סיור של "השומר החדש"
סיור של "השומר החדש"בשבע

התחלה: נולד וגדל במושב החקלאי כפר יהושע, דור שלישי למשפחת חקלאית שורשית. "כבר כילד ינקתי את החיבור לאדמה".

אנו באנו ארצה: הסבא והסבתא משני הצדדים עלו ארצה מרוסיה בגפם בשנת 1920 ו"חלמו ליצור מציאות חדשה בארץ ישראל". הם התיישבו בכפר יהושע ובבאר טוביה והקימו משקים חקלאיים, רפתות, לולים ושדות לגידולי חיטה.

הורים: האב צביקה ז"ל היה כל ימיו חקלאי עובד כפיים. לאחר מותו קיבל האח את ניהול המשק. גם האם עמליה (78) עוסקת בחקלאות.

עובד ברפת: את בית הספר היסודי והתיכון השלים בבית הספר המקומי בכפר יהושע. "היינו לומדים בבוקר והולכים לעבוד אחרי הצהריים במשק. זו הייתה השגרה".

תופס אחריות: עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים היה בן 13 ומצא את עצמו מנסה להחזיק, יחד עם אמו, משק ענקי, בעקבות גיוסו של האב למשך חצי שנה. "כנראה שמה שלא הורג מחשל, כי אני זוכר את זה כאירוע מאתגר ובונה".

בית חילוני: גדל כהגדרתו ב"בית חילוני קיצוני". סביו וסבתותיו אמנם באו מבתים דתיים אדוקים באירופה, אך כמו רוב בני דורם נטשו לחלוטין את הדת. "הם זרקו את הכול מאחור". כדור שלישי גדל לתוך בורות בכל הקשור לשורשיו היהודיים.

חוזר לשורשים: בגיל 22, כמפקד, שאל את עצמו מהם שורשיו, ניגש לסבו אליהו עמיצור וביקש: "סבא, תלמד אותי גמרא ומשניות כי משהו פה התפספס בדרך". מאז לומד בשקיקה מתי שרק יכול. "ארון הספרים היהודי שייך לכולם".

בית יהודי: את ילדיו הפרטיים כבר דאג לחשוף לשורשיהם היהודיים. "דאגתי ליצור להם מעטפת שתסקרן אותם ותלמד אותם יהדות לעומק. ערבי שבת, פרשת שבוע, סידור ועוד דברים שאני לא זכיתי להם. לשמחתי הם מאוד פתוחים ליהדות".

לטוס: בגיל 17 התנדב יחד עם חבריו לאסוף סמרטוטים לניקוי טנקים. עם התוצרת הטיסו אותו במטוס בואינג לבסיס ברפידים. זו הייתה הפעם הראשונה בחייו באוויר והחוויה השפיע עליו עמוקות. "ההמראה והתאוצה היו מבחינתי מדהימים". כשקיבל זימון לקורס טיִס לא התלבט לרגע.

כנפיים: את קורס הטיס סיים כחניך מצטיין במגמת קרב ושובץ בטייסת מטוסי F‑4 פנטום. מאז עלה במהירות בסולם הדרגות.

טראומה: במהלך אימון בקורס הטיס כבה לפתע המנוע היחיד של המטוס. גיסו, אחיה של אשתו, היה איתו בטיסה. "פתאום היה שקט מוחלט. במשך עשר שניות שהיו כמו נצח חשבתי את כל המחשבות שבעולם". לאחר כמה שניות המנוע הניע והשניים נשמו לרווחה.

גיחות ללבנון: כמה חודשים לאחר קבלת הכנפיים כבר השתתף בגיחתו המבצעית הראשונה בהפצצה בצידון, ובמהלך מלחמת לבנון הראשונה השתתף במאות גיחות, ביניהן ניסיונות חיסולו של ראש הפת"ח יאסר ערפאת.

לחסל את עראפת: "ניסנו לצוד ולחסל אותו תוך כדי המלחמה ב‑82'". מה שהתברר כמשימה לא פשוטה בכלל, לאור העובדה שערפאת התחבא במקומות מסתור רבים בבירות. כידוע, המשימה לא צלחה.

פיק ברכיים: לאורך השנים צבר שעות טיסה רבות מאוד בכל רחבי המזרח התיכון "בלי דרכון", במשימות מיוחדות של מודיעין ותקיפה. מודה שהיו משימות מורכבות שגררו פיק ברכיים אבל הוא התגבר. "כשעולים על הסולם של המטוס מתעשתים ומתחילים לעבוד בצורה קרה".

