלו אבל רק הקב"ה יודע מה הוא באמת.
אני מאמינה שהוא האמין שהוא עושה טוב, אבל בהחלט לא מסכימה איתו! אם זה מה שנראה ממה שכתבתי.
כתוב בפרוש בדברי נביא ( תעזרו לחי למצוא איפה) אם איש רשע עוזב את דרכו אז ה' מוחק את עוונותיו. ואם איש שהוא בסדר ("צדיק") עוזב את דרכו ונהיה רשע ה' מוחק לו את הזכויות.
רק הקב"ה יודע את האמת , וזה מה שמסר לנו על ידי נביא. וזה הנכון. כל השכויות של שרון נמחקו.
למה כל כך הרבה כאן מתבלבלים ואומרים סתם ככה שכל יהודי הוא טוב ? אפילו שרואים שזה לא ככה ?
פשוט בגלל שמאז שאנחנו נולדנו המחנכים שלנו חושבים שזה חינוכי להגיד דברים מתוקים אפילו שהם שקר לגמרי. למורים זה נורא חשוב. כי אם הם יגישו את האמת שיש יהודים רעים כמו אלה שגרשו את היהודים מקטיף והרשעים שעשו ליהודים פוגרום בעמונה - אז מה יקרה ? השמאלנים ידאגו לפטר אותם מהעבודה שלהם !
אז נוח להם להיות נחמדים , דתיי- מחמד. אם בתנ"ך כתוב שיש יהודים רעים אז יש. זו האמת.
כתוב בתנ"ך על יהודים שהם עשו את הרע בעיני ה', אבל לא שהם היו רעים!!
וזה מה שהסברתי כאן: http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t605641#6718714
בבסיס כל יהודי הוא טוב. אין יהודי רע. יש יהודי שהתנהגותו רעה, והוא צריך לעבור תיקון וחזרה בתשובה.
כתוב בתנ"ך דברי הימים ב פרק לא
(כ) וַיַּעַשׂ כָּזֹאת יְחִזְקִיָּהוּ בְּכָל יְהוּדָה וַיַּעַשׂ הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר וְהָאֱמֶת לִפְנֵי ה' אֱ לֹהָיו:
אז לפי הדרך שלך צריך להגיד : כתוב שיחיזקיהו עשה טוב לא כתוב שהיה טוב אז זה אומר ששהיה רע !
יש יהודי טוב , יש יהודי רע ! ולמה לעקם את המקורות ואתץ השכל ולהגיד אחרת.
בצדדים הטובים שלו.
ואותו אדם אם הוא באמת עשה משהו רע אז מקווה בעז"ה שזה סתם תחפושת אבל באמת באמת הוא טוב.
לאיודעת,אבל נראה לי שבעולם של היום כן יש מעט אנשים רעיםםםם-בגלל המעשים,הדיבור וההתנהגות.
יש כאלה שמתחפשים לטובים אבל זה סתם תחפושת ובאמת באמת הם רעים. רק תסתכלי על אלה מבצלם ומשלום עכשיו.
הבחירה היא עיקרון בתורה. אדם יכול לבחור אם להיות טוב או רע. אם בחר להיות רע הוא אדם רע. אם בחר להיות טוב הוא טוב. זה נכון ליהודים וגם לגויים.
להפריד בין יהודי למעשים שלו ? ממש לא.
זה אותה טעות כמו להגיד שאין יהודי טוב. רק המעשים שלו טובים אבל הוא במהותו רע.
אם היו מחנכים אותך מילדות להגיד שכל יהודי הוא רע היית קונה את זה. והיית אומר שזה עיקרון ביהדות.
תסתכל בתנ"ך ותראה שאין שם פחד לקרוא לרשע בשם רשע. תהיה אמיץ ותגיד אמת.
"ויבא דוד אל מאתים האנשים אשר פגרו מלכת אחרי דוד וישיבם בנחל הבשור ויצאו לקראת דוד ולקראת העם אשר אתו ויגש דוד את העם וישאל להם לשלום. ויען כל איש רע ובליעל מהאנשים אשר הלכו עם דוד ויאמרו יען אשר לא הלכו עמי לא נתן להם מהשלל אשר הצלנו כי אם איש את אשתו ואת בניו וינהגו וילכו".
לפס' הזה התכוונת? מה אתה מצפה שיכתבו? ויען כל איש שבוחר ברע..? אתה יודע שאין בזה כדי לקבוע שאותם אנשים נבראו רעים. תסתכל כמה פרקים לפני, יש שני תיאורים של נבל הכרמלי,
ע"י אשתו:
"אל נא ישים אדני את לבו אל איש הבליעל הזה על נבל כי כשמו כן הוא נבל שמו ונבלה עמו..." (שמואל א' כ"ה כ"ה)
וע"י הכתוב: "ושם האיש נבל ושם אשתו אבגיל והאשה טובת שכל ופת תאר והאיש קשה ורע מעללים.." (שמואל א' כ"ה ג').
יש פה הבדל ברור בין שתי הגישות. אביגיל היא אנושית, היא רואה תמונה מצומצמת ולכן לא מפרידה את המעשים של נבל מנבל עצמו. לעומתה הכתוב מסתכל על ההתרחשות מנק' מבט עמוקה ומבינה יותר. הוא יודע את ההבדל ועושה את ההפרדה בין נבל ("והאיש קשה") לבין המעשים שלו ("רע מעללים")..
