אנדרטה במחלוקת? אנדרטת הנגב
אנדרטה במחלוקת? אנדרטת הנגבצילום: דורון הורביץ. פלאש 90

יעקב פדהצור, תושב מיתר שבדרום הגיע עם רעייתו לביקור במוזיאון הנגב בבאר שבע שם מתקיימת תערוכה לציון חמישים שנה להקמתה של אנדרטת הנגב. להפתעתו גילה כי במגמה מכוונת לטעמו, מוסתרת ההיסטוריה הצבאית שהובילה להקמת האנדרטה והיה גם מי שכבר דיבר שם על 'כיבוש'.

בשיחה עם ערוץ 7 מספר פדהצור כי במהלך הסיור כולו תוארה האנדרטה על ידי המדריכה מטעם המוזיאון כמיצג ארכיטקטוני בלבד. המדריכה עסקה בהשתלבותה של האנדרטה בנוף וכו' ודילגה על הרקע ההיסטורי להקמתה כמציינת את שחרור הנגב על ידי חטיבת הנגב בתש"ח.

"הסתובבתי בחדרים וראיתי שאין שום איזכור לחטיבת הנגב ולעובדה שהיא שחררה את הנגב. זה צרם לי. שאלתי את המדריכה", הוא מספר "איפה הרקע לבניית האתר שנבנה לזכור את חללי החטיבה ששחררה את הנגב. ללא אזכור זה נראה כמו סתם מבני בטון ולא ניתן להתרשם ממה שדני קרוון רצה להעביר לקהל. היא אמרה לי שאני טועה כי האוצרת רצתה שהקהל יתרשם מהיופי של הפיסול וההשתלבות שלו בסביבה ולא רצתה להיכנס לנושא החטיבה והמלחמה ותש"ח".

"אמרתי לה שכשמשהו נבנה והוא מוצא מהקשרו זה מאבד הרבה ממה שהוא מסמל. ואז תוך כדי שיחה היא אומרת לי ש'חוץ מזה יש לנו בעיה עם מה שזה מייצג'. הבנתי שהמילה 'לנו' מכוונת לה ולאוצרת, לצוות שהקים את התערוכה, להם יש בעיה מסוימת בקישור האתר לסיבה שהוא הוקם. ואז היא אומרת 'בוא לא נשכח שזה מתקשר עם כיבוש'. הייתי בשוק והיא אמרה ש'אנחנו צעירים ורואים את זה קצת אחרת'. אמרתי לה שאני אמנם לא מדור תש"ח ולא מהפלמ"ח אבל הייתי מאוד נעלב אם הייתי מהפלמ"ח ומהדור ששירת בנגב והייתי מבין שמתייחסים למה שעשינו ככיבוש. אמרתי לה ש'אני המום. הרי אם לא היה אותו כיבוש הזה לא היית עומדת כאן. אם כל כך קשה לך את יכולה תמיד לרכוש כרטיס טיסה בכיוון אחד...'. הייתי נורא נסער".

פדהצור אינו מקבל טיעון ולפיו יתכן והמדריכה אינה מייצגת את רוח התערוכה ואולי אמרה דברים מהמיית ליבה. לדבריו "עצם העובדה שאין שום איזכור בשום מקום על קיר כלשהו שהייתה כאן חטיבה של פלמ"ח שעשתה כאן משהו ושחררה, זה אומר משהו".

"היה קטע אחר שחיזק את התחושות שלי. יש חדר אחד קטן בסוף התערוכה ושם על הקיר יש צילום של שיר שכתב חיים גורי, כמדומני. משהו שקשה לקרוא כי זו הגדלה מאוד גדולה של דף קטן והשיר כתוב בכתב יד. שאלתי אותה מה זה והיא אמרה שקרוון עצמו מחה מאוד נגד העובדה שאין שום איזכור לחטיבת הנגב והיו ביניהם כנראה ויכוחים קשים מאוד וכפשרה, היא אמרה, החלטנו לשים שיר שנכתב כפוסטר. הבנתי מכך שכנראה גם קרוון לא אהב את זה ואיכשהו שכנעו אותו. אבל מבחינתי אותו שיר על הקיר ללא הקשר הוא חסר משמעות. מגיע תלמיד או תייר, גם אם יראו את השיר הזה הם לא יבינו כלום, הם לא יבינו מאיפה זה צמח. מעבר לכך, בלי שנדע את הרקע אם נלד לגבעה הזו אחרי סיור במוזיאון זה נראה כמו אוסף בטונים חסר משמעות".

פדהצור מוסיף ומספר כי פנה לראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', דרך עמוד הפייסבוק שלו ומהר מאוד קיבל תגובה מאחת ממזכירותיו ותגובה זו קוממה אותו: "נורא מצטערת שנפגעת ואם נפגעת תפנה להנהלת המוזיאון". כתבתי לה: "אני נפגעתי? מדינת ישראל נפגעה" בתוך דקות ראש לשכת ראש העיר שלחה לי הודעה וביקשה פרטי התקשרות. אני לא מצפה שראש העיר יגיב מיידית. הוא צריך לבדוק מה היה שם, לשלוח מישהו מעוזריו ולבדוק. הוא אדם מאוד רציני ואני מניח שהוא ייקח את זה ברצינות".

את תחושותיו מסכם פדהצור: "גדל כאן דור שמתחיל להרגיש רגשי אשמה על כך שניצחנו ועל זה שאנחנו כאן. זה לא יאומן".

בתגובה לדברים נמסר ממוזיאון הנגב:

"מוזאון הנגב לאמנות מבקש להבהיר, כי מטרת התערוכה היא לציין יובל שנים לאנדרטת חטיבת הנגב, פרי יצירתו של דני קרוון ויובל לפיסול הציבורי של האמן בארץ ובעולם.

בתערוכה מוצגות עבודות רישום חדשות מאת קרוון, בצד רישומי הכנה מראשית שנות ה-60 שלא הוצגו בעבר ומודלים המראים את שלבי התכנון וההתפתחות של היצירה. כמו כן מוצגות יצירות של אמנים אחרים בתחום הצילום, הווידאו והמחול שיצרו בהשראת האנדרטה.

בנוסף לאלו יש בתערוכה חדר המוקדש להקמת האנדרטה ומציג תצלומים ומסמכים שונים, בהם מגילת היסוד של האנדרטה, צילומים ויומן קולנוע מטקס הפתיחה. סרט תיעודי שהופק במיוחד לרגל התערוכה מציג גם את זיכרונותיהם של חברי פלמ"ח מתקופת מלחמת העצמאות ואת המבט שלהם כיום. על אחד הקירות העתיק האמן בכתב ידו שירים ידועים מהתקופה שחרוטים על האנדרטה עצמה.

מהדברים שנכתבו בשאילתא שלך נראה לנו כי אינך מכיר את התערוכה באופן אישי והסתמכת על עדות לא מדויקת של מבקרים אחרים.

מוזאון הנגב לאמנות, כמתחייב מייעודו, אכן מדגיש את הפן האמנותי של האנדרטה.

אנדרטת חטיבת הנגב עומדת במקומה ואת סיפורה איננו משנים ואיננו גורעים ממנה דבר. רק מוסיפים את ההיבטים האמנותיים פורצי הדרך שלה, שבזכותם היא מפורסמת ברחבי העולם.

באשר להתבטאות של אחת המדריכות: מבירור שערכנו, מדובר בשיחה שהתקיימה בין המדריכה לבין זוג מבקרים לאחר תום ההדרכה. השיחה נסבה על היבטים של מלחמת העצמאות בנגב ואין להם קשר לתערוכה וככל הנראה הוצאו מהקשרם".