סרט שהוזמן ע"י ויצו ויוקרן לכבוד "יום המאבק באלימות נגד נשים" עוסק באלימות במשפחה מהזווית של ילדים. באמצעות הסרט, ויצו מצליחה להיראות כאילו היא מתעניינת בסבלם של ילדים במשפחות שיש בהן אלימות, אך בפועל, היא מתעלמת מאלימות שמופעלת נגד הילדים עצמם.

בנוסף, היא מציגה רק גברים אלימים – ו"מוחקת" כליל את אלימותן של נשים.

הסרט, "מאחורי דלתות סגורות", יוקרן בהקרנת בכורה ב-22.11.17 בכנס ויצו לציון היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, בסינמטק תל אביב. כותרת האירוע, בו אמור לנכוח שר העבודה והרווחה, חיים כץ: "הסיפור שלא נשמע: ילדים בצל האלימות".

הסרט מביא את סיפוריהם של ארבעה צעירים שגדלו בבית בו אבא היכה את אמא. אחד הצעירים הוכה אף הוא על ידי אביו. הבמאי, איתן וצלר, סיפר לנו שבחר את הארבעה מתוך רשימת מרואיינים אפשריים שהועברה אליו ע"י ויצו. "קיבלתי שמות של ילדים של נשים מוכות ששהו במקלטים ושמוכנים להיפגש", אמר.

לא צפינו בסרט, אלא רק בקדימון, וייתכן שהוא סרט מצויין. אבל הוא הוזמן על ידי ויצו לצורך מטרה הסברתית מסוימת ובפועל, הוא מהווה תעמולה צינית ואכזרית.

הבעיה עם כותרת האירוע של ויצו, כמו גם הרעיון שמאחורי הסרט, היא זו: במציאות, המחקרים על אלימות במשפחה מראים שני דברים באופן ברור ומובהק:

האחד, נשים לא פחות אלימות כלפי גברים בזוגיות מאשר להיפך.

השני, חלקן של אמהות באלימות נגד ילדים גדול פי שתיים מחלקם של האבות.

כאמור, האירוע של ויצו, כפי שעולה מהתוכנית וממה שידוע לנו על הסרט, מדבר רק על ילדים כעדים לאלימות בין הוריהם, ולא כקורבנות אלימות בעצמם. אלא שגם שם, הוא מציג רק חצי מהתמונה: האלימות של הגברים.

כלומר – כדי להיות "תקינים פוליטית", האירוע והסרט פשוט מתעלמים מהילדים שסובלים מאלימות בביתם. על סמך ניסיון העבר, ניתן להעריך שגם הדוברים בכנס יעסקו בדבריהם רק בנושאים ש"מותר" לדבר עליהם מבחינת תכתיבי "התקינות הפוליטית". כלומר – רק מה שיציג גברים באור שלילי. עיסוק באלימות נגד ילדים יציג נשים בצורה שלילית, אז לא יעסקו באלימות נגד ילדים.

בין הדוברים באירוע רשומים איילת רצון, מפקחת ארצית נפגעי עבירה קטינים במשרד העבודה והרווחה, שתדבר על "קולם של הילדים השקטים", וחגי מויאל, המפקח הארצי למניעה וטיפול באלימות במשפחה במשרד העבודה והרווחה – שידבר על "המורכבות בהתערבות טיפולית לילדים החשופים לאלימות". השימוש במינוח "חשופים לאלימות" מרמז על כך שגם נציג משרד הרווחה לא יטרח לדבר על ילדים שסובלים מאלימות.

תגובת ויצו: "אין לנו עניין להגיב לכתבה הזו".

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.