חוץ מזה, יש בכל אחד מאיתנו נשמה, חלק אלו-קה ממעל... אתה רוצה להגיד לי שהיא רעה?
אם אדם עושה דברים רעים אז הוא אדם רע . זה מה שכבתי .
לא כתבתי שיש אנשים שנולדו רעים .
בבקשה אל תתאר מחשבות שיטחיות שאין להם קשר למה שכתוב כאילו הם "דברים עמוקים". הם לא !
ואם אינך יכול להגיב ברצינות על מה שכתבתי לא יפה לכתוב דברים שלא כתבתי ולנסות לסתור אותם. לא כתבתי בכלל שיש אנשים שנבראו רעים.
כתבתי שיש אנשים רעים . יש יהודים רעים .
ועל הנשמה וכו' כבר כתוב בתנ"ך ש' ברא גם טוב וגם רע. ואינך יכול לכתוב שזה לא נכון.
נוו יש ספר כזה!! ניראלי שהשם זה " אין דבר כזה ילד רע" ...אני לא יודעת מי כתב אותו!! ...
יש אנשים שטוב להם , והם רעים ורשעים ! מה היה רע לשרון שהוא הלך לעשות צרות ליהודים בקטיף?
מה היה רע לבדרן חביב הקהל כולו דודו טופז ששכר פושעים לגרום שברים בגוף של כמה אנשים ?
למה אתה מנסה להצדיק כל אדם רע ?
אני הייתי מנשח את מה שכתבת אחרת:
אנשים רעים עושים שלהרבה אנשים יהיה רע.
רע מהיסוד זה לתת לגיטימציה למעשים שלו. זהו, מהרגע שאתה מתייג אותו כ'רע' בעצם שללת ממנו את
יכולת הבחירה בטוב...
נתת לו פתח לטעון שהקב"ה ברא אותו רע וזה הבסיס של הנשמה שלו, ובגלל זה הוא לא אשם בפשעים שהוא גרם להם.
Look Smileלא דיברתי על מישהו שהוא רע מן היסוד , כלומר שיש לו "יסוד" רע. ועל מישהו שהוא טוב מן היסוד , שיש לו "יסוד" טוב. אני אומר שאין כזה יסוד בכלל . אדם בוחר לו אם להיות אדם טוב או אדם רע. אם הוא רע אז חובתו להפסיק עם זה ולהיות טוב.
אתה אומר לאנשים שרע להם שטבעי שיהיו רעים. לא אני.
אחר 
אבל במקרה הרע זה שונה.
הכל עניין של בחירה, אדם שעושה טוב נהיה טוב בסופו של דבר.
אדם שעושה רע יכול להיות רע בסופו של יום.
אפשר להתנער מזה וזה.
המעשים של האדם משפיעים על הנפש שלו ונהפך לטבע.
טבעו של האדם להיות טוב, כך שהוא ייכנס עמוק יותר.
אדם שמתחזר לך או עושה דברים שגורמים לך לרעה!!!!
....
בס"ד
יש הבדל בין יהודים לגוים .
ללא ספק יש לא מעט גוים רשעים...
אבל היהודים זה משהו אחר !
לכל אדם בעולם יש לו צלם אנוש ,כלומר צלם ה' במיוחד אצל היהודים שהם יותר קרובים לה' .
יכול להיות יהודי שהוא רע ,אבל בתוך תוכו הוא טוב, וכל הרע זה רק קליפות שמכסות את הטוב .
לכן על אנשים רעים, צריך להתפלל אלהם שיחזרו בתשובה וירודו את הקליפות 
אז כן ,יש יהודים רעים אבל הם לא באמת ממש רעים ...
(ככה אני מבין זה לא בטוח שזה נכון ...)
ברוריה שהיו להם שכנים רעים. רבי מאיר התפלל שהם ימותו ואשתו אמרה לו שכתוב "יתמו חטאים, ורשעים עוד אינם". כלומר - לא יהיה בעולם חטאים, ומתוך כך לא יהיו רשעים. כלומר הרשעים לא ימותו אלא יפסיחקו לחטוא. אז למה אתה מתפלל שימותו? תתפלל שיחזרו בתשובה.
כמובן שכתבתי במילים שלי ורק מהזיכרון ככה שזה לא ממש מדויק...
Look Smileלפי כל מה שראינו פשוט מהתנ"ך יש יהודים רעים . לפי מה שרואים בשטח - יש יהודים רעים .
אבל בחינוך אומרים כאילו יהודי הוא תמיד טוב אפילו אם הוא הכי רע בעולם.
Look Smile
Look Smileובגלל זה הרבה כאן חושבים כאילו לא רק שלכל יהודי יש משהו טוב אלא שכל יהודי הוא טוב.
אז קודם כל גם הרביים החסידיים האלה מסכימים שיש יהודים שהם רעים לגמרי . יש מקורות בגמרא אני חוב שקובעים למשל שלמעביר בנו למולך אין שום תשובה . וגם הרביים האלה מסכימים שאפילו אם יש ליהודי משהו טוב זה לא אומר שהוא בעצם איש רע . ( כמו שכושי הוא שחור אפילו שיש לו לבן בעין).
