וידום אהרן ומשפחות השכול
אהרון לא פורץ בבכי, אולם הוא מתמודד עם האובדן באופן שונה: לא במילים, אלא בתפקוד. הוא ממשיך למלא את תפקידו.
אהרון לא פורץ בבכי, אולם הוא מתמודד עם האובדן באופן שונה: לא במילים, אלא בתפקוד. הוא ממשיך למלא את תפקידו.
תמיד צריך לעמוד לפני ה', תמיד תזכרו שריבונו של עולם נמצא בכל מקום, ותמיד תחיו את העובדה הזאת שאתם עומדים לפני ה'.
ימי הזיכרון שעסוקים בבכיה על אלו שמתו ואינם עוד, מבלי להשליך מסקנות כיצד בפעם הבאה המציאות תהיה שונה
פרשת שמיני פותחת פתח להבנת גבולות הרגש והרצון הדתי, וחושפת את הסכנה שבסטייה קלה מציווי ה'. מסע של מסירות, דיוק וציווי שמעל השכל
ההתנצחות הייתה שנואה עליו. מעבר להצגת דעות החולקים ונימוקיהם, לא ראה תועלת בלהכביר במלים ולמתוח את הוויכוח.
מדוע היה צריך לחכות שנחשון יקפוץ? בפשטות, המעשה של נחשון מבטא השתדלות של עם ישראל. צריך תחילה השתדלות שלנו, לפני שה' פועל.
במלחמה הזו עבר ציבור עצום תהליך של שיבה למסורת, לערכי היהדות, לאמונה בתורה ובנצח ישראל. ציבור זה חרד ליהדותה של המדינה.
פסח הוא חג שמדגיש את המשפחתיות והקשרים החברתיים, אך החג גם מציב אתגרים רבים בפני רווקים ורווקות.
כמה ירוד הוא הרואה באירוע היסטורי דבר המצטמצם לרגעים הבודדים שבו התרחש בלבד.
כאשר יודע כל ילד מראש, מגיל הגן, את רוב השאלות וגם את רוב התשובות – מה נותר לליל הסדר עצמו?
לקיחת האחריות של הקרבונות הבאים בעקבותיה ומשמעותה עד ימינו אנו, על חובת האחריות והצורך בלקיחתה.
ערב חג הפסח מביא עמו הלכות והכנות ייחודיות, כולל תענית בכורות, מכירת חמץ ובדיקת חמץ.
מה האופי של סיפור יציאת מצרים? מה מיוחד בליל הסדר? הרי ממילא בכל ערב קיימת מצווה זו של זכירת יציאת מצרים!
עבד, בדרך כלל, הוא אדם פחות מוסרי. מה שמעניק לאדם את הממד המוסרי הוא היותו בעל בחירה חופשית.
החיוב בקרבן פסח איננו רק דין טכני – אלא ביטוי לשייכות לארץ ישראל. מי שגר בארץ – שייך לקרבן; מי שבגלות – אינו נושא באחריות הזאת
מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות – לילות של ביעור חמץ – עד לימים הללו, עד לשעה זו?
האם די בתפילה במקום הקורבנות? מדוע דווקא ספר ויקרא הוא הראשון הנלמד בילדות? וכיצד קורבן הפסח מחבר בין הפרט לכלל?
הרב אברהם רינת, יו"ר מכון עירוב כהלכה, מסביר את החשיבות של עירוב חצרות, כיצד הוא מתבצע בימינו ולמה דווקא בפסח נהוג להחליפו.
יציאת מצרים היא הלידה הגדולה בהיסטוריה, אירוע שבו נוצר עם מתוך כאב וייסורים, אך בסוף הדרך המתין לו מרחב אינסופי של שפע אלוקי.
"מי שאינו מקפיד לנהוג במנהג אבותיו לאכול לכרפס סלרי דווקא או תפוח אדמה או צנונית, כדאי לו לנסות פעם לחלק למסובים כרפסים מתוקים"
שמירה על המדינה וקיומה, היא שותפות עם הקב"ה בהבאת הגאולה. השירות בצבא הוא מצווה גדולה מאוד.
חשוב להיות זהירים לגבי מה שאנחנו "מכניסים" אל הלב שלנו—אם זה מזון מזיק, ואם אלו דאגות, כעסים ולחצים.
מפרשתנו נלמד לקח מנהיגותי מרחיק רואי: איך משה רבנו חינך לאתיקה ציבורית, אמינות מוחלטת ושקיפות מלאה בניהול משאבי הציבור.
הבעיה בסרבנות איננה רק טכנית או בירוקרטית – אלא ערכית וקיומית. כל מערכת בנויה בצורה מדרגית.
המופת המשכנע ביותר בדבר ההשגחה הא-להית הוא על עם ישראל בגלות ובגאולה. צפו.
ראש המדרשה לידע המקדש קורא לנצל את ראש חודש ניסן לחידוש תביעת העם היהודי לבניין בית המקדש ולהקרבת הקרבנות.
בשבת שורה נשמה יתרה בישראל, זה משהו רוחני, פנימי, חזק ומציאותי. צריך לחוות את העומק הזה, את הרוח הגדולה הזאת ששורה על ישראל.
פרשת ויקהל מלמדת אותנו על היחס והאיזון הנכון בין עבודה, יצירה ומנוחה בעולם בכלל ובעבודת ה' בפרט.
מגילת אסתר היא הפלא הא-להי המוכח ביותר במבחן מדעי טהור, ברמה בהירה כהתגלות האלקית בסיני, בשלושה פלאים שהנכתב במגילה מוצפן בתורה
הרב פרופ' יצחק כהן, מנהל אקדמי בפקולטה למשפטים הקריה האקדמית אונו ומרצה במרכז אקדמי לב עומד על ענייני פרשת השבוע בזיקה לתקופתנו
אם נכוון יותר את הדברים, נבין שהסודות עוד יותר עמוקים. זהו יום שמאד מחבר את הלבבות זה לזה, ואחרי פורים אנחנו נעשים אנשים אחרים.
חוזרים אנו מפורים לפסח, לוקחים את הזכות החוקית לעמוד על נפשנו, יוצאים מארצות גולה ומחוללים את נס קיבוץ הגלויות במדינת ישראל.
השבת קודמת לחטא וגם מתקנת אותו. היא המענה לכל נפילה רוחנית, והיא שמאפשרת לנו להתרומם מחדש ולהתחבר אל הקדושה
כל פורים מלא בתחפושות וחשיפות, במסכות והסתרות, ובסוף יש התהפכויות - "ונהפוך הוא".
הרב מיכה הלוי עושה סדר בדיני פורים שחל ביום שישי. "למעט בזמן שמחת פורים בלילה על מנת לקרוא את המגילה ביום שישי מוקדם בבוקר".
למרות כל הצרות והמשברים אנו מוצאים אצל עם ישראל אופטימיות שלא תמיד מובנת בשכל האנושי.
פורים אם כן הוא תחילתו של תהליך, המסתיים בשיבה לאומית לזהות הלאומית-הדתית הייחודית של עם ישראל.
כדי לעמוד במשימה נדרשת מהמנהיגות איתנות אישית, חוסן נפשי, ויכולת עמידה בלחצים כבדים ומצפן ערכי שמכווין אותה בתפקידה.
בימינו, סיפורי החטופים ששבו מהשבי מהווים הם עדות חיה לקיומו של ניצוץ אלוקי – נר תמיד.
הרב מרדכי גרוס מישיבת הגולן: דרך פסוקי התורה המסכמים את מטרת בניית המשכן, אנו יכולים לגעת בארבע מדרגות של קישור ה' עם ישראל
מדרגת מסירות-הנפש של משה-רבנו לכלל ישראל, הייתה כה גבוהה, באופן שביקש לקרב את הרחוקים, ואפילו את ה'ערב רב'.
תוכנית הבינה המלאכותית במערכת החינוך מהווה פוטנציאל חסר תקדים לקידומם של תלמידי ישראל.
הצחוק טוב לבריאות. ילדים צוחקים 400 פעם ביום, ואילו המבוגר צוחק רק פעמים בודדות ביום, אם בכלל.. זה נכון אפילו ברחם.
"אני לא בן אדם דתי ושם, מהיום הראשון שאני נחטף, בכל בוקר אומר 'שמע ישראל'. עושה לעצמי קידוש. כוח האמונה מטורף". הכנה לשבת זכור
החיים מורכבים ואנו נאלצים להתחשב ולהתפשר, אולם פעם בשנה התורה מזכירה לנו, שעם כל ההכלה והמורכבות – יש אמת בעולם.
אחת מהמשימות החשובות שיעמדו בפני הרמטכ"ל החדש אייל זמיר היא העצמת צבא המילואים, כמרכיב משמעותי בהתעצמות המתבקשת של צה"ל.
אישיותו המאופיינת בענווה, מסירות והנהגה תורנית מעמיקה, השפיעה רבות על היישוב היהודי בארץ ישראל.
הידע והכישרון הם מתנה משמים, אך החיבור הרגשי והעשייה – תלויים בנו.
בשביל ללכת בדרך שלילית לא צריך להתאמץ, אבל מי שרוצה את קרבת ה' צריך להשקיע ולעמול, לשלם ולהתאמץ, וככל שעמלים יותר מתקרבים יותר.
ויכוח על נוסח קדום: האם ראוי להוסיף את הפסקה החסרה בתפילת מוסף של שבת ור"ח?
רוח ההתנדבות, מניעה את הלוחמים בימינו המתנדבים בעם ומוסרים נפשם למען עמנו, מסע מרתק מהמשכן ועד לשדות הקרב בימינו.
בדיוק כמו שהמשכן היה מקום של השראת שכינה, כך גם בתי החולים והמרפאות יכולים להיות מרחב של אמונה, תקווה וריפוי
"בתוך כל התופת, להיזכר שאני יהודי ושיש משמעות לעם שלי, מאיפה שאני מגיע". הסיפור היוצא מן הכלל של השבוי שמלמד על הכלל כולו
הרב ישראל אריאל מותח ביקורת חריפה על ראש ישיבת סלבודקה, שהתבטא בזלזול כלפי חיילי צה"ל, ואף כינה אותם "מבולבלים".
ישנו פער בין הדמיון והרעש התקשורתי לבין המציאות שעם ישראל מנצח את אויביו. הדמוגרפיה והתרבות היהודית הולכות וגדלות בשקט ובבטחה.
בתוך האירועים המורכבים שאנו עוברים, המטלטלים את עולמנו, מתקיים ברור זהותי נוקב, מי אנחנו, מהי יהדותנו, ומה ייחודנו מול אויבנו.
הרב ברוך אפרתי : "הלכתית יש להחריב את עזה ועריה עד היסוד, ולנסות להושיע את השבויים על ידי המלחמה עצמה".
בטקס הסמכת סופרי סת"ם, הרב אליצור סגל השווה בין הפצת ספרי הנבואה בימי החשמונאים להפצת דבר ה' כיום – בשדה הקרב הרוחני והגשמי.
הרב ברוך אפרתי מגיש לקראת השבת המושלגת מדריך מיוחד להלכות המיוחדות הנוהגות עקב המצב החריג
שלושת המפתחות למערכת משפט מאוזנת -מינוי דיינים ראויים, עשיית פשרה והנגשת המשפט לכל.