אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

הועדה לפניות הציבור קיימה דיון מיוחד עקב השינויים לרעה בהקטנת הרכבים לילדים בעלי נכויות קשות.

הוועדה דנה בפניות הורים שטענו כי המרב"ד (המכון הרפואי לבטיחות בדרכים) באמצעות הוועדה לגודל רכב במשרד הבריאות, שינו למשפחות את הרכב שבו הם מסיעים את הילדים הנכים מרכבים גדולים לרכבים קטנים וזולים יותר, כאלו שלא מתאימים לצרכי הילדים.

יו"ר הועדה חה"כ ישראל אייכלר אמר בפתח הדיון: "חשוב לציין את ההערכה שראויים לה ההורים שבוחרים לגדל את ילדיהם הנכים בבית ולא שולחים אותם למוסדות למיניהם. המדינה צריכה להקל עליהם בהתמודדותם היומיומית ובטח שלא להקשות ואף להרע את התנאים שבהם חיים הילדים הנכים. לא הגיוני שהורים ימתינו למעלה מ-90 יום כדי לקבל תשובות מהוועדות וזה עוד לפני שהם הגישו ערעורים. אנחנו נפעל מול שר הרווחה, הביטוח הלאומי ושר האוצר כדי שיעדכנו את את הסכם הניידות משנת 1979 לשנת 2018 ונדרוש קיצור זמן קבלת תשובות הוועדות ל-21 יום כמו שעשו בהפרטה עם חברת מדיטון לבדיקות נהגי האוטובוסים".

במהלך הדיון טענו הורי הילדים הנכים כי הקטנת הרכבים מסכנת את בריאות ילדיהם. רחל אם לילד מונשם סיפרה לוועדה בדמעות: "בני מחובר לחמצן, הוא לא יכול לזוז. בעבר היה לנו רכב סוואנה ולאחר שהיינו צריכים להחליף אותו הבטיחו לי בוועדה שנקבל פולקסווגן טרנספורטר ובסופו של יום גילינו שאישרו לנו את הפיאט דובלו. במקום מגוריי הרכב לא סוחב על העליות. אין מזגן ברכב הלוהט. איך ילד עם חמצן ברכב יכול לנסוע בלי מזגן? מתעללים בנו ההורים, זה רכב ידני שלא נוסע. הרכב הזה נתקע כל הזמן ומעלה ריח ופיח שחונק את הילדים".

אם לילד עם cp ואפילפסיה שיתפה את חברי הוועדה: "אנשי הוועדה כתבו דברים לא נכונים בעליל. אמרו שהילד שלי אינו חולה אפילפסיה, שהוא הולך, שיש לו סד ברגל אחת. ושאין לו בעיה בידיים. הם לא קוראים את המסמכים הרפואיים שהבאתי מבית החולים".

ישראל, אב לילד עם 188 אחוזי נכות מתח אף הוא ביקורת חריפה על