והדעה הזו של רביים חסידים אלה זה בלי מקור בתורה או בחז"ל ף זה רק מקובל ככה להגיד. אי אפשא לקרוא לזה "היהדות".
זה כתוב בפרוש בתנ"ך !
אבל ממש מצער שאם שומעים הרבה פעמים משהו לא נכון מהגננת המורה המדריך וכו' אז פשוט מתעלמים מהתורה מהתנ"ך ומחז"ל !
פסוק ברור לגמרי : ישעיהו פרק מה פסוק ז :
יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע אֲנִי ה' עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה .
הנביא מדגיש שה' אומר שברא גם דברים רעים ! אז תחשוב מי קובע? התנ"ך והנביא ישעיהו או חנה'לה הגננת , ורבקה'לה המורה , ויוסקה המדריך או ה' ?
תחשוב על זה ישר. ובבקשה תכתוב מה שאתה יודע שנכון . לא מה שאתה מכריח את עצמך לחשוב כאילו נכון אפילו שלא.
( נכון שיש מי שיש לו ביטויים מיוחדים לנשמה של יהודי ושל גוי ושלאחד קורא נשמה ולשני נפש , אבל זה ממש לא משנה . אם גוי מתגייר אז הנפש שלו מתהפכת פתאום לנשמה ?) .
אנחנו אומרים "וגם חרבונא זכור לטוב " חרבונא לפי הפשט היה גוי !
מי שהיה המפקד של הריסת בית המקדש השני , סגן של טיטוס, היה יהודי מאלכסנדריה , הבן של ראש הקהילה . הוא היה יהודי רע !
גם עומרי שרון הבן של אריאל שרון שעזר לגרש את היהודים מחבל קטיף וצפון שומרון הוא יהודי. הוא יהודי רע !
לא תמצא באף מקור יהודי משהו כמו "נקודה יהודית" . זה רק תירגום מ"פינטלה ייד" באידיש. היהודים בצפון אפריקה בעירק כורדיסטן תימן וכו' בכלל לא שמעו מה"נקודה היהודית - פינטלה ייד" הזה. אז תגיד שליהודים באירופא היה את הדבר הזה ולאלה שבצון אפריקה ותימן לא ?
אז בואו נעדיף את התורה בכתב ובעל פה על סתם דברים .
יש גוי רע! יש גוי טוב! יש יהודי רע! יש יהודי טוב ! .
1. אתה כתבת :
"ואני רק רוצה להבין משהו, אנחנו מסכימים על זה שבכל יהודי קיימת נשמה? ובמידה שכן, אנחנו מסכימים שהיא בהכרח טובה? " .
זאת אומרת שאתה חושב , בטעות, שכל מה שה' בורא זה דבר טוב . ואז אתה אומר שמזה כל מה שה' ברא זה טוב יוצא ש אם ה' ברא נשמה של יהודי אז הנשמה של היהודי היא טובה . ( ולכן כל יהודי הוא טוב) .
ברגע שהראיתי לך שאתה לא צודק וה' בורא גם דברים רעים , אז ההתחלה של ההוכחה שלך נעלמת . ואז כל ה'הוכחה' שלך נופלת. ואין לך שום הצדקה להגיד שיהודי הוא תמיד טוב.
( באותה הצדקה היית יכול להגיד שכל טיבטי הוא טוב) .
2.
חוץ מזה . אני מראה לך פסוק , בפסוק כתוב שה' בורא רָע . אז זה לא מוצא חן בעיניך ,ואתה ממציא נבואה משלך שבה כתוב שה' לא בורא רָע אלא בורא רוע .
לא עושים דבר כזה.
כתבתי שיש מי שאומר שליהודי יש נשמה ולגוי רק נפש. אבל שזה לא משהו בתנך בתורה או בחז"ל. מה אתה עושה? אתה כותב את הדברים של מי שאמר ככה כאילו זה האמת בתורה בתנ"ך ובחז"ל ואי אפשר לא לקבל את זה. ! פשוט לא עושים דבר כזה.
3. אז אתה עושה לך המצאה: ברגע שגוי מתגייר , נכנסת לתוכו נשמה , ולפני כן הוא היה כמו בהמה רק עם נפש . אז תסביר למה לא מגיירים סוס שיש לו רק נפש ואם נגייר אותו תיכנס בתוכו נשמה ?
4.
כתוב בפרוש בגמרא : תלמוד בבא קמא דף לח עמוד א
רבי מאיר אומר: מנין שאפילו גוי ועוסק בתורה שהוא ככהן גדול? תלמוד לומר (ויקרא י"ח) : אשר יעשה אותם האדם וחי בהם, כהנים ולוים וישראלים לא נאמר אלא אדם, הא למדת, שאפילו גוי ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול!
זה אומר לך ברור שהרעיון כאילו רק ליהודי יש נשמה זה נגד רבי מאיר התלמיד של רבי עקיבא. כי תסכים שלכהן גדול יש נשמה , ואם כתוב שגוי הזה הוא כמו כהן גדול זה אומר שהגוי הוא טוב ועם נשמה!
( נכון שלימוד תורה זה משהו של הנשמה ? ) .
