דוד ובת שבע - מבוא

מאת
יונה
פורסם בתאריך י"ט בכסלו תשס"ז, 10/12/2006

בעזה"ית החונן לאדם דעת.

כסלו תשס'ז

 

הקדמה 

 

א

 

שתי בעיות מרכזיות עומדות בפנינו כשאנו לומדים את מעשה דוד ובת שבע :

 

א.  הבנת התנהגותו של דוד –

 דמותו הכללית של דוד המלך היא של צדיק שיראת חטאו קודמת לחכמתו ,וחסידותו ורדיפת הצדק

שלו קודמים אצלו אף ליראת החטא. אנו מקבלים את הרושם הזה מכל מה שמסופר עליו בספרי שמואל,ובמיוחד מהזהירות בכבודו של שאול המלך. וכמובן צדקותו וחסידותו של נעים זמירות ישראל

מאירות לנו בספר התהילים מאז ועד היום, מעשה בת שבע ,נראה לכאורה,כמנוגד לכל אלה.

 

ב.  חוסר איזון בין חטאו ועונשו של המלך שאול לבין אלה של דוד המלך-

שאול המלך נענש באובדן המלוכה,ובמותו ומות בניו,על חטא שנראה חמור הרבה פחות מחטאו של

דוד, ואילו חטאו של דוד זוכה לסליחה (שמואל ב',יב,יג) ומבת שבע נולד אח"כ שלמה שבונה את

בית המקדש  ועליו נאמר "וה' אהבו" .

 

ב

 

"…אמר ר' יונתן : כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה…"  (שבת,נ"ו,עא)

מאמר זה עומד לכאורה, בסתירה למשתמע מפשט הפסוקים בתיאור המעשה ,ובתוכחה החריפה מפי נתן

הנביא, והעונש שבא בעקבותיה. (שמואל ב,פרקים יא-יב)

 

הרב יעקב מדן שולל דעות שונות (והוא מביא ומסביר אותן בהרחבה)

המנסות לפתור את הדילמה הזאת בצורה פשטנית וחד מימדית (כל אחת מהן,בכיוון שונה מהאחרת).

 

ומציג את דעתו בענין:

 

 

א.      ישנן דוגמאות רבות במקרא שבהן הכתוב מציג לגנאי ובחריפות רבה חטא, שהוא בפני עצמו,איננו כל כך 

      חמור. המטרה היא להדגיש את חומרת המעשה,כאשר העושה אותו הוא צדיק ועליון. בענין שאנו דנים בו,

      חטאו של דוד מוצג כגזילת אשת איש.למרות שהיו,בפועל,צדדים הלכתיים להיתר. הדבר נעשה כדי

      להדגיש שהמעשה חמור מאד ובמיוחד כאשר העושה אותו הוא דוד המלך,צדיק משיח ה'.

 

ב.      אישיותו של דוד,כפי שהיא משתקפת מן הנביא,מספר תהילים וממאמרי חז"ל,היא אישיות רב מימדית.

      הרב מדן מדמה אותה להר געש אדיר שממנו מתפרצות אבני אש קודש,אולם לצידם מתפרץ גם אפר.

      נפשו של דוד דומה לשדה מערכה  שבו מתמודדים מצד אחד - אהבת האמת,רדיפת הצדק ,החסידות

      ויראת החטא שהם גדולים ועצומים (ללא שום אפשרות מצידנו להעריך אותם).   ומן הצד השני – "כל

      הגדול מחברו,יצרו גדול הימנו".

 

      אי אפשר להתמודד עם פשטי הפסוקים בלא לראות אותם קשורים ונובעים מכל מסכת חייו של דוד

      המלך. ואסור לנו "לשפוט" את דוד בחטאו ,בלא שנתייחס לתגובתו לתוכחת נתן הנביא,

      תגובה הכוללת שתי מילים:  "חטאתי לה'". תגובה שעליה אמרו חז"ל  : "נאום הגבר הוקם על" –נאום

      דוד בן ישי ,שהקים עולה של תשובה (מועד קטן,טז,עב).

 

 

 

המשך : 

תגובהתגובות