פורסם בתאריך ל' בתשרי תשס"ז, 22.10.2006
שיר שני לחברתי, ל' תשרי, תשס"ז.
את זמר העיניים,
את סער המבט
בנשיקה או שתיים
בחיוכי הֵטְבַּעְתְ,
ובנשיקה נוספת
לנצח בו קִבְּעַתְ.
וצבע הנחושת
שסביב האישונים
לנצח בי ידרוש את
פנייך מלפנים:
עֵיְנֵךְ המכשפת
על קשת הגוונים.
את טעם השפתיים
ברגע היפרדן
אשא כך בינתיים
כחרב בַּנַדָן
עד לפגישה נכספת
פולחת במוקדן.
תגובות
תיכף יתחילו פה מחדש דיונים על דיונים אם הוא בסדר.
לפי דעתי אין מקום לויכוח. אם הוא אושר, הוא בסדר.
והשיר- מדהים. מוכשר הבן-אדם, אין מה להגיד.
זה בדרך אליהם - זה לא בסדר. רק להבהרה.
ואם זה לא בסדר - זה ללא אמור להירשם -
ואם זה במסגרת הנישואין - אז זה פשוט אמור להיות צנוע יותר לענ"ד.
וזו רק דעתי והשקפתי. זהו.
אני לא מסכים עם דעתך כלל.
העולם בסופו של דבר לא יקרוס... נשיקה, שפתיים - מה העניין?
דברים כאלה קיימים, ואין סיבה לא לדבר עליהם - זה גם חלק מאהבה.
אני (ואני מניחה שעוד כמה) מגיעים לאתר הזה כדי לא לפגוש את הסגנון הזה כאן.
השאלה אם אתה חילוני מתפעל או חילוני שבא לקלקל (אני מדברת על השיר הזה בלבד,לא להפגע)
כמו שאמרתי, אני חוזר בתשובה שבא להתפעל מהרבה דברים, ולתקן את עצמי ובתקווה גם אחרים, ומקווה לא לקלקל אף-אחד.
גם אני חריגה, קצת ממלכתית לדוג', ואין לי בעיה עם שירים כמו שלך [יותר סיפורים, אבל לא משנה] ואני מרגישה שייכת!
עצה שלי- לא בגלל שזה לא בסדר, אלא בגלל שאתה תרגיש יותר נוח עם זה, תתחיל בלהעלות יצירות בנושאים אחרים... אח"כ תוכל לחזור לנושאים מעוררי-המחלוקת, כתרגיש שייך, ותרגיש יותר טוב אם זה [עצה].
ענין הצניעות לא אומר שהדברים לא קיימים (זאת השיטה הנוצרית על כל קלקוליה).
זה פשוט אומר שיש דברים שלא צריכים להיות בפרהסיה,ודאי שהם קיימים ובגלל יופיים וחשיבותם הם נשמרים במקום פרטי ואינטימי ולא בציבור.
ישנו מאמר חז"ל (ביינישים תעזרו לי עם המקור המדויק בבקשה) שהולך בערך כך :
"הכל יודעים למה כלה נכנסת לחופה,אבל אוי ואבוי לזה שידבר על כך "
(כתבתי תגובה מפורטת בנושא הזה בפורומים לפני חודשיים אבל היא נמחקה,חבל)
זה נושא שאין לו סוף...
