ניר ברקת
ניר ברקתצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ראש העיר ירושלים ניר ברקת השתתף היום (שני) בדיון ועדת הפנים של הכנסת, והציב בפני חברי הכנסת את תוכנית האב לתחבורה בירושלים עד שנת 2025.

"הלוואי שכל הרפרנטים במשרד האוצר יתנהלו כמו בנושא התחבורה", אמר ברקת. "משרד האוצר ומשרד התחבורה רואים את הנושא כאסטרטגי, ולפעמים הם דוחפים אותנו יותר ממה שאנו מסוגלים לרוץ".

החזון התחבורתי שהציג ראש העיר ירושלים בפני הוועדה כולל רשת רכבות קלות, רשת רכבלים במקומות בהם לא ניתן לסלול ולצדן רשת כבישים. רשת הרכבות הקלות תכלול קו שיגיע עד בית החולים הדסה עין כרם שיעלה למעלה ממיליארד ש''ח והוא יסיע 140,000 נוסעים ביום, יותר מרכבת ישראל.

קו זה ייקרא ''הקו האדום'' והוא כבר יוצא לדרך באמצעות מכרזים. התקציבים כבר אושרו. כל הקו יהיה על קרקעי ולצורך כך ייבנו מספר גשרים.

הקו השני שיוקם הוא ''הקו הכחול'' שיתחיל בגילה, דרך חברון, קינג ג'ורג', יכלול מנהור תחת ציר יחזקאל, ימשיך להר חוצבים ולרמות. קו שלישי – ''הקו הירוק'' יתחיל גם כן בגילה, דרך צומת פת, האוניברסיטה, רמת אשכול להר הצופים.

"כך יהיו שלושה קווים שיחברו את כל מרכזי התעסוקה ואת קריית הספורט. ב'הופ' אחד אתה מכסה את רוב העיר", סיכם ברקת.

אתגר נוסף שעמד בפני המתכננים הוא 'ירושלים הקדומה'. ראש העיר אמר כי "10 מיליון איש מגיעים בכל שנה לכותל והביקושים כל הזמן גדלים. לא ניתן לבנות רכבות באזור. אין שום חלופה אלא להקים עמודים באוויר. תיבנה רשת רכבלים שתייתר לא רק את הרכב הפרטי אלא גם את האוטובוסים.

''על פי התוכנית הרשת תתחיל במתחם התחנה, תעלה משם כמו הרכבל הישן להר ציון, תרד למתחם קדם, שער האשפות ותמשיך להר הזיתים, לגת שמנים, לעיר דוד ובריכת השילוח. הרשת תוכל להעביר 3,000 איש בשעה''.

"נוצרים שירצו להגיע לגת שמנים, יהודים שירצו להר הזיתים או לכותל, ומוסלמים להר הבית. זהו אתגר אסטרטגי", אמר ראש העיר ברקת.

הסטטוטוריקה תושלם השנה. ב-2018 יגיע קו הרכבת הקלה עד למפלצת, ב-2019 עד אורה בדרום ועד נווה יעקב בצפון. הקווים הירוק והכחול מצפים לאישור הוועדה המחוזית במהלך הקיץ. ב-2023 ייפתח הקו הירוק וב-2025 כל הרשת. בסך הכל מדובר ב-60 ק"מ מסילות ובתקציב של 25 מיליארד ₪.