מטוס בטיסה
מטוס בטיסהצילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אישרה היום (שלישי) תקנות שנועדו לקבוע את ההסדרים לפיצוי וסיוע לנוסעים בטיסות פנים ארציות, בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה.

התקנות הוגשו לוועדה בהמשך לחוק שאישרה בכנסת הקודמת, אותו יזם ח"כ אחמד טיבי, שקבע הסדרים לפיצוי נוסעים בגין ביטול או שינוי בפרטי טיסות בינלאומיות.

עו"ד רון חלפון ממשרד התחבורה הסביר כי עד כה בטיסות פנים ארציות היו הנוסעים זכאים לשירותי הסיוע שנקבעו בחוק, וכעת התקנות באות להורות לחברות התעופה לתת לנוסעים גם פיצוי כספי במקרה של ביטול טיסה.

נציגת אל על, עו"ד הילה שטרן אטיאס, טענה כי בטיסות פנים ארציות שכיחה התופעה של ביטול מסיבות שלא תלויות בחברות התעופה, כמו מזג אוויר וערפל וביקשה במקרים כאלה להכיר בחלופה של הסעת הנוסעים באוטובוסים.

עו"ד חלפון הבהיר כי החוק לא מאפשר להכיר בחלופה זו, לכן לא ניתן לקבוע זאת בתקנות ולשם כך נדרש תיקון חקיקה ראשי.



ח"כ איציק שמולי דרש מחברות התעופה נתונים מספריים באשר לטענותיהם, ח"כ יצחק וקנין דרש גם הוא נתונים אך ציין כי מצד שני ידיה של אל על כבולות במגבלות התנאים הפיזיים ובמגבלות שמטיל עליה הרגולטור.

מנהלת התכנון המסחרי באל על, עדית גולדנברג, אמרה כי מחיר כרטיס ממוצע בקו לאילת עומד על 150 שקלים ונע בין 85 שקלים ועד לתקרה שקבע הרגולטור על 377 שקלים. כמו כן, מאז שאל על החלה לטוס לאילת פוצו בין 500 ל-800 נוסעים בטיסות פנים ארציות. עו"ד גולדנברג הוסיפה כי מאז נכנס החוק לתוקף, לפני פחות משנה (ב-16 באוגוסט 2012), אל על הוציאה למעלה מחצי מיליון דולר רק לצורך מתן פיצוי כספי לנוסעים, לא כולל הסיוע.

היו"ר פרופ' ברוורמן דרש לקבל נתונים מפורטים וסטטיסטיקה והעיר כי לא ניתן להתייחס לנתונים בצורה כזאת, שכן לא ברור מתוך כמה נוסעים מדובר ומה היקף הפגיעה. ח"כ וקנין הוסיף כי חברות התעופה לא יוכלו לצאת בידיים נקיות אם לא יגישו את הנתונים לוועדה.

ח"כ טיבי הזכיר כי מדובר בחוק צרכני מהמעלה הראשונה, שבא להחיל תקינה אירופית וטוב שכך. עם זאת הוא הוסיף כי הוא שומע על מקרים בהם החוק לא מיושם וציין כי הוגשה אפילו תביעה ייצוגית נגד אל על בטענה לעיכוב טיסות לתאילנד שבהם הנוסעים לא זכו לסיוע או פיצוי. עוד הוא הוסיף כי חברות שכר מנסות להערים על החוק ומנפיקות כרטיס רק 48 שעות לפני הטיסה. עו"ד חלפון ממשרד התחבורה התייחס לדברים ואמר כי בכוונת המשרד ליזום תיקון חקיקה שיטפל בנושא ובנושאים נוספים.

באשר לתקנות אמר ח"כ טיבי כי יש לקצר את הזמן ממנו תיחשב טיסה לטיסה שבוטלה מ-4 שעות לפי הצעת משרד התחבורה בתקנות לשעתיים וחצי. באשר לטענות חברות התעופה לאילוצי מזג האוויר אמר ח"כ טיבי כי "באירופה מזג האוויר קשה יותר". נציגת המועצה לצרכנות, עו"ד אביטל פריזמנט, אמרה כי 4 שעות זה שמן ארוך, גם בהתחשב בעובדה שהנוסע צריך להגיע לשדה שעה וחצי לפני הטיסה, והציעה לקבוע כי איחור של שעתיים יחשב לביטול.

יו"ר הוועדה פרופ' ברוורמן הבהיר כי במצב בו חברות התעופה לא מציגות את כל הנתונים בפני הוועדה לא ניתן לבחון לעומק את טענותיהן. הוא הציע לאשר את ההצעה של משרד התחבורה, לפיה טיסה שבוטלה תהייה טיסה שלא התקיימה בפועל, או טיסה שהמריאה באיחור של 4 שעות לפחות – אך לקבוע זאת כהוראת שעה לשנה. בתום השנה, אם משרד התחבורה לא יתקן את התקנות, טיסה שבוטלה תחשב טיסה שהמריאה באיחור של 3 שעות לפחות.

חברי הכנסת וקנין, שמולי ומיכל רוזין תמכו בהצעת היו"ר שהתקבלה. ח"כ טיבי התנגד להצעה וביקש להפחית את הזמן לשעתיים וחצי, אולם הצעתו לא התקבלה. עם זאת, היו"ר וחברי הכנסת הבהירו כי הוועדה תדון בנושא לקראת תום השנה ודרשו בתוקף לקבל מחברות התעופה את הנתונים המלאים.

עוד אישרה הוועדה כי הפיצוי בגין טיסה שבוטלה בקו בין שדה דב, נתב"ג או חיפה לאילת צפוי לעמוד על 250 שקלים, בקו שבין שדה דב לעין יהב או מחניים – 150 שקלים, ובכל קו אחר – 200 שקלים. כמו כן אושר כי התקנות יכנסו לתוקף 60 יום לאחר פרסומן ברשומות.