למרבה המשרה ולשלום אין קץ, אמר ר' תנחום דרש בר קפרא בצפורי מפני מה מ"ם שבאמצע תיבה פתוחה וזו סתומה, בקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג אמרה מדת הדין לפני הקב"ה רבש"ע ומה דוד שאמר כמה שירות ותושבחות לא עשיתו משיח, וחזקיה שעשית לו כל הנסים הללו ולא אמר שירה לפניך תעשהו משיח, מיד פתחה הארץ ואמרה רבש"ע אני אומרת שירה לפניך תחת צדיק זה ועשהו משיח, זהו שאמר הכתוב מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק, אמר שר של עולם לפני הקב"ה רבש"ע עשה צביונו של צדיק זה, יצאה בת קול ואמרה רזי לי רזי לי, אמר נביא אוי לי עד מתי, יצאה ב"ק ואמרה בוגדים בגדו ובגד בוגדים בגדו, אמר רבא ואיתימא רבי יצחק עד דאתו בזוזי ובזוזי דבזוזי, תאנא משום רבי פייס גנאי הוא לחזקיה וסיעתו שלא אמרו שירה עד שפתחה הארץ ואמרה שירה שנאמר מכנף הארץ זמירות שמענו, כיוצא בדבר אתה אומר ויאמר יתרו ברוך ה' גנאי הוא למשה וששים רבוא שלא אמרו ברוך עד שאמר יתרו ברוך ה' קנאת ה' צבאות תעשה זאת, אימתי תמה זכות אבות בימי חזקיה: דבר שלח ה' ביעקב זה גיד הנשה, ונפל בישראל שפשט איסורו בכל ישראל על כן על בחוריו לא ישמח ה', בעון נבלות הפה צרות רבות וגזירות קשות מתחדשות בעולם ובחורי שונאי ישראל מתים ויתומים ואלמנות צועקים ואינם נענים שנאמר על כן על בחוריו וגו' וכל פה דובר נבלה וגו', מאי ועוד ידו נטויה אמר רב חנן הכל יודעים כלה למה נכנסת לחופה אלא כל המנבל את פיו ומוציא דבר נבלה מפיו אפילו נחתם עליו גזר דין של שבעים שנה לטובה נהפך עליו לרעה ויגזור על ימין ורעב, אמר רב חסדא מיום שחרב בית המקדש לא הוגשמה רוח דרומית שנאמר ויגזור על ימין ורעב ויאכל על שמאל ולא שבעו וכתיב צפון וימין אתה בראתם, איש בשר זרועו יאכלו כו' (כתוב במלכים ברמז רל"ב):
ולכן אני מפרה את שתיקתי -
לא שייך לקחת את שיר השירים כדוגמא כי כולו משל - וכולו קודש קודשים.
אין מצב של השוואה בכלל.
וגם את המשל של שיר השירים אנחנו צריכים לעבוד וללמוד הרבה כדי שנתחיל להבין את העומק האמיתי שבו.
לקחת משם ציטוטים סתם א ולהגיד זה כתוב שם אז מה אתם רוצים - לא ממש שייך.
למרות שהרבה כאלה חושבים שכן..
גם משל, ומשל נהדר, וגם שירי אהבה. כן כן... שירי אהבה.
ולעניין הלדעת מתי להפסיק... שלמה לא הפסיק בכל תמרור שאנחנו מכירים - התיאורים שלו לא מגבילים במיוחד... והנה צולבים אותי על נשיקה.
זה כן שייך, כי שיר השירים מכיל ציטוטים ברמות "חוסר צניעות" הזויות לעומת זה. גם אם הם משל, עובדה שדווקא מילים אלה נבחרו למשל, ולכן מילים אלה - ראוי שישמשו למשלים כאלה.
אתה עוד לא מתחיל להבין את הנמשל שלהם -
אז איך אתה יכוללהתייחס לזה כאל סתם מש ל שניתן להשליך אותו למשהו אחר או להשתמש בו?
למה אין ביטויים אחרים שניתן להשתמש בהם?
מישהו אמר שאין ביטויים אחרים? ברור שיש! לכי תבטאי אהבה בערפילי טוהר - אפשר, אבל אפשר גם אחרת, וזו הנקודה שאני רוצה להדגיש. גם נשיקות כשרות לאהבה.
מי שביטא צניעות, אהבה או חי בה בצורה עדינה מאוד זה היה אתה..
להזכירך-
בשיר הראשון או השני שלך..
אז זה אפשרי - השאלה כמה מתאמצים..
"זמנים" ו"ירח" אלה שירי אהבה, שכתובים עם דימויים ושפה אחרים לגמרי. אפשר אחרת, אפשר גם ככה - זו הנקודה.
כשאתה יורד לביטויים זולים יותר-
א. רמת השיר שלך יורדת (לפחות מבחינתי, אני מניחה שיהיו בעולם עוד כמה מצטרפים אלי..)
ב. הגבולות משתפשפים להם. כי גם ההלכה מתבטאת בכל מיני מילים שמחוייבי המציאות כדי להסביר או לדון במשהו -
אבל לא ניקח אותם למקום אחר - כי זה פשוט לא שייך - אם נתחיל אנחנו בקלות יכולים להמשיך הלאה.
כי אין סוף לזה..
חוצמזה שאולי אתה התרגלת (וגם כמה כאן) לראות לשמוע ולחיות את ההתנשקויות האינסופיות האלה בכל חור -
לי זה לא נעים. אין צורך לבלוע את זה בכל מקום.
אפשר לחיות גם אחרת.
ובכל זאת... נשיקה הייתה תמיד ותישאר תמיד סמל מובהק לאהבה, ולא רק למיניות כמו במערב ובישראל של היום.
