על קליפות ועשירות (עפ"י שיחות הר"ן א',ד')

מאת
צחקן
פורסם בתאריך כ"ד בסיון תשס"ז, 10/06/2007

ב"ה

(שיחה זו היא לא מתוך מסר"ש [יכול גם להיות - מסר שלילי... כל דבר ניתן להפוך לטוב או רע והוא כלי בידנו] כך שאף אחד לא התווכח איתי עליה. האחריות על הקורא בלבד)
| > השיחה הקודמת: צדיק שלי (עפ"י תניא - י"ג)

על קליפות ועשירות (עפ"י שיחות הר"ן, א', ד').

שיחה שנייה בסדרה  

 

פסולת – מקורה בעיקר בעשירות

נתונים מראים שתושבי סביון,  מיצרים כ 4.47 ק"ג פסולת ליום (!) בעוד תושבי ב"ב מסתפקים ב 1.3 ק"ג ליום.

נתונים אלו – מראים שהעשירות מייצרת הרבה קליפות, והעניות (ירושלים – 1.26 ק"ג ליום – העיר הענייה בישראל) מייצרות הכי פחות קליפות. (אם כי, יש השפעה של השקפה לגבי כמות הפסולת-  מי שאצלו מושרש  העניין מייצר פחות).

 

| | |

גדולת ד' – לא ניתן לספרה

הר"ן (שיחות, א') כותב על הפסוק  

כִּי אֲנִי יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל יְקֹוָק וַאֲדֹנֵינוּ מִכָּל אֱלֹהִים: (תהלים, קל"ה/ה')

שדוד המלך ידע כמה גדול הקב"ה, אבל בעבר – כיוון שהתבונן עוד בטבע, הבין – שאי אפשר פשוט לספר את גדולת ד' (אילו פינו מלא שירה כים וכו'), ועל כן יש חובה אין – סופית להודות לקב"ה.

וכלשונו:

כי גדולת הבורא אי אפשר לומר לחברו. ואפילו לעצמו אי אפשר לספר מיום ליום לפי מה שמזריח לו ומתנוצץ לו באותו היום – אינו יכול לספר לעצמו ליום שני הזריחה וההתנוצצות של גדולתו יתברך שהיה לו אתמול..."

 

| | |

חורבן ביהמ"ק, והעשירות שנפלה לקליפות

כותב רבנו נחמן (שיחות הר"ן, ד'), שמאז חורבן ביהמ"ק, ירדה העשירות לתוך הקליפות, ולכן – קשה למצוא יהודי כשר וישר שהוא גם עשיר ועובד ד', והכסף לא מפריע לו בעבודת ד' יתברך.

 

מה עניין כסף ועשירות אצל בית המקדש ? למה דווקא לאחר החורבן נפל הכסף לקליפות – ולא להיפך – שאם עמ"י עשיר היו יכולים לקדם את ביהמ"ק (ע"י גמילות חסדים), וכן ידוע שעשיר יכול לעשות הרבה דברים חיוביים בכסף שלו, ולא שיפריע לו בעבודת ד'.

 

מי שקורא בשיחות הר"ן באזור שם, מבין כי רבי נחמן מברסלב, רוצה שהאדם ישליך עצמו על הקב"ה (שהיא מעלה גדולה מאוד, אבל – אינה אפשרית לרובנו, כמו שנא' הַשְׁלֵךְ עַל יְקֹוָק יְהָבְךָ וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ לֹא יִתֵּן לְעוֹלָם מוֹט לַצַּדִּיק (תהילים, נ"ה /כ"ג)) ולמעשה, יתנתק מהבלי עולם הזה.

 

| | |

 

עשירות וגדולת ד'

לכאורה, אדם עשיר שנוסע ברכב חדיש, מודע הרבה יותר לגדולת ד' (והרכב שלו...), וגם – יש לו מחשב יותר חדש וציוד שכזה, שמאפשר מבט נוסף על גדולת ד' ע"י יציר כפיו האדם, ויש באפשרותו גם לנסוע מרחקים בכדי לראות גדולת ד'.

 

א"כ-  מדוע ניסיון העשירות קשה יותר?

מדוע בימנו, מסתבר שהעשירים לא כולם יכולים לומר שהם אינם מזיקים לאף אחד, או עושקים, גוזלים וסתם מפלים לרעה על רקע כלשהו?

מדוע צריך להתרחק מהעשירות – אם היא רק נפלה לקליפות?

