הטקס בהר הרצל
הטקס בהר הרצלפלאש 90

בטקס המעבר בין יום הזיכרון ליום העצמאות, הופיעו יחד עם המלחין שלמה גרוניך, חברי אנסמבל "כעת", רקדנים דתיים בוגרי בית הספר לתיאטרון ומחול הדתי, "כל עצמותי תאמרנה" בירושלים. הרקדנים על טהרת המין הגברי חלקם עטויי זקן, הם ברובם בוגרי ישיבות הסדר שהחליטו להתמקצע בתחום הריקוד.

רונן יצחקי, מנהל בית הספר "כל עצמותי תאמרנה" לתיאטרון ומחול לציבור הדתי, גאה בבוגרי המחזור הראשון שהשתתפו במופע, "דבר כזה נפלא יכול לקרות רק בארץ ישראל, בגלות יהודים התייחסו לגוף כמוקצה וכתועבה, אבל ברגע שהגענו לארץ ישראל, התחלנו לעבוד אדמה, להתגייס לצבא, לתור את הארץ, ללבוש סנדלים או ללכת יחפים, בקיצור התחלנו להרגיש את הגוף שלנו. התחלנו להבין שיש שפה נוספת שאנחנו יכולים לדבר איתה, וזה קשור גם לחיי היום יום ולעבודת ה'. למדנו לעשות אמנות בשפה אחרת".

יצחקי מייסד בית בספר כוריאוגרף במקצועו, מספר על התופעה החדשה, "זה התחיל בישיבת ההסדר במעלות לפני 15 שנה, המשיך בעכו ובחוג בתל אביב, עד שלפני שש שנים הקמנו את בית הספר,מתוכו יצאו בוגרי המחזור הראשון שפתחו את אנסמבל כעת. הם הדור המייסד שמחבר בין עולם התורה לעולם המחול העכשווי".

לדבריו הציבור בארץ ובעולם מקבל אותם באהדה רבה, "הופענו לפני שבועיים במדריד, בעולם זה מתקבל בסקרנות רבה, גם פה בארץ יש כבר הרבה מתעניינים. הרבה בוגרי ישיבות הסדר לומדים להתוודע לגוף שלהם, ורוצים ללמוד שפה חדשה. גברים רוקדים מייצרים שפע תנועתית חדשה ומסקרנת, כי גברים זזים אחרת מנשים. גם בבית המקדש הייתה תנועה, השפה התנועתית היא לא דבר זר ביהדות".

יצחקי טוען כי עד כה אין מי שאוסר הלכתית על גברים לרקוד, "בשש השנים שאנחנו קיימים לא קיבלנו התייחסות ברורה, כל החברים אצלנו הם אנשי תורה וחלקם רבנים. ואני חייב לומר שזה בהחלט לא מזיק לשידוכים, אדרבא כמות החתונות בבית ספר גדולה, ובכל חתונה כל חתן זוכה לקבל ריקוד מתנה מהחבר'ה, זאת בהחלט סגולה לחתונה".