להחזיר את הנשיקה לאהבה - זו תהיה הסיסמה שלי. :-)
הרי חייב להיות גבול כלשהו, נכון? (האמנות היא לא חופשית עד הסוף).
עניין אחר הוא שגם התפישה שלך הושחתה על-ידי ההרס המערבי. נשיקה היא ממש לא דבר זול. היא ההיפך הגמור מזה.
אנחנו שומרים אותה מוצנעת..
כי היא אומרת הרבה.
ולעשות פירסומי ניסא למשהו כ"כ גדול - לא נראה לי כבוד גדול לעניין..
לעניין הגבול ביצירה יש לנו על זה דיון בפורום -
אתה מוזמן.
זה השירשור של רצו"ש.
הנקודה היא, שאנשים טהורים לא חייבים לראות בדבר כזה טומאה, ותקופות ודפוסי מחשבה משתנים גם היום, והשאלה היא: לאיזה כיוון? אם אנחנו רוצים ליצור תרבות יהודית מלאה, אז נצטרך ליצור גם ארוטיקה יהודית, וברור שיש וצריך להיות דבר כזה. מה שאנחנו עושים כרגע, זה להפקיר את כל הדימויים הארוטיים למינהם, ובכל אדם הם קיימים להשפעתה של התרבות המערבית שכידוע הופכת את זה לפורנוגרפיה מוחלטת.
אפשר להסתגר מפני עולם היצרים חסרי הגבולות והגדרים שמסביב, ואפשר לבנות לו אלטרנטיבה.
כמובן שהשיר שלי מערבי ביסודו, אז אין לי טיעון חזק במיוחד, אבל הגישה הכללית שלי היא הגישה הנ"ל.
אנחנו - אתה - כולנו-
התרגלנו לצורת חיים מערבית לחלוטין, צורת חשיבה מערבית ובכלל לא יהודית.
השיטה היהודית היא אחרת.
היא הרבה יותר עדינה - גם אם קיימים בה דברים שנמצאים במערב.
אבל זה בא לידי ביטוי בצורה אחרת והרבה יותר עדינה.
אנחנו גם לא צריכים לארגן אלטרנטיבה - כי אנחנו המקור אין סיבה שנפזול לתרבויות אחרות, אין סיבה שנבנה אלטרנטיבות כשאל המקור שלנו אנחנו עוד לא חוזרים..
לאמר שאנחנו פשוט יותר עדינים, זו אמירה מפשטת באופן קיצוני. אנחנו לא יותר עדינים, כי לכולם יש את כל הקשת מן העדינות ועד הישירות. השאלה היא איך הקשת נראית, ואיזה דימויים היא מכילה.
חיים בעולם מערבי, ומנסים ליצור עולם יהודי - נכון?
המקור אני מתכוונת לעם ישראל שחי בארץ ישראל בצורה נורמלית ובריאה בזמן התנ"ך בזמנים הנורמלים של העם הזה.
ובקשר לעדינות - אני מתכוונת לא לאדם פרטי וקטן - אלא לעמ"י בכללותו.
ליהודים אמיתים יש שלושה סימנים: רחמנים, ביישנים וגומלי חסדים.
ביישנים הם לא סתם. יש מידה שטבועה בנו עמוק ואנחנו נהנים לטנף אותה ולהתעלם ממנה - אבל היא קיימת.
וקיבלנו תרבות מערבית מה גלות - אנחנו מנסים לחזור למקורות -לצורת החיים והמחשבה הבראיה והנורמלית שלנו - של עמ"י. לא של אף אחד אחר. אנחנו רק צריכים לחזור. לא להקים כלום.
לא לכל דבר אפשר לחזור, והיהדות אף-פעם לא הייתה אידיאלית.
עובדה שהיתה בה שפיכות דמים, גילוי עריות ועבודה זרה
ואח"כ שנאת חינם.
חוץ מזה, הניצוצות של האמת האלוהית שאנחנו אמורים לאסוף בגלות אמורים להפוך את היהדות לאידיאלית יותר - נכון? אז אם כך, באותה תקופה היהדות לא הייתה אידיאלית. מש"ל.
או שמה שכתבת כאן ממש לא נכון.
יש לך אפשרות להסביר את עצמך.
מה זה בכלל יהדות אידיאלית?
האם אפשר פשוט לפשט ולומר שבימים שבהם עם-ישראל ישב בארץ ישראל תחת מלכותו של שלמה, הכל היה נפלא ופשוט צריך לנסות לחזור לזה? אני חושב שלא. העם הוא לא אותו עם, התקופה היא לא אותה תקופה וגם המטרות בתקופה הזאת שונות.
