עלייה בבעיות עיניים
עלייה בבעיות עינייםפלאש 90

ענין של גמישות

חולשה או איבוד היכולת לראות עצמים קרובים, מאפיינים שלב נורמאלי של תהליך ההתבגרות. איבוד הדרגתי של היכולת לקבל תמונה ברורה של עצמים קרובים, המופיע בגיל 40 מכונה  פרסביופיה. מצב כזה נגרם עקב איבוד התכונה האלסטית של העדשה לשנות את צורתה. העין משולה למצלמה, ההתמקדות שלה בעצם מסוים מושגת באמצעות הזזה קדימה ואחורה. בעין,  העדשה קבועה במקומה ולא יכולה לזוז, עליה לשנות את צורתה / קמירותה, כדי להשיג  טווח פוקוסים רחב. עם השנים מאבדת עדשה זו את גמישותה ולכן אינה יכולה להתפקס על עצמים קרובים. בשלבים הראשונים, מתגברים על טשטוש הראיה בהרחקת האובייקט עד אשר הרחקה זו הופכת ללא נוחה ומטרידה.

הטיפול: מתבצע בעזרת משקפיי קריאה, משקפיים בי-פוקאליים או מולטי-פוקאליים. אפשרות תיקון נוספת מתבצעת בהתאם לעקרון המונוויז'יון - MONOVISION תיקון עין אחת לראיה טובה לרחוק והעין השנייה לראייה מקרוב. במצב כזה אז אין צורך בהרכבת משקפיים כלל. תיקון זה מושג על-ידי הרכבת עדשות מגע או בניתוח לייזר על הקרנית.

ים של דמעות

עין יבשה, הינה הפרעה של שכבת הדמעות בעין, הנגרמת בעיקר עקב אידוי-יתר של שכבת הדמעות ממשטח העין החיצוני. אידוי-היתר של הדמעות נגרם בדרך כלל עקב ירידה בכמות ההפרשה השומנית מהבלוטות הפזורות על פני גבול העפעף. תפקידו של שומן זה לכסות על שכבת הדמעות ולמנוע את אידויה.

סימנים אופייניים למצב זה הינם: אי-נוחות כללית, צריבה, דקירות, תחושת גוף-זר, גרד, הפרשה, דמעת, אי-סבילות לגורמים מגרים אחרים כגון-עשן-סיגריות, רוח, אקלים יבש, חלל ממוזג הרכבת עדשות-מגע, קור ועוד.

תופעה זו שכיחה מאד בגיל המעבר, ויותר שכיחה בנשים.

הטיפול: במצבים של יובש קל, מומלץ להשתמש בטיפות תחליף דמעות. במקרים בהם היובש קשה יותר, ניתן להיעזר בתכשירים דמויי ג'ל שמגנים על שכבת העין החיצונית, לזמן ארוך יותר. מומלץ להשתמש במוצרים נטולי חומרי שימור, שכן תוספים אלו עלולים לגרום לגירוי עייני בשימוש ממושך. במצבים קיצוניים יותר ניתן להשתמש במשחות שומניות.

אם הטיפול התרופתי אינו עוזר, ניתן לבצע חסימה זמנית של דרכי ניקוז הדמעות, וכך להגדיל את כמות הדמעות על פני משטח העין החיצוני.

כתמים על המסך

פלוטרס- הינם כתמים המופיעים וזזים מול שדה הראיה של העין, בעיקר אל מול רקע בהיר. התחושה היא כאילו קיים עצם זר שצף  וזז בעין. כתמים אלו מתוארים כ- נקודות, זבובים, קורי עכביש, או שערות, המופעים וזזים עם תנועות העין.

