אני לא רוצה להיכנס לדיון הזה, כי זו אריכות דברים גדולה, וגם יש צדדים שונים.
אבל יש פה תופעה, שעפ"י כל מיני "חצאי דרושים" כביכול מ"חסידות" וכד', וכל מיני "סברות" מומצאים דברים, כל אחד כרצונו.
"והגית בו יומם ולילה" - זה לימוד. יש דיון בגמרא על הגדר המעשי, אבל אין חולק שזה לימוד תורה.
לא שתחשוב אם מה שאתה עושה זה לפי התורה, שזה גם חשוב. זו פשוט המצאה.
להגיד "שחברת הלומדים" זה לא בריא, וכל מה ש"צריך" זה "לקבוע עיתים אחרי העבודה", זו המצאה.
רבי חיים מוולוז'ין אומר שבכלל "השילוב הראוי" זה שעתיים-שלש עבודה והשאר ללמוד. כך עשה חישוב. נו, אז גם הוא "לא בריא"?... מי מבין יותר בענייני לימוד תורה.
בעל התניא בכלל מחמיר בהלכות תלמוד תורה שלו על החובה ללמוד כל זמן אפשרי. ורק "עם הארץ" שאינון יודע כלל ללמוד, אז חוץ ממה שהוא יכול - יתמוך במי שלומד וכד'.
הקיצור, הניסיון להציג כאילו "ברור" שמספיק "ללמוד משהו" -הוא אולי טוב בשביל השקט הנפשי שלא לברר, אבל לא בשביל לברר הלכה על בוריה.
ה"אור שמח" אומר שככלל, חובת הלימוד על האדם היא כפי מה שהתעצם בתפיסת ערכה של תורה ויכולתו. המקסימום בהתאם לזה. זו "דרך אמצע" כזו שאפשר למצוא בה יריעה רחבה.
כל ה"הוכחות" מתקופת המשנה, הגמרא והראשונים, על מי שעבדו, זה היה כמובן לפרנסתם ההכרחית. איש לא אומר שאדם פשוט צריך לרעוב.. "הרבה עשו כרבי שמעון ולא עלתה בידם - כרבי ישמעאל ועלתה בידם"; שהוא אמר: הנהג בהם מנהג דרך ארץ. ומה הגמרא מביאה בהקשר לזה? את רב שביקש מתלמידיו שלא ייראו לפנו בימי ניסן ותשרי ("בין הזמנים"..), כדי שאז יהיו פנוים לפרנסתם וכך יוכלו כל שאר השנה ללמוד ברצף... רחוק מאד ממה שמנסים לצייר פה.
"גם בשם הגר"א וגם בשם הבעש"ט שלימוד תורה מעל הכל ומעלה את הכל" (הרצי"ה זצ"ל).
זה לא סותר, שאכן יש ערך למלאכה מצד פרנסה, מצד ישובו של עולם, ובארץ ישראל מצד ישוב ארץ ישראל.
מה כל אחד צריך לעשות - תלוי ביכולתו ובכשרונותיו ובנסיבות חייו.
אבל בוודאי שאי אפשר לומר ש"חופשי-חופשי" אדם יכול "להחליט" שהוא פטור מלהקדיש ללימוד תורה כיכולתו, כי "בא לו" לעשות משהו אחר, ולהמציא שכל דבר זה "עבודת ה' "... זה לא בחסידות ולא בשום מקום.
אלא שאם שי משהו שחייב, מאיזו סיבה שהיא, וכנ"ל - אכן יכווין לשם שמיים, לצד של רצון ה' שבה, אם הוא אכן עושה זאת בגלל רצון ה'.
ובלי להתייחס לנושא השרשור שלא העמקתי בו - בוודאי מי שזוכה להתחתן עם אדם שמשקיע בתורה - אשרי חלקה. ולפחות אדם שבנה לעצמו בסיס תורני חזק, וגם אחרי שעובד, קובע זמנים הגונים לתורה ולא "טיפה לצאת ידי חובה". זו זכות גדולה מאד ועולם אחר.
וכמובן - מידות מעולות. הכי חשוב. ומי שבאמת לומד תורה כמו שצריך - גם מידותיו ברמה מעולה.