כל מה שרציתם לדעת על יין אדום, יין לבן ומה שביניהם

בבתים רבים בארץ ובעולם נוהגים לשתות כוס יין לפחות בערב אחד בשבוע, בין אם מזמינים חברים, משקיעים בארוחת ערב ורוצים ליווי הולם, מפיקים ערב רומנטי זוגי או סתם כך - על המרפסת מול השקיעה. יין הוא כמעט המשקה היחידי שגם טעים מאד, גם בריא, וגם מרגיע את כל מערכות הגוף. אז מה אנחנו בעצם עדיין לא יודעים על היין?

מה ההבדל בין יין אדום ויין לבן?

ההבדל נעוץ בקליפות הענבים. בייצור של יין אדום משתמשים בקליפות הענבים, וביין לבן – לא. חלק מהיינות הלבנים מופקים מענבים אדומים וחלק – מענבים ירוקים. לדוגמא - רוב השמפניות מופקות מענבים ירוקים. הצבע של הענבים נעוץ בקליפה, ומרגע שהיא מוסרת הענבים בעצם נראים אותו דבר (ללא צבע).

מה בריא יותר, אדום או לבן?

קופת חולים כללית פרסמה לא מזמן ממצא מפתיע: גם היין הלבן וגם היין האדום בריאים מאד לגוף, מסיבות שונות: היין האדום בריא מאד ללב, ואילו היין הלבן בריא... תתפלאו לשמוע, לריאות. שימו לב לסטטיסטיקה: שתייה של כוס יין לבן משפרת באחוז וחצי את תפקוד הריאות. 3 כוסות ליום משפרות את תפקוד הריאות בשלושה אחוזים. מנגד, יין אדום בריא מאד ללב: נוגדי החמצון המצויים בקליפות הענבים פותחים את העורקים ובכך מונעים שבץ והתקפי לב, משפרים רגישות לסוכרת, וגם עוזרים במניעת סרטן.

מה ההבדל בין יינות מתוקים ויינות יבשים?

היין היבש אינו כולל סוכר מאחר וכל הסוכר שבתוכו הפך לאלכוהול, ואילו יין מתוק הוא יין שעדיין מכיל בתוכו מעט סוכר. יש גם זנים מסוימים של ענבים שהם מתוקים יותר, כמו הגוורצטרמינר או המוסקט, שחביבים מאד על הקהל הישראלי בשל קלילות וטעם מתקתק יותר. יינות קינוח למשל, יהיו מתוקים יותר, ועם בעלי אחוז אלכוהול גבוה יותר. יש גם יין חצי יבש, עם כמות סוכר שבין 4 ל 15 גרם. לצורך ההשוואה - ביין חצי מתוק יש בין 15 ל 50 גרם סוכר.

איזה יין פופולרי בישראל?

הישראלים אוהבים לשתות יין, וגם אוהבים שמציעים להם אותם במחירים שפויים, בין עשרים וחמישה שקלים למאה שקלים. לפני שנתיים בערוץ עשר התפרסמה כתבה, שלפיה צריכת היינות הלבנים נמצאת בעלייה מתמדת מאז שנת 2009, וששלושים אחוז מהיין נמכר לקראת ראש השנה ופסח, אך אנו גם קונים באופן קבוע ללגימה ביתית רגילה. מצד שני, בסקר של אתר כלכליסט פורסם סקר יין גדול, ובמקום הראשון זכה יין אדום יבש. במקום השלישי אגב זכה יין פטי ורדו 2012 מסדרת לגאסי של יקב טפרברג, יין אדום עמוק נפלא, שהתגובות עליו היו: "יינות כאלה בדיוק אני אוהב", "יש לו נוכחות", "יין עשיר מאוד", "ממש אפשר ללעוס אותו". תשעים וחמישה אחוזים מהיינות הנרכשים בארץ – ישראלים וכשרים.

איזה יין מתאים לאישיות שלך?

אנשים מתחברים לטעם ולאישיות של היין. למשל, יין ריזלינג אימפרשן של טפרברג הוא יין לבן מתקתק עם ריחות של פירות טרופיים וורדים. בבסיסו הוא נחשב ליין קינוח, אבל אהוב מאד על נשים בשל היותו פשוט קליל וכייפי, והכי כיף לשתות אותו קר על שפת הים בערב. לעומת זאת, המוסקטו האדום מזכיר קצת שמפניה ורודה, ומתאים למסיבות ולכיף. רוצים להיות רציניים ולשקוע בהירהורים? השירז האדום יתאים לכם מאד, עם ספר טוב ליד, ואולי שוקולד מריר איכותי.

איזה יין הולך עם איזה אוכל?

פעם נהגו לומר שיין אדום מתאים לבשר, ויין לבן מתאים לדגים. אף אחד לא מערער על התפיסה הזאת, אבל כיום, בדיוק כפי שקורה עם ההגדרות העצמיות שלנו בחברה, אנחנו הרבה יותר גמישים ופחות מקובעים. החלוקה נובעת מכך שיין לבן מגישים קר, ולכן כביכול יותר מתאים למאכלים קלילים כמו פשטידות, פירות ים מוקפצים ועוגות, בעוד שהיין האדום מוגש בטמפרטורת החדר, ונחשב "כבד" ורציני יותר, ולכן מלווה מאכלי בשר, נזידים עשירים ועוד. כמו כן נהוג לומר שיין לבן יותר מתאים לקיץ, ואדום לחורף. לבן לשעות אחר הצהריים ואדום לשעות הלילה. בינינו, הכל בגדר המלצות בלבד. אם אתם אוהבים יין מסוים, תלגמו אותו בכיף על כל סעודה או בכל זמן שרק תחפצו בכך.