תת אלוף: שירת בצבא שלושה עשורים והוגדר כאחד מטייסי הקרב המובחרים של חיל האוויר. שימש בתפקידים בכירים, בהם מפקד בסיס עובדה ומפקד בסיס רמת דוד, ולאחר שקודם לדרגת תת-אלוף מונה לראש להק מודיעין. את התפקיד מילא עד פרישתו מהצבא.

פשט מדים: מזה שש שנים במילואים, "אני עדיין טס". כיום מדריך יום בשבוע טייסי קרב בבית ספר לטיסה. שם נפגש עם הדור הבא של חייל האוויר.

הדור הבא: "לא פחות טובים מאיתנו, אולי אפילו קצת יותר". מתרשם שהם מאוד מקצוענים ומלאי תחושת שליחות. "אנחנו מגדלים כאן דור של ענקים".

קח מקל: לאחר השחרור מהצבא החליט לנסוע למסע ברחבי ישראל. במשך שמונה חודשים ביקר בבני ברק, ביהודה ושומרון, בגליל, בנגב, ביישובי המגורשים ועוד. "בניתי לעצמי פסיפס של החברה הישראלית. רציתי לפגוש את עם ישראל האמיתי ולא לפי מה שהתקשורת מראה".

ערי חינוך 1: כחלק ממסקנותיו מאותו המסע ייסד יחד עם יעקב הכט את המפעל החינוכי 'ערי חינוך', הפועל לשינוי החינוך בישראל. הוא "רואה במערכת החינוך כלי מרכזי בפיתוח העיר, ובעיר כלי מרכזי בפיתוח מערכת החינוך".

ערי חינוך 2: הרציונל העומד בבסיס הפרויקט הוא שסביבת המגורים יכולה להיות בית ספר גדול. "כל מפעל, תיאטרון, אתר היסטורי או קבוצת כדורגל, כל משאב שנמצא ברחובות העיר, יכול להוות כר מופלא ללמידה". לפרויקט הצטרפו בת ים, ירוחם, טבריה, נתניה ועוד.

השומר החדש: "זה קשור לחיבור שלי לאדמה". מכהן כיו"ר ארגון 'השומר החדש', הפועל למניעת התנכלויות וגזילת אדמות מחקלאים יהודים. "אנחנו יושבים ב‑46 מצפים בנגב ובגליל וחולשים על 600 אלף דונם. יש עוד הרבה עבודה".

החצי השני: היו ביחד מהגן, כולל יסודי ותיכון, אבל לקח כמה שנים עד שהקשר הבשיל ובגיל 28 נישאו. אילה, עובדת סוציאלית בהכשרתה, מתנדבת בארגונים חברתיים.

הילדים: ארבעה. הבכור אייל (24) מפקד דבורה בחיל הים, נעמה (23) לומדת פסיכולוגיה באוניברסיטה, תומר (20) לוחם בגד"ס נח"ל ובן הזקונים יאיר (14) לומד בבית הספר לחינוך סביבתי בשדה בוקר.

המשק: לאחר נישואיו קבע את ביתו במושב כרם מהר"ל, הממוקם בכרמל. "אם שמים אותי בלי אדמה - אני מאבד את השפיות. אצלי אין פרות כמו במשק של ההורים, אלא מטעי זיתים, ייצור שמן זית אורגני, מעט תרנגולות ועיזים". עיקר העבודה מתנקזת לבקרים ולימי שישי.

קשר לאדמה: "ככה חינכנו אותי וככה חינכתי גם את ארבעת ילדיי". ילדיו עובדים ומסייעים במשק המשפחתי. "זה חלק משגרת החיים. למסיק הזיתים מתייצבים כולם".

לא לתאילנדים: מקפיד לא להעסיק במשק פועלים תאילנדים או ערבים. "מה זאת אומרת? האדמה הזו ניתנה לנו לעובדה, לשומרה ולאכול מפריה". מאמין במוטו "אם אתה לא מעבד אותה - אתה מאבד אותה".

סכנה: מתוך הבנה שהקיטוב בחברה הישראלית הוא תופעה מסוכנת הקים יחד עם אביהו הסופר רשת גדולה של ארגונים שנקראת 'מתחברים - בונים עתיד ביחד'.

בונים עתיד: המטרה היא לחבר את החברה הישראלית על כל גווניה: חרדים, חילונים, שמאל וימין. "לחשוב איך בונים יחד עתיד משותף, וליצור היכרויות בין חלקי העם".

