דרורית סן - וכל באי עולם יעברו לפניך כבני מרום

פורסם בתאריך כ"ו באלול תשע"ב, 13/09/2012

 

מוטיב חוזר במקורות יהודיים בכלל במחזורי הימים הנוראים בפרט מדמה את האל לרועה המנהיג את עדרו-עולמו.

 

בציור גדול המימדים (180/100ס"מ) הרועה כמנהיג מסור ורחמן נושא את העז השחורה על כתפיו החסונות

(שחור דווקא להבהיר כי הביטוי החטאים כשלג ילבינו איננו מתכוון לצבע העור או הצמר אלא למהות הפנימית).

מכיוון שהכבשים הן רק משל לבני-אנוש ובניגוד לעדריות שבה כולם בעלי זהות אחידה ביצירה

כל כבש קבל הבעת פנים, תנוחת עמידה וכד'  ייחודיות המאפיינות רק אותו.

 

מה נמצא ליד הרועה? המקל - שבטו, שיעדו איננו רק הגנתי - לגרש אויבים שמסכנים

את העדר אלא גם מהווה גורם מאיים כלפי התנהגויות ואפילו מחשבות סטיה מהכללים בעדר.

 

התפקיד המרכזי של הרועה בפיוט נתנה תוקף המהווה את שיאו המרגש של סדר התפילה האשכנזי.

החיבור להווי הישראלי של הפיוט (קונצרט בית השיטה) מוסיף לפיוט

את מימד המצמרר של סיטואציות הסטוריות שמי יתן ולא תחזורנה על עצמן

של חוסר אונים של האדם המובל כצאן לטבח

 

 

http://www.piyut.org.il/textual/172.html

 

 

 

וּנְתַנֶּה תֹּקֶף קְדֻשַּׁת הַיּוֹם

 

כִּי הוּא נוֹרָא וְאָיֹם...

 
וְכָל בָּאֵי עוֹלָם יַעַבְרוּן לְפָנֶיךָ כִּבְנֵי מָרוֹן
כְּבַקָּרַת רוֹעֶה עֶדְרוֹמַעֲבִיר צֹאנוֹ תַּחַת שִׁבְטוֹ
כֵּן תַּעֲבִיר וְתִסְפֹּר וְתִמְנֶה וְתִפְקֹד נֶפֶשׁ כָּל חָי
וְתַחְתֹּךְ קִצְבָה לְכָל בְּרִיָּהוְתִכְתֹּב אֶת גְּזַר דִּינָם

 

 

תגובהתגובות