אני בפרוש לא מפריד בין האדם למעשיו ! כבר נכתב שהדברים שלך על אביגיל הם טעות מוחלטת ! כתוב בפרוש שבין היהודים שהיו עם דוד היו יהודים רעים . תשים לב באותה שיטה אתה יכול לכתוב שכל יהודי הוא רע , ואם כתוב על מישהו אחרת אז רק המעשים שלו טובים והוא ביסודו של דבר יהודי רע ! למה שלא תגיד ככה ? .
כתבתי שיש חסידים כאלה שחושבים שיש "פינטלה ייד" אז הראית שצייטלין היה כזה . אז מה זה אומר ? זה אומר שצדקתי , והיית צריך לכתוב שאתב מראה שצדקתי . כי אחרת יכולים לחוב כאילו הראית שלא.
אז בואו נעדיף את התורה בכתב ובעל פה על סתם דברים .
יש גוי רע! יש גוי טוב! יש יהודי רע! יש יהודי טוב ! .
והרב קוק שלמד את כל זה לא מסכים איתך הוא כן כותב בפירוש שיש את עניין הסגולה של ישראל שהיא גוברת על הבחירה, וכן הוא כתב גם שהנשמה וודאי היא טוב..
מתייחס לטענותיך
1. אתה טוען שזה שהנשמה נבראה היא בעצם יכולה להיות רעה? - איך זה מסתדר עם המדרש שאומר שהנשמה היא "חלק אלוה ממעל" חלק מהקדוש ברוך הוא! זה לא יכול להיות רע!!!!!! ונכון, גוי יכול להיות טוב. גוי במהותו לא רע ולא טוב ולכן גוי שלמד תורה ככהן גדול ועדיין הגמרא בסנהדרין מקשה על זה שהרי לגויים אסור ללמוד תורה ומתרצת שזה מדובר כשהוא לומד את 7 המצוות שהוא מחוייב בהם...
2. נכון, ה' בורא רע. לא בורא אדם רע... זה להוציא את הפסוק מהקשרו! מה לעשות? וגם על זה שאלו הרבה גדולים ונכון איך ה' בורא רע? הרי טבע הטוב להיטיב? ועונים שבעולם הזה -עולם-מלשון העלם - מה שה' עושה נדמה בעיננו כרע, אבל הכל מכוון ומדוקדק. וגם אם נניח לפי טענתך שה' בורא רע - זה לא שה' בורא אדם רע וזה לא שהנשמה יכולה להיות רעה - כי היא חלק אלוה ממעל.
3 זה לא המצאה, כשגוי מתגייר הוא יכול להתחתן עם אחותו, עם אמא שלו, עם הבת שלו... למה? כי הוחלפה מהותו על ידי תוספת הנשמה - הוא נהיה אדם אחר. זה לא אותו אחד! אז אנחנו ממציאים? זה ההלכה וכן כי נכנסה בו נשמה.
ולמה אי אפשר לגייר סוס? ננסה לענות ברצינות למרות שכדי להעריך אותך אני מנסה לחשוב ששאלת בצחוק.
כי: אין לו בחירה, איך הוא יקבל עליו מצוות? אין לו בחירה אז הוא לא יכול לבחור להתגייר - אין גיור בכפיה. כמו שכותב המהרל יש לסוס נפש תנועה - נפש בהמית בלבד הוא מגדיר את זה נפש סוסית כזאת נפש לא יכולה לקלוט נשמה אלוקית. יש מדרגות דומם צומח חי מדבר יהודי. אי אפשר לקפוץ 2 מדרגות... מקווה שזה מספיק וששאלת בצחוק
4 עניתי בטעות כבר ב1... תסתכל. ותוספת קטנה - זה שהוא מקבל שכר ככהן גדול לא אומר שהוא עם נשמה
אכתוב לך בסוף עלח הרב אברהם קוק שהיה רב של יפו ואחר כך של כל הארץ .
1.
כתבתי שיש כאלה שחושבים שיש "פינטלה ייד" לא כתבתי שיש רק אחד. אז הבאת עוד אחד שהאמא שלו מאותה חסידות כמו הלל צייטלין שכבר כתבו שהוא מאלה שכתבתי שחושבים שיש פינטלה ייד.
חרבונא הגוי כפשוטו זכור לטוב ,. מה משנה כמה מצוות יש לגוי. מצוה מהקב"ה זה משהו לא לבהמה. זה מיועד רק למי שיש לו חלק א-לוה ממעל. וכל התירוצים ש"נעשה ככהן גדול" זה לא ככהן גדול אלא רק ככה וככה , הכל נופל כשאותו דבר נזכר גם לגבי גוי שהתגייר ועוסק בתורה : במדבר רבה ,פרשת נשא פרשה יג
"אפילו גוי המתגייר ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול " ( אני יודע שאפשר להתחכם ולהגיד שהמתגייר זה שהוא בתהליך גיור , ושזה עוד תרוץ על זה שבכלל לומד ...).
2. זה ששואלים ונותנים תרוצים לא משנה את העובדה שהדבר כשלעצמו ברור וכתוב בדברי הנביאים. ולא הוצאתי כלום מהקשרו.
בתנ"ך כתוב הביטוי "איש רע" על יהודים.
3. אתה מסביר הלכה באיזו דרך שלך ככה:
"זה לא המצאה, כשגוי מתגייר הוא יכול להתחתן עם אחותו, עם אמא שלו, עם הבת שלו... למה? כי הוחלפה מהותו על ידי תוספת הנשמה - הוא נהיה אדם אחר. זה לא אותו אחד! אז אנחנו ממציאים? זה ההלכה וכן כי נכנסה בו נשמה."