יחד בסוכות: בחול המועד סוכות מקיים הארגון "מהלך לאומי שמחבר בין כלל חלקי העם ומחבר לירושלים". בתוכנית צעדה של יומיים בדרך לבירה, מסלולים למיטיבי לכת ולמשפחות, אירוח בסוכות תוכן, מעגלי שיח, לינה בשטח והופעה מרכזית בערב.

מתחברים בדרך: בצעדה צפויים להשתתף כמאה אלף איש מכל גוני החברה בישראל. ראשי המיזם, יחד עם שמואלי וסופר, הם יו"ר מרכז המועצות האזוריות שמוליק ריפמן וראש מועצת נחל שורק אלי אסקוזידו. האירוע פתוח לציבור הרחב ומסובסד על ידי חמישה משרדי ממשלה.

אתה יכול: משפט של סבו שנחקק בלבו: "אתה יכול משמע אתה חייב". "הוא אמר לי: אם התברכת בכישורים אתה חייב לתת אותם. אני התברכתי ביכולת לחבר בין כלל חלקי העם והחברה בישראל, ואני מרגיש מחויב לפעול לעתיד של הילדים שלנו".

ובמגרש הביתי:

על הבוקר: קם בבוקר ועושה יוגה במשך חצי שעה. ואז, כיאה לחקלאי אמיתי, יוצא לחלוב את העיזים ולטפל בתרנגולות. "יש לנו משק חי קטן לצורכי אספקת המזון לבית וצריך לדאוג לו". בשלב השני של היום הוא בקשר אינטנסיבי עם אביהו סופר, השותף של רשת 'מתחברים'.

דיסק ברכב: השירים האהובים הם 'החיטה צומחת שוב' של חוה אלברשטיין ו'את הגשם תן רק בעִתו' של שלמה ארצי. "אלו שירי זיכרון, אבל אצלי הם נוסכים הרבה תקווה".

שבת: ערב שבת הוא ערב משפחתי מיוחד. "האופי של שבת בבית בחלקו לא הגיע אליי מבית אבא". לובשים חולצה לבנה, מקדשים על היין, מברכים על החלות וסועדים יחד סביב השולחן הערוך. "שירי שבת וברכות למדתי מחבריי הדתיים". בהמשך, עוברים על פרשת השבוע ומשתפים במשהו מיוחד שחוו השבוע. "במהלך הארוחה אין טלפונים ואין טלוויזיה, יש רק אותנו".

עתים לתורה: "אני משוגע על פרקי אבות ונהנה ביותר מפרשות השבוע". קורא ככל שהזמן מתיר מדברי הרב קוק. "הספר 'האיש נגד הזרם' על הרב קוק נותן לי כוח להמשיך בעשייה גם כשאני שוחה נגד הזרם".

אוכל: אולי זה אופייני למושבניק בנשמה, אך המאכל החביב עליו ביותר הוא ביצה עין עם הרבה שמן זית לצד קפה שחור מהביל. מצטיין בהכנת קפה שחור משובח.

אחזקת הבית: מודה שאינו שותף באחזקת הבית אך אוהב לטפל בגינה ובשטחים החקלאיים. "כשאין ברירה, מוריד כלים מהשולחן. זה באיזון מלא שלי ושל אילה ולא מתוך כפייה או חד צדדיות".

מפחיד: בפן הלאומי חושש מהפירוד הקיים בין חלקי העם. "זאת הסיבה שאני מקדיש את רוב מרצי ל'מתחברים' ולשומר החדש". בפן האישי "אני לא מפחד כלל". החשש היחיד הוא לשלום יקיריו. "במבצע 'צוק איתן' דאגתי מאוד לשני הבנים שלי. לשמחתי הם חזרו בשלום".

דמות מופת: דוד בן גוריון ולי קוואן יו, "שהוא הבן גוריון של סינגפור. שני אנשים אמיצים שקיבלו החלטות מאוד קשות בשביל העם שלהם". מעריך מאוד אומץ חברתי. "גם השותפים שלי כמו אביהו סופר, הרב בן ציון נורדמן, ג'לל ספאדי וערן רולס ואחרים בצוות של 'מתחברים' הם אנשים אמיצים מאוד".

פנאי: כל רגע פנוי מנוצל לעבודה חקלאית. "זה פנאי וזה הכרח שלי. ברגע שאני עם האדמה ועם הזיתים אני חי. נהנה מייצור שמן זית".

משאלה: "לשנות את השיח בישראל. לבנות פה חברת מופת. אני מרגיש שיש לנו את היכולת לעשות זאת".

כשתהיה גדול: "אמשיך להיות מחויב לעם ולחברה".

[email protected]