בית חולים
בית חוליםפלאש 90

חייה של חולת סרטן בת 54 מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם, ניצלו לאחר שקיבלה טיפול ניסיוני מתאי גזע מהשלייה, שפותחו במעבדות חברת פלוריסטם מחיפה.

האישה, שסבלה מסרטן מסוג לימפומה, טופלה תחילה בכימותרפיה חריפה. מצבה המשיך להידרדר, והיא נזקקה להשתלה של מח עצם. השתלת מח העצם, יחד עם טיפולים חזקים נוספים, נכשלה. כתוצאה מכך סבלה האישה מפנציטופניה מתמשכת ומסוכנת, מצב בו ספירת תאי דם אדומים, תאי דם לבנים וטסיות מאוד נמוכה.

כמוצא אחרון להצלת חייה, פנה הרופא המטפל בה, פרופ' ראובן אור, לחברת פלוריסטם החיפאית, וביקש לתת לה טיפול חמלה בתאי גזע מהשלייה.

לאחר קבלת אישור ועדת הלסינקי של משרד הבריאות (שמאשרת טיפולים ניסיוניים), הוזרקו לאישה תאי הגזע שפותחו בחברת הביו רפואה החיפאית. מספר שבועות לאחר ההזרקה חלה הטבה דרמטית במצבה של האישה, המדדים ההמטולוגיים שלה (ספירת דם) השתפרו ללא היכר, עד שהיא הוצאה מבידוד ולאחרונה אף שוחררה מבית החולים לביתה.

זוהי הפעם השנייה בה ניתן בישראל (ובעולם בכלל) טיפול חמלה בתאי גזע מהשלייה: לפני כשלושה חודשים הצילו התאים את חייה של ילדה בת 7 מרומניה שסבלה מכשל בתפקוד מח העצם, לאחר שהרופאים המטפלים בה בבית החולים הדסה פנו לפלוריסטם על מנת לתת לה את הטיפול.

פרופ' ראובן אור, מנהל מחלקת השתלת מח עצם ומחלקת סרטן אימונולוגיה במרכז הרפואי הדסה, אמר היום "מדובר כאן בפריצת דרך אמיתית – המטופלת הייתה בבידוד בשל רמות נמוכות של תאי דם לבנים וכתוצאה מכך הייתה בסיכון גבוה לחלות בזיהומים. בנוסף, תאי הדם האדומים שלה וכן הטסיות היו נמוכים מאוד, דבר שהוביל לסכנה ממשית לחייה. כמו כן, השתלת מח העצם העצמאית (אוטולוגית) שהיא קיבלה, לא נקלטה. כמוצא אחרון, הגשנו בקשה לטיפול חמלה בתאי ה-PLX של לפלוריסטם, על בסיס ניסיוננו הקודם עם תאים אלו. הטיפול בתאי ה-PLX הצילו את חייה והדבר נראה כמו נס רפואי. תוצאות המקרה הייחודי הזה מראות שתאי גזע מהשלייה עשויים להיות יעילים בטיפול בחולי סרטן שהטיפולים הקשים גורמים להם לפגיעה קשה במח העצם, ואשר עברו השתלת מח עצם".

איך זה עובד? בדיקות שנעשו לאשה הראו שתאי הגזע מהשלייה פעלו באמצעות גירוי התאוששות תאי הגזע שבמח העצם, שמקורם בהשתלה אותה קיבלה מספר חודשים לפני כן.

בספטמבר 2011, פלוריסטם הודיעה על תוצאות ניסויים בבעלי חיים, המצביעות על היעילות הפוטנציאלית של תאי הגזע מהשלייה בטיפול בנפגעי קרינה, שמביאה אף היא לכשל של מח העצם (בדומה למצב שנוצר פעמים רבות לאחר הקרנות יזומות בחולי סרטן למשל, או באסונות קרינה).

זמי אברמן, מנכ"ל פלוריסטם, אמר היום "זוהי הפעם השנייה בה התאים שלנו מצילים חיים של חולים בישראל, בנוסף לתוצאות הטובות שקיבלנו עד כה במחקרים הקליניים שלנו. קשה לתאר את תחושת השמחה שלנו, כששנים של עבודה קשה, מחקרים וניסויים קליניים מביאים מזור אמיתי לסבלם של בני אדם. התוצאות הטובות של שתי ההזרקות שביצענו בחולות בבית החולים הדסה מצביעות על פוטנציאל משמעותי של תאי הגזע מהשלייה לטפל במצבים קשים של כשל במח העצם, ואנו ממשיכים לקדם את המחקר בתחום זה על מנת שהטיפול יהיה נגיש לציבור החולים כמה שיותר מהר".