אז אם הוא נהיה אדם אחר זאת אומרת שאם היה עמוני למשל אז עכשיו הוא עם הנשמה החדשה אדם אחר , בכלל לא עמוני אלא יהודי.
אבל התורה אומרת אחרת !
דברים פרק כג
לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל ה' עַד עוֹלָם:
ואם עמוני התגייר הוא לא יכול להתחתן עם יהודיה ! ובכלל לא חשוב מה אתה אומר על נשמות.
אתה תמצא הסברים ותרוצים , אבל אינך מראה שיש סיבה לקבל דוקא את המחשבה הזו כאילו אין יהודי רע.
אם אתה רוצה לדעת מה חשב הרב קוק דוקא אז כדאי שתקרא במה שכבר הוזכר , באגרות הראי"ה רי"ב. שם הוא כותב על היהודים הסוציאליסטים החילוניים שהגיעו מרוסיא לארץ:
"פסולת דמסיטרא דערב רב הבאים מרוסיא שהגרועים שבהם אי אפשר שתהיה להם אחיזה בארץ ישראל "לאחוז בכנפות ארץ וינערו רשעים ממנה".
כלומר שטוב שהקיצוניים שבהם ימותו , וטוב לפי מה שכתוב שם להעסיק פועלים דתיים במקום להעסיק את הסוציאליסטים החילוניים האלה.
אין שום ספר שאם היה חי היום היה אומר דבר דומה על היהודי עמי איילון שהודיע ( ידיעות 14.11.03 ) שצריך לרצוח יהודים המיישבים את יהודה ושומרון כדי שכל השאר יברחו !
בבקשה תחשוב היטב על מה אמרו חז"ל "כל המחניף לרשע בסופו נופל בידו " (סוטה דף מא ב) ( בדפוסים הנפוצים : לחבירו) אם לא על אלה בתוכנו שעושים כל מיני תרגילי לשון כדי להתחנף לרשעים שמציקים לדתיים בכלל וליהודים בשומרון בפרט ?
אז אולי צריך להפסיק לתאר כל יהודי רע כאילו הוא בעצם טוב ?
כל המחניף לחבירו - סוף נופל בידו,
מה הקשר, בעמוני ומואבי שמתגיירים יש דין מיוחד בגלל סיבה מיוחדת והוא יכול להתחתן עם אמא שלו... זה ממש לא קשור - את תוספת הנשמה הסברתי כשינוי מהותי שהוא עובר כי לולי זה איך הוא יכול להתחתן עם קרובייו?
בקשר לגוי שמתגייר זה לא קשור נכון הוא מקבל שכר!!! כמו כהן גדול א-ב-ל זה אומר שיש ו נשמה? זה לא קשור. העניין שם להראות את גודלה של התורה... אז מה אכפת לי גוי, גוי שמתגייר, יהודי... זה מראה על שכר ולא על נשמה.
נשמה יהודית - חלק אלוה ממעל זה לא קשור לביטוי שאתה מגדיר (לא הבנתי אותו אשמח אם תסביר) אבל זה כתוב במפרשים על הפסוק ויפח באפיו נשמת חיים - כל דנפח מדיליה נפח והריהל מסביר בכוזרי שהעניין האלוקי הזה עבר בשלשלת מאדם הראשון לעם ישראל ולא לשאר האוומות. הנשמה היא חלק אלוה ממעל - (מדרשים, חז"ל) חלק אלוה לא יכול להיות רע! אתה מביא פסוק שמופיעים בוא אנשים רעים יהודים, נכון - הוא עכשיו רע... אבל ביסודו הוא טוב. והוא קלקל את מעשיו... זה שהכתוב מכנה אותו רע זה לתאר לנו את המצב ההוא לא את מהותו...
אתה כותב "חרבונא הגוי כפשוטו זכור לטוב ,. " אין לי בעיה... אמרתי (ותסתכל שוב) שיכול להיות גוי טוב. מה השאלה בכך?
"כתבתי שיש כאלה שחושבים שיש "פינטלה ייד" לא כתבתי שיש רק אחד. אז הבאת עוד אחד שהאמא שלו מאותה חסידות כמו הלל צייטלין שכבר כתבו שהוא מאלה שכתבתי שחושבים שיש פינטלה ייד."
מי זה אותו אחד???
כתבת:
"
פסולת דמסיטרא דערב רב הבאים מרוסיא שהגרועים שבהם אי אפשר שתהיה להם אחיזה בארץ ישראל "לאחוז בכנפות ארץ וינערו רשעים ממנה".
כלומר שטוב שהקיצוניים שבהם ימותו , וטוב לפי מה שכתוב שם להעסיק פועלים דתיים במקום להעסיק את הסוציאליסטים החילוניים האלה."
איפה ראית שטוב שהם ימותו? רק אין להם רשות ואפשרות לאחוז בארץ (הוא גם רומז לתשובה - ערב רב... -הם לא בדיוק יהודים כשרים (גנטית) אמנם זה לא הפשט של סיטרא אחרא דערב רב ברב קוק. אבל אתה מסתכל פשט אז הרשתי לעצמי.