 

| | |

קושי העשירות

בעל ממון, הוא מתאמץ בשביל להגיע אליו במרוץ החיים, וכמובן –למצוא חן בעיני החברים (כמו שראיתי לאחרונה לאחר חתונה קבוצת מלצרים, בני 16,17 משוויצים בדברים שהם קנו במשכורת הרעב שלהם (בעצם  המשכורת היא משכורת שובע. לנהנים מהם, כמובן), וכאשר המטרה היא השגיות ולא מאמץ (כידוע, הקב"ה רוצה את המאמץ – שלא יהיה 'נהמה דכיסופא' – לחם בושה).

 

מטבע הדברים, כאשר אדם רוצה תאווה – הוא גם עובר על הכללים שלו, ובתנאי לחץ חברתי, קשה מאוד לעמוד בזאת.

כלומר – ניסיון העשירות קשה רק בגלל 'מוסכמות' חברתיות – ולכן, כאשר יבנה בעז"ה ביהמ"ק והחברה תהיה מתוקנת – תחזור העשירות למקומה, וניסיונה לא יהא קשה יותר.

 

| | |

 

אם אתנתק מהסביבה העשירה, האם יהא מותר לי להיות עשיר?

 

לכאורה- לפי מה שכותב רבי נחמן מברסלב- עניין העשירות פוגע בזמן לימוד תורה- ואם אדם מרוויח יותר ממה שהוא צריך (וכאן המידה שונה לכל אדם – כי יש אדם שאם יהיה עני מרוד תוקשה עליו ועל בני משפחתו עבודת ד', וכן יש כאלו שעבודתם – בלי  קשר למשכורת חשובה, וע"כ הוא יצטרך לעבוד יותר בלי לבטל תורה!), אזי צריך פחות לעבוד (מה שלא תמיד אפשרי).

 

אבל  - יש עניין גדול בלהיות עשיר – למשל – חילול שבת – אם אני בעלי הרשת, הרי ברור שאני יכול שהיא לא תחלל שבת, ולזכות  אלפי עובדים לעזור בביתם (גם אם הם מחללים את השבת בביתם, אני מאפשר לאחרים לקיים שבת כהלכתה).

 

אם אני בעלי מפעל – אני יכול לדאוג למחזור פסולת, שבת, קנייה ומכירה לשומרי שבת, זיהום ועוד.

| | |

ובחזרה לפסולת

 

כידוע, העולם במהלכים אלוקיים לאט לאט חוזר למוטב (אם כי, עדיין יש זיהום בקנה מידה אדיר – התחממות כדור הארץ (שמביאה לנו את ריבוי החרקים, וכמובן – שימוש בנפט וחומרים שהקב"ה בירך בהם את האויבים שלנו) מחלות, זיהום קרקע ועוד), כאשר זה מתבטא בחזרה לשימוש בהדברה ביולוגית, שימוש מצומצם בחומרים מזיקים ועוד.

 

גם העשירות – רבים מהעשירים מבינים את הטעויות שעשו בדרך של יחסי ציבור (שאחרים מהם דוחפים מסיבות  שלהם) ויוצא, שהעולם נהיה מתוקן דווקא בידי העשירים בגלל רצונות שלהם (אם כי – לפעמים זה משיג תוצאה הפוכה).

 

| | |

 

לסיכום, עפ"י רבי נחמן מברסלב – להיות עשיר?

אם זה מה שמתאים לך באישיות – לקיים כל הזמן את התורה בעסקים, ושכשישאלוך 'נשאת ונתת באמונה', תדע לומר שלא עשקת אף עובד, לא גרמת אף פעם לחילול שבת, ותמיד השתדלת לא להזיק לסביבה (עפ"י המקובל והאפשרי), הרי שאתה מקיים את תיקון העשירות ומוציא אותה מהקליפות אליהן היא נפלה- ובכך מקדם את הגאולה ותיקון העשירות – שימושה בביהמ"ק.

 

| | |

 

ואם אני לא עשיר ולא חושב שזה מתאים לי?                        

תתקן את הקליפות הגשמיות בידי מחזור. מצווה עלינו להשתמש בטבע, אבל לקלקל כמה שפחות. וזה גם עניין להפוך את מה שנראה בעיננו כרע (בגלל מצב זמני- מה שמזכיר גם אותנו עצמנו והחזרה בתשובה- שהיא ג"כ הורדת קליפות הטומאה והפיכתם לטהרה) לטוב.

 

יה"ר שנזכה להקביל פני משיח, ולשמש עשירות ליוצרה -הקב"ה, שהכל ברא לכבודו.

 

מקורות:

שיחות הר"ן,  א'- ד'.

בראש מנפיקות הזבל – סביון (ערוץ 7)

News/News.aspx/154910

כל הזכויות שמורות לבורא עולם (הוא לא חייב לאף אחד כלום...).

תגובהתגובות