תקופה בעמ"י - יש לה את המטרה שלה.
אבל כן, בתקופות הקדומות והטובות שלנו היינו במצב הרבה יותר טוב ואידיאלי מאשר היום.
היום יש דברים שלא היו אז - אבל זה לא אומר שאנחנו במצב יותר טוב. ממש לא. זה אומר שצריך היום להוסיף אותם, להשתמש בשיכלולים שיש לנו היום כדי ל"שפצר" את העבודה שנעשתה אז.
אתה רוצה לומר לי שמצב של גלות ואיסוף ניצוצות עדיף על מצב של ביהמ"ק, סנהדרין, נבואה ומה לא?
לא הבנתי מה אתה מפחד לחזור למקור, לפעם..
לא צריך היום גאווה יהודית שמחזיקה מעמד? לא צריך דברים נוספים שהיו שם?
זה לא אומר שנתחיל לקצור עם מגל..
אני למשל מכירה שלוב של פעם והיום בצורה מאוד יפה-
מכון המקדש. יש אדם שאני מכירה אותו ממש, חיים אודם קוראים לו - שהוא אומן, והוא את כל הידע והאפשרויות שיש לנו היום לקח לבניית המנורה.
שלוב של אז והיום.
מה בעיה? או שהתכוונת למשהו אחר..
מעביר את המסר.
אם היה כדאי אולי קצת לעדן? לא יודע. אולי. אבל זה כתוב יפה.
לא שמתם לב??
חיכיתי וחיכיתי - ולא איכזבתם..
בלכסח לו את הצורה?
אז המחמאה לא בשבילי, אני לצידו!
אז אני ממש מצטערת. ממש סליחה. לא התכוונתי.
לא רק להסביר. אבל מיציתי - וגם קיבלתם ממני אישור חופשי - אז אני לא מפרה אותו.
ושוב - סליחה מכל אלה שנפגעו ממני.
אני אישית - מאד אוהב שירים כאלה. בעיקר כשהם על רמה כמו אצלך.
אם הם שייכים לאתר כמו זה - את זה יקבעו חברי האתר.
בכולופן - יופי של שיר. אתה בהחלט מוכשר!
הוא פשוט הפלורליסט שלנו.
אבל פלורליסט עם גבולות. (למרות שאני מתעללת בו לא קצת)
אני, כמו שאמרתי - אוהב מאד שירים כאלה ולא רואה בהם בעיה כלשהי.
אבל מה שקובע זה לא אני.
עוזיה.
טוב - ללא גבולות.
נמאס לי להתווכח.
תעשו מה שאתם רוצים.
בהצלחה לכם.
ואל תקחו אותי כדוגמא.
כי אני לא.
ובאמת כבר לא נעים לי להתווכח - אז ברצינות תעשו מה שאתם רוצים. זה לא סתם נאמר.
מי שקובע אלו חברי האתר - בשיתוף העורכים כמובן.
והגיע הזמן שהם יעשו זאת.
סופסוף מדברים כאן לעניין..
צריך להחזיר את השרשור בפורום.
א"א לדבר על זה כתגובות ליצירה של הבחור המוכשר זה, זה נושא "כלל-אתרי".
תיאור כמו כאן של נשיקה מפריע לי.
אלו דברים שבצנעה.
"בנשיקה או שתיים"
"ובנשיקה נוספת"
"טעם השפתיים"
"פגישה נכספת פולחת במוקדן"
כל אלה בקושי רב יכולים להיות תיאורים, ואני רוצה להזכיר שהשיר הוא לא שיר תשוקה, אלא שיר אהבה וגעגועים, ובמילה אחת: כֹּסֶף...
טוב, אז יש לי אתגר בשבילך, לנסות לכתוב את השיר מחדש ללא אזכורים.
לנסות לכתוב שיר אהבה שיהיה מקובל אפילו על פלפלתי.
זה אפשרי?
כולם מוזמנים לנסות.
וכיום הכפורים שבהן בנות ירושלם יוצאות בכלי לבן שאולין שלא לבייש את
מי שאין לו. כל הכלים טעונין טבילה ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים
ומה היו אומרות: "בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך, אל תתן עיניך
בנוי תן עיניך במשפחה" שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא
תתהלל' /משלי לא' / ואומר: 'תנו לה מפרי ידיה ויהללוה בשערים מעשיה', וכן
הוא אומר: 'צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמו ביום
חתונתו וביום שמחת לבו' /שיר השירים ג' / ; ביום חתונתו, זו מתן תורה; וביום
:שמחת לבו, זה בנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו אמן