וכתבת:
"אין שום ספר שאם היה חי היום היה אומר דבר דומה על היהודי עמי איילון שהודיע שצריך לרצוח יהודים המיישבים את יהודה ושומרון כדי שכל השאר יברחו ! " נכון הוא היה אומר אותו דבר - שאין לו אחיזה בא"י... שהוא רשע... אבל הוא לא היה אומר שהוא רע במהותו...
וכתבת:
"
בבקשה תחשוב היטב על מה אמרו חז"ל "כל המחניף לרשע בסופו נופל בידו " (סוטה דף מא ב) ( בדפוסים הנפוצים : לחבירו) אם לא על אלה בתוכנו שעושים כל מיני תרגילי לשון כדי להתחנף לרשעים שמציקים לדתיים בכלל וליהודים בשומרון בפרט ?
אז אולי צריך להפסיק לתאר כל יהודי רע כאילו הוא בעצם טוב ?
כל המחניף לחבירו - סוף נופל בידו,"
אשמח לדעת א למי אני מחניף?
ב זה שאני אומר שהוא בגרעינו טוב והבסיס זה אמת זה לא שאני אומר שהוא טוב, אני אומר שבבסיס הוא טוב והוא קלקל מעשיו....
ניתן לך משהו שתשמח לשמוע. יכול להיות ויש אנשים שהם רעים עכשיו גם יהודים, א-ב-ל עצמו אינו רע, הוא לא רע "בעצם" עצמיותו היא נשמתו שהיא חלק אלוה ממל וללא ההבנה הזאת היאך הוא יוכל לחזור בתשובה??
אם בבסיסו הוא רע? סתרת את הבחירה החופשית, סתרת את התשובה - 2 עקרונות בסיסיים ביהדות...
אשמח לתגובה
כתבתי על זה שכל הדברים על נפש לגוי ובהמה ונשמה ליהודי זה לא מהתורה ולא מחז"ל אלא מחשבות והרהורים שעלו בלב איש זה או אחר. מה שאתה מביא מריה"ל זה ידוע. אצלו העולם בנוי מ: דומם צומח, חי , מדבר , יהודי. אבל רבי יהודה הנשיא לא אמר את זה, רבי עקיבא לא אמר את זה , הרמב"ם הרי"ף ורב האי גאון לא אמרו ככה. זו מחשבה של ריה"ל. ועל מחשבות מסוג זה כתב הרמב"ם שלא צריך בכלל להחליט אם זה צודק או לא. זה שאנחנו הממשיכים של אדם הראשון זה די ברור מחז"ל והתנ"ך . אביך הראשון חטא ( ישעיהו מג כז ) די מובן שהכונה לאדם הראשון שאנחנו בניו ( ונהיו גם גויים בעולם בגלל החטא שלו ) . וככה גם המדרש בראשית רבה פרשת בראשית פרשה כד : ויאמר לאדם ( איוב כח) , לא לאדם אני נותן כי אם לבניו שנאמר זה ספר תולדות אדם. כלומר המדרש קורא "לאדם " כשהקמץ נקרא כחולם היום. לאדם = לא אדם. ה' יתן את התורה לבנים של אדם כלומר ליהודים. ומההמשך לגמרי ברור שהבנים של אדם הראשון הם 12 השבטים.
לשאלותיך: האחד שכבר ראינו שהוא חושב על פינטלה ייד זה צייטלין והעוד אחד שאתה הזכרת זה הרב קוק. אני חושב שזה היה לגמרי ברור .
הרב קוק כותב בפרוש שראוי שימותו הקיצוניים שבין הסוציאליסטים החילוניים. המכתב היה מיועד לחותנו הגאון בתורה. והרב קוק כתב " לאחוז בכנפי ארץ ויינערו רשעים ממנה" אלו לא סתם מלים אלא ציטוט מהתנ"ך (איוב לח יג) לֶאֱחֹז בְּכַנְפוֹת הָאָרֶץ וְיִנָּעֲרוּ רְשָׁעִים מִמֶּנָּה:
אלשיך: אלשיך איוב פרק לח "וינערו רשעים " -כן יהיו פגרי הרשעים אשר בארץ המה קבורים בה כדומן.
מצודת דוד: וכאלו אמר הלא צויתי לאחוז בקצוות הארץ לנערם וינערו הרשעים ממנה והצדיק נשאר בה ועל המבול יאמר אשר הכל נאבדו וישאר אך נח .
נראה לי שאתה חושש להגיד בפרוש שהרב קוק היה רוצה שימות גם יהודי כמו איילון שקורא לרצוח יהודים בגלל שהם דבקים בה' ובארץ שהנחיל ליהודים.
לא אמרתי שיש בכלל בסיס קבוע לאדם , וכאילו ליהודי יש בסיס טוב ולכן יכול לחזור בתשובה , ולגוי אין בסיס טוב.
אבל האמת היא שגם גוי יכול לחזור בתשובה , ולכן התורה מדגישה שה' מנע מפרעה לחזור בתשובה. זה אומר שסתם גוי יכול.
ועל החנפנות: אני לא מכיר אותך אישית אבל בדרך כלל עושים כל מיני התחכמויות ללמד זכות ואפילו הערצה לחילוניים שנגדנו , אבל חס וחלילה לא על חרדים ! נכון שהחרדים לא בסדר שעומדים מנגד ולא ממש משתתפים במאמץ למען הארץ ביהודה ובשומרון , אבל זה לא עושה את החילוניים השמאלניים ליותר טובים מהם .
כדי שאהיה ברור.
לגמרי ברור מהתורה ומחז"ל שה' בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו ולכן חביב עם ישראל לפני הקב"ה וחביב גם כל יהודי כל עוד אינו מתנהג כך שנהיה ממש רע. ברור גם שחביב אדם שנברא בצלם הכונה ליהודי , כמו שני החלקים בהמשך במשנה באבות.
אבל בשביל זה לא צריך לקבל כאילו יש משהו 'פיזיקלי' ביהודי שעושה אותו אחרת. אם זה היה כך אז היינו מצפים שכמו שמכלב ועז לא נולד כלום ומסוס וחמור נולד משהו שלא מוליד אז גם מיהודי וגויה או גוי ויהודיה לא יוכל להיולד כלום או שיולד משהו שלא מוליד אבל אנחנו רואים שעומרי שרון נולד מאביו אריק ומאמו שהיא יהודיה , ואפילו יש לו שלושה ילדים. ( ולא חשוב שלא התחתן אף פעם ). מי שבא ואומר שיש משהו מהותי ביהודי שאין בגוי הוא זה שצריך להוכיח . זהו , אני חושב שהנושא מוצה.
כשהרב קוק מבחינתך זה פיינטלה ייד והוא זה שמתווה את הדרך ליבור שלנו (לפחות שלי) ושהכוזרי מבחינתך זה רק עוד שיטה כשהר צבי יהודה מעיד שהוא ספר ראשון וחובה באמונה - אין לנו על מה להתווכח, זה כמו להתווכח מול סאטמר האם המדינה זה שורש הרע או אתחלתא דגאולתה, כי כל מי שאני אביא לך אתה תאמר הוא פיינטלה ייד גם רבי מאיר שקיבל את דעת אשתו והפריד בין האדם למעשיו חטאים ולא חוטאים...
הרב קוק דיבר על זה שהארץ שבה הם קבורים מנערת אותם ממנה - לא שימותו ציטוט : "
אלשיך: אלשיך איוב פרק לח "וינערו רשעים " -כן יהיו פגרי הרשעים אשר בארץ המה קבורים בה כדומן.
מצודת דוד: וכאלו אמר הלא צויתי לאחוז בקצוות הארץ לנערם וינערו הרשעים ממנה והצדיק נשאר בה ועל המבול יאמר אשר הכל נאבדו וישאר אך נח"
הם רשעים - הם לא ראויים לארץ - אפילו אם יקברו כאן הארץ תנער אותם. לא שימותו.
וודאי שאני חושש לאמר על יהודי שימות גם אם זה עמי איילון!!!!
הוא יהודי וה' יעשה את החשבון שלו. אני אתפלל שהוא לא יפגע בפועל...
כן אני הולך בדרכו של רבי מאיר שהפריד בין החטא לחוטא (או שהוא פיינטלה ייד גם - הוא המשיך ללמוד מאחר)
אני מאלה שלא כועסים על החרדים אבל גם אלו שכועסים על החרדים יותר מהחילונים זה מובן - ציפינו מהם ליותר - הם לומדים תורה הם בשלב רוחני מתקדם יותר. אני לא כועס על חילוני שהוא לא לומד - כי אין לו מושג מה זה ומה החשיבות.
אבל כנגד כרזה ענקית בבני ברק (ראיתי בעיני) "האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה?" ראיתי ואמרתי כל הכבוד ואז ראיתי למטה את ההמשך "נלחמים כנגד גזרת הגיוס" האבסורד זועק לשמים!!!!!
אז כן אני מצפה מהם ליותר!
ואני לא שונא חרדים...
ונכון אין משהו פיזיקלי, נשמה זה לא משהו פיזיקלי זה רוחני...
אתה ממציא לנו כאן דבר חדש . שהברכה חונן הדעת היא ברכה לבטלה ושאסור לבן אדם להשתמש במוח שלו ולחשוב . ושכל מה שהוא צריך לעשות זה לחשוב בדיוק מה שאמר איש שאתה קובע.
הציבור שלנו ( ואני מתכוון לציבור הדתי הלאומי) לא היה מעולם כפוף לאיש זה או אחר. הרב מיימון למשל היה בכנסת ולא היה לדבריו מעמד מחייב כך גם לכל אדם אחר. בכלל לא עלה על הדעת שחייבים לחשוב דוקא כמו מישהו.
מציע לך לעיין בדבריהןם של חכמי ישראל מובהקים כמו רבי יהודה הלוי הרב קוק וכו' האם הם אי פעם אמרו דבר שכזה שמוכרחים לחשוב לפי מישהו ? הם אי פעם אמרו "אתה לא צודק בגלל שאתה לא חושב כמוני "? לא היה ולא נברא דבר כזה !
ואחרי שכבר כתבתי לך בפרוש שאין הבדל בין אדם למעשיו . נראה לי שאם אתה מביא משהו לסתור את דברי יהיה נחמד אם לפחות תבדוק. אבל אתה כותב :
"רבי מאיר שקיבל את דעת אשתו והפריד בין האדם למעשיו חטאים ולא חוטאים..."
לא היה ולא נברא דבר כזה !
בגמרא בברכות נאמר שהיו פרחחים שהציקו לרבי מאיר , ואשתו אמרה שלגבי פושעים ממש, חטאים, צריך להתפלל שימותו אבל פרחחים כאלה , חוטאים, שאינן רשעים של ממש צריך להתפלל שיחזרו בתשובה . והביאה את הפסוק :
תהלים פרק קד לה: יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ .
שים לב לדגש באות ט' . כלומר מדובר על איש חַטָּא
פושע אמיתי , לא סתם חוטא . ההבדל ביו חטא לחוטא הוא כמו בין גנב לגונב . (גונב הוא מי שלוקח שקד מערמת שקדים בסופרמרקט , גנב הוא מי שלוקח 10 קילו שקדים ולא משלם) .
ככה פרש גם רש"י ,וזה ברש"י דפוס ראשון . אבל בגמרות בדפוס וילנא מישהו הכניס נוסח משונה כאילו היא אמרה חֲטָאִים - שלא יהיה מושג כזה של לעשות חטא , (והאיסורים יתבטלו והכל יהיה מותר. ?) . וכאילו ברוריה לא ידעה תנ"ך . תסתכל ברש"י על הפסוק בתנ"ך תהילים כד לה ותראה מה רש"י אומר באמת).
ובענין זה שרוצה שירצחו יהודים מיישבי הארץ.
חז"ל לימדו אותנו שהבא להורגך השכם להורגו . ברור שלגבי רשע שרוצה שיהרגו אותנו , ושדבריו דברים שמשפיעים ראוי לרצות שלא יהיה בעולמנו.
מה שהרגשת לגבי השלט "האחיכם וכו' " הרגשתי ממש אותו דבר , היה נדמה לי לרגע כאילו ם בעד להשתתף במאמץ ךמנוע מהערבים להשמיד את כולנו. אבל אני חושב שזה ששמאלנים מחללים שבת לא מפחית מרישעותן כשהם פועלים לעקירת היהודים מארצם. הם רעים וחטאים לה' מאוד.
מסכימה עם כל מילה...
בס"ד
בכל אדם יש גם רע וגם טוב...
יש אדם שבוחר לבטא את הרע, אבל אין אדם שכל כולו רק רוע...
בעצם, אתקן את עצמי, אין יהודי כזה...
באומות העולם אני לא מתחייבת.
זה מאמר חז"ל שרש"י מביא אותו רש"י במגילת אסתר פרק ו ג "אומה זו נמשלו לכוכבים ולעפר, כשהם יורדים יורדים עד לעפר ושהם עולים עולים עד לרקיע , ועד הכוכבים" ( על היהודים).
אתה חושב שבכל יהודי יש משהו טוב , לא בדלל שה בתורה או בחז"ל אלא רק בגלל שנדמה לך שנחמד להגיד את זה. נכון ?
לכן ככל שבאדם יש יותר יראת שמים, כך הוא יותר טוב. פחות יראת שמים-יותר רע.
ואגב, על אנשי סדום כתוב במפורש שהיו "רעים וחטאים לה' מאד", אז כנראה שיש כזה דבר. (ויש עוד הרבה פס' על אנשים רעים)
ואם למישהו אין יראת שמים והוא עושה דברים טובים שלא מתוך הכרה בה', זה לא אומר שהוא אדם טוב, אלא זה מהדברים שהם בידי שמים ולא בידיו, וה' יצר אדם כזה שתהיה לו נפש שנוטה לפעולות טובות, מכיון שה' רצה לבנות משהו מסוים בעולם, אם יעשה את זה מהכרה בה'-יהיה טוב מאוד, ואם לא-יהיה רע.
(ואילו זה היה נובע מתוכו, ופשוט מעולם לא נפגש עם אמונה בה'-ה' לא ימנע טוב להולכים בתמים, וודאי ימצא את דרכו גם הוא.)אמנם נכון שאדם כזה קרוב יותר לקבל עליו את האמונה בה', ולכן העדיף אברהם את רבקה גומלת החסדים מבית לבן שעבד ע"ז, ולא את בת אליעזר שגדלה על אמונה בה', וסגולתה היתה במדרגת "ארור" (מבני כנען). וזה גם הסימן שניתן בזרע ישראל-רחמנים, ביישנים וגומלי חסדים.
יהודי מטבעו יש בו נשמה טובה, שמשפיעה עליו שפעולותיו יהיו טובות, ולכן הוא קרוב אל האמונה מאוד, ופעולותיו מחיות את העולם. האם הוא טוב או רע-תלוי ביראת שמים.
לגבי השאלה שעלולה להתערר בעקבות הדברים-למה יש מישהו שקרוב יותר לאמונה בה' ומי שפחות, זה חשבונות שמים והכל מדוקדק, ולי אין תשובות כי הקב"ה לא זימן לי את התשובה לשאלה זו.
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com
האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?
בדיוק כמו בחיים האזרחיים
הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.
ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר
אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא
ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.
הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.
בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf
יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.
כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
אשמח לתגובות....
אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"
הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.
ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?
רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...
תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!
אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.
כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.
האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?
האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?
או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?
העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.
מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה? (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)
אולי לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי?
זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...
הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...
אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?
לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.
זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...
אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...
עכשיו מבינים קצת יותר??
אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...
חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך.
אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??
אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...
כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...
בקיצור מורכב ביותר...