קידום אתרים
קידום אתריםצילום: ISTOCK

אם תשאלו כל מקדם אתרים, הוא יגיד לכם את אותו הדבר, קידום אתרים לעולם לא השתנה, הוא פשוט הופך להיות קצת יותר קשה. האמת היא? שמקדמי האתרים אשמים בכל מה שקשור לשינויי אלגוריתם. פשוט מאוד.

מה בעצם קורה בתחום שלנו, משהו מאוד פשוט, כל פעם שגוגל הופך להיות קצת יותר מתוחכם, מקדמי אתרים מציגים את הכישורים שלהם במניפולציות ומנסים לעקוף את הרעיונות שגוגל בעצם הכתיב לנו בתור פרמטרים לקידום בגוגל.

לצורך ההדגמה, עשור אחורנית, מקדמי אתרים היו מעלים תכנים דומים לכמה וכמה אתרים שונים (בדרך כלל אתרי "מאמרים" חינמיים שכאלה) ובכך, בעצם מקבלים המון קישורים מכמה וכמה אתרים שונים, הבעיה היא, שכל התכנים הינם דומים, משמע, כולם יצרו רשת של תכנים משוכפלים בצורה בלתי רגילה, מה קרה משם? גוגל החליטו לשים דגש חזק יותר על תוכן משוכפל ועל ההענשה שלו מצד האלגוריתם.

דוגמא נוספת, פעם חברות קידום אתרים היו בונות מאות אתרי "תמיכה" על מנת להוציא לעצמם קישורים, הבעיה היא, שכל האתרים שלהם ישבו באותם שרתי אירוח / אחסון, מה שאומר, שכולם ישבו תחת אותו IP, גוגל עלה על זה די במהירות וקרא לכולם "חוות קישורים" וגם את אלו העניש. שלא תטעו, הרעיון היה נחמד בזמנו, אבל לא הייתה שליטה נכונה על הנושא ולכן היו לא מעט סיבוכים עם האלגוריתם הגדול.

האם יש משהו שונה ב2018?

בתכל'ס? לא הרבה אבל המעט, בהחלט שינה המון. אני אסביר, בסופו של יום, קידום אתרים זה עדיין עניין של אופטימיזציה ועבודה נכונה עם תגיות מטא וכל מה שגוגל מחשיב כ"רושם ראשוני", כמו תגיות הכותרת והתיאור שכל גולש פוגש לראשונה מתוך עמוד התוצאות וכמובן, כותרות פנימיות של העמודים באתר יחד עם הניווט הנכון והמקצועי שמציגים היררכיה ברורה לכל גולש (ובוט של גוגל).

אז מה בעצם כן השתנה?

בעיקר הפרמטר ה-3 בגודלו בעיניי גוגל (ככה טענו לפחות ב-QNA שב2016), ה Rankbrain. לפני שאתם נבהלים מהשם של הפקטור הזה, חשוב להבין, העדכון הזה שנקרא ראנקבריין, בעצם מתבסס על הדבר החשוב ביותר שאנחנו חיים עליו כבר שנים – חווית המשתמש בעיקר. מה הכוונה? ממה שהבנו מהעדכון הזה, מדובר על 2 דברים עיקריים:

  • CTR – כמה גולשים הקליקו על התוצאה שלי בגוגל וכמה מהם באמת נשארו ולא חזרו לעמוד התוצאות (הרי אם גולש הקליק על האתר שלי וחזר לעמוד התוצאות, כנראה שלא הועלתי במיוחד עבורו)
  • Dwell Time – מה שנקרא, כמה זמן בתכל'ס, נשאר הגולש באתר שלכם. לא טייל וכו', כמה בפועל הוא נשאר בעמוד שלכם והאם הצלחתם להשאיר אותו לפני שברח שוב לעמוד התוצאות בגוגל.

כמו שאתם יכולים לראות, גוגל בהחלט משקיע יותר ויותר על כל מה שקשור לבינה מלאכותית מתקדמת, לדעת האם האתר שלנו, אכן תרם לגולש או שמא הפך להיות עוד אחד מהאתרים האלה שמנסים בכוח להביא את הגולשים.

אז האם מניפולציות יחזרו גם לפה?

זוכרים מה שאמרתי לגבי כל העדכונים שקיבלו תפנית רק משום שמקדמי האתרים ביצעו מניפולציות? אז זהו, שכאן גוגל הציגה כבר אור אחר למדיי, אתרים גדולים בתחום ה-SEO ניסו לעשות כמה וכמה מבחנים וקייס סטאדי'ז שבעצם ניסו לרמות את התוצאות ולנסות להפוך "בוטים" למשהו יותר אנושי וניסו לזייף כניסות, שיפורי CTR ואף, שיפורי Dwell Time, אז אני לא רוצה לפוצץ את הבועה הבוטית שלכם, אבל שמעו מה? לא הצליח להם.

זה רק מראה כמה גוגל בהחלט הופך לחכם יותר מבחינת הסריקות. גוגל מצליח להבין ולזהות היום יותר מתמיד מיהו הבוט המתחכם המניפולטיבי ומיהו הגולש האקראי והאופטימאלי.

נסו להמנע מלבזבז זמן יקר על ניסיונות ושטויות, השקיעו יותר זמן בבניית אתר איכותי עם תוכן מקורי ומעניין, השאר, לפי הדרכים של גוגל ב2018, אמורים לקרות פחות או יותר לבד. אל תנסו את גוגל, האחרונים שעשו זאת, עדיין מחפשים את האתר שלהם בתוצאות.