תופעה זו נגרמת בגין עכירויות עדינות שנוצרות בגוף הזגוגית של העין, מצב המתפתח כחלק משינויים הקשורים לגיל,

הטיפול: פלוטרס המצויים בעין זמן ממושך, או שמספרם עולה בצורה מאד הדרגתית ואיטית, אמנם מציקים, אך הם אינם סימן מסוכן ואינם דורשים כל טיפול. עם הזמן מתפתחת הסתגלות מוחית לכתמים, המח לומד להתעלם מהם ולמחוק אותם מהתמונה. במקרים של הופעה פתאומית של כתמים חדשים מול שדה הראיה, במיוחד כאשר הם מלווים בהבזקי-אור, יש לפנות בדחיפות לרופא  עיניים, כדי לשלול קרע שנוצר ברשתית ועלול להוביל לאבחנה מסכנת ראיה של הפרדות רשתית.

להגן על שדה הראייה

מחלת הגלאוקומה נגרמת כתוצאה מלחץ תוך-עיני מוגבר שפוגע בעצב הראיה. הסיבה לעלייה בלחץ קשורה להפרעה בניקוז הנוזלים מהעין החוצה. זו אחת המחלות השכיחות אצל גברים ונשים החל מגיל 40. היא עלולה להוביל לעיוורון, לכן אבחון מוקדם וטיפול יכולים להקטין את הסיכון לנזק קשה ולפגיעה בראיה. הגלאוקומה לרוב אינה מלווה בסימנים כלשהם בשלבים המוקדמים והבינוניים של המחלה, ולכן ללא בדיקה של רופא עיניים, עלול להתפתח נזק משמעותי לראיה מבלי שהאדם יחוש בכך.

מומלץ לכלל האוכלוסייה לעבור בדיקת עיניים פעם בשנתיים-שלוש, החל מגיל 40. בקרב אנשים עם גורמי סיכון לגלאוקומה מומלץ להיבדק  פעם בשנה. גורמי הסיכון להתפתחות גלאוקומה כוללים: בן משפחה הסובל מגלאוקומה, סכרת, קוצר ראיה גבוה, עיניים שעברו ניתוחים וחולים הנוטלים סטרואידים.

הטיפול: בדיקה שגרתית לגילוי מחלת הגלאוקומה מבוצעת על-ידי רופא עיניים, וכוללת מדידת לחץ תוך-עיני והסתכלות על ראש עצב הראיה. הטיפול בגלאוקומה כולל תרופות הניתנות בטיפות, ובהמשך במידת הצורך, יוצע לחולה גם טיפול לייזר או ניתוח.



כשהעכור ירוד

קטרקט- (הקרוי ירוד) פירושו התפתחות עכירות בעדשת העין. העדשה הבריאה הינה שקופה ותפקידה מיקוד קרני האור על הרשתית כדי שתתקבל תמונה חדה וברורה. העכירות גורמת לירידה בראיה. עכירות העדשה מתפתחת כחלק משינויים הקשורים בגיל, בעיניים בריאות, לרוב מעל גיל 60. במחקרים אפידמיולוגים נרחבים  נמצא כי קטרקט תלוי גיל שכיח יותר, בצורה משמעותית, בנשים. 

הטיפול: הטיפול בקטרקט המפריע לראיה הינו ניתוח להוצאתו  והשתלת עדשה תוך-עינית סינטטית.

מה במרכז הרשתית?

ניוון מקולרי הקשור בגיל מהווה את הגורם העיקרי לאבדן ראיה חמור באנשים מעל גיל 50, שכיחותו גדולה יותר אצל נשים. המחלה פוגעת במקולה שהינה האזור במרכז הרשתית האחראי על ראייה מרכזית הדרושה לקריאה, נהיגה, זיהוי פנים ובכל ראייה מדויקת אחרת.

קיימות שתי צורות של ניוון הרשתית הקשור לגיל: הצורה היבשה- בה אין גדילת כלי דם חדשים והצורה הרטובה -  המלווה בגדילת כלי דם חדשים במרכז הראיה.

הטיפול: בצורה היבשה של המחלה מטפלים באמצעות קומפלקס ויטמינים הכולל ויטמין E, ויטמין C, אבץ ובטא קרוטן. בצורתה הרטובה של המחלה מטפלים באמצעות תרופות הניתנות בהזרקה תוך עינית.

מאת פרופ' ענת לבנשטיין, ד"ר מיכאל רגנבוגן, מחלקת עיניים, המרכז הרפואי תל-אביב.