אנגלית
אנגליתThinkstock

בסוף השבוע שעבר פנה יו"ר 'הבית היהודי', השר נפתלי בנט, בקריאה לצעירי ישראל להשקיע בלימודי אנגלית ולעשות זאת גם על חשבון עוד תואר באוניברסיטה.

בנט קבע בדבריו כי על מנת להצליח כיום נדרשת היכרות טובה עם השפה האנגלית ועובדה זו נוגעת לכל תחום ותחום. בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחסת ד"ר ויטלא ארזי, ראש החוג ללימודי אנגלית במכללת 'אורות ישראל', למצבם הלא מעודד של תלמידי החמ"ד בלימודי האנגלית.

ד"ר ארזי שהגישה תכנית מוסדרת לראשי החמ"ד על מנת לחזק את לימודי האנגלית, סבורה שבתפיסת הציבור הציוני דתי קיימים מעין משקעים המונעים מהם לימוד אנגלית ברמה נאותה יותר כפי שניתן למצוא לעיתים במגזרים אחרים.

בדבריה היא קובעת כי לימוד שפה אינו מתחיל ומסתיים בכיתה, אלא גולש גם אל התרבות ותרבות הפנאי, דהיינו תכניות טלוויזיה, סרטים, מוסיקה ומדיה נוספת. לעומת זאת בציבור הדתי לאומי החשיפה לאמצעים אלה מוגבלת יותר, עובדה המשפיעה על ההישגים ברכישת השפה וההיכרות עימה. לטעמה תלמידים מקרב הציונות השתית מגיעים לא פעם ללימוד אנגלית מרמה נחותה לעומת זו של בני מגזרים אחרים מסיבה זו.

עוד היא מזכירה את ההיררכיה הקיימת במוסדות הציונות הדתית ביחס ללימודים השונים. על פי היררכיה זו לימודי אנגלית שייכים לתחום הנחות יחסית מבחינה ערכית, תחום לימודי החול, לעומת לימודי הקודש, ועל זאת נוספת גם התחושה שלימודי אנגלית נחותים עוד יותר לעומת לימודי הטבע, שכן טבע וביולוגיה נוגע ללימודי עולמו של הקב"ה.

ד"ר ארזי סבורה כי גם כאש מתקיימים לימודי אנגלית קיים נתק בין לימודים אלה לבין השימוש בשפה בתחומים שונים וכדי לרכוש את הקשר הזה יש להיחשף יותר למדיות השונות מתוך ההבנה הערכית של לימודי האנגלית ומשמעויותיהם. לטעמה על בתי הספר להפוך את האנגלית כלי ללימוד תחומים נוספים ואחרים. דוגמא לכך היא מציגה בלימוד מושגי גיאומטריה תוך היכרות המושגים הללו בשפה האנגלית ובכך למעשה תהיה הכנה אמיתית לאווירה בה נלמדים הדברים באקדמיה, שם המעטפת של כל לימוד ולימוד היא בשפה האנגלית.

כאמור, ד"ר ארזי הציגה בפני ראשי החמ"ד תכנית מובנית לשיפור משמעותי בלימודי האנגלית. תכנית זו עדיין לא הגיעה לכדי יישום ואולם ארזי אינה ממהרת להתייאש. לדבריה ראשי החמ"ד תכננו ישיבה מיוחדת של רכזי לימודי האנגלית במכללות השונות וישיבה זו נדחתה בעקבות השלגים. כעת היא עדיין מקווה שהישיבה תתקיים ובה ידונו המשתתפים בתחום זה ובהצעותיה שלה.

ארזי מציינת בדבריה כי יש להפנים שהערכים האידיאולוגיים החשובים לציונות הדתית כרוכים גם הם בהיכרות משמעותית עם השפה האנגלית ואין מדובר בתרבות מערב שאותה יש לבקר, לסנן ואולי אף לדחות, כפי שיש הסבורים. בהקשר זה היא מזכירה את המאבק נגד התבוללות בארה"ב, מאבק שאינו יכול להתקיים אלא מתוך היכרות מעמיקה וטובה עם השפה. ארזי מספרת על מיזמים אידיאולוגיים הנוגעים לתפוצות בהם מעורבות תלמידותיה וכל כולם מתנהלים אך ורק בשפה האנגלית, כצפוי.

ארזי קוראת למנהלי בתי הספר לקחת יוזמות עצמאיות לידיהם ולמנף את שילוב המקצועות עם האנגלית, להשקיע בהעשרת הספריות באנגלית ונקיטת צעדים נוספים. בדבריה היא מוסיפה ומבהירה כי אין בקריאה באנגלית כדי להפחית מחשיבות הקריאה בעברית ולדבריה ניסיונה האישי מלמד שככל שתלמיד קורא היקף רחב יותר של ספרות באנגלית במקביל הוא גם מרחיב את היקף קריאתו בעברית.