קבר אשר
קבר אשרצילום: הגולש אברהם

הציבור הישראלי לא מודע לכך אך הלילה תתקיים בין תל קדש לרמות נפתלי הילולת ענק ראשונה מסוגה לאשר בנו של יעקב אבינו. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רזיאל אוחנה, תושב צפת המארגן את האירוע.

בראשית דבריו מקפיד אוחנה להזכיר את המקורות התורניים הספרותיים לכך שאכן הנקודה המדוברת היא חלקת קבורתו של אשר שנקבר בצמידות לאחיו נפתלי ונקודה זו היא נקודת הגבול בין נחלות שני השבטים כאשר כל אחד מהשניים קבור בחלק השייך לנחלת שבטו.

אוחנה מספר כי בעבר השתתפו ביום ההילולה לאורך היום כולו כ-200 עד 300 איש ואולם הפעם מדובר בהתארגנות גדולה שבה צפויים להגיע לאירוע מרוכז שיחל בשעה 20:00 למעלה מאלף איש וזאת על פי נתוני ההרשמה המוקדמת וההתעניינות של משתתפים הצפויים להגיע בכלי רכב פרטיים. לדבריו רק מעירו צפת צפויים להגיע 250 איש ואליהם מתווספים רבים אחרים באוטובוסים שיצאו מירושלים, בית שמש ובני ברק.

אוחנה מספר כי הצליח בפרסום נכון וממוקד בכלי תקשורת בעיקר במגזר החרדי לעורר את ההתעניינות סביב יום ההילולה וידוע לו על ישיבות שלמות שמתכוונות להגיע וכך גם חבורות של אברכים שמתכננים עלייה למקום.

מי שיגיע למקום יראה אתר מוזנח ועזוב. לדבריו של אוחנה מדובר בביזיון מאחר ובאחת המלחמות במאות האחרונות חרב המבנה שהוקם מעל חלקת הקבר. הוא מספר בדבריו כי ספרי מסעות מתארים את הנקודה כאשר מבנה עם כיפה מצוי מעליה כפי שקיים בכל אחד מקברי השבטים.

על הזיהוי המדויק מספר אוחנה כי התיאור מותאם לחלוטין לתיאורים שנכתבו במקומות שונים לאורך ההיסטוריה היהודית ועל פיהם מעברה השני של הדרך הסמוכה לקבר הכפול של אשר ונפתלי מצוי קבר משולש שמעליו עצים מסוימים שגם הם התגלו במקום, שלושת הקברים הללו הם קבריהם של ברק בן אבינועם, דבורה הנביאה ויעל אשת חבר הקיני.

לפי שעה היוזמה לקיים את ההילולה היא פרטית של מספר אברכים, אך תקוותם היא שבעקבות האירוע הגדול שיתקיים היום לא יוכלו עוד הרשויות להתעלם מהמקום ויקדמו את פיתוחו. כיום הקבר נמצא בעיבורו של שדה שנועד למרעה לבקר ושינוי הגדרתו מצריך התערבות מגבוה.

בין השאר מספר אוחנה על מאמצים שונים מול הרשויות לחולל מפנה ביחס למקום. לפי שעה המהלך אינו נושא פירות אך יוצר תהודה בארץ ובעולם ותקוותו היא להמשך ברוח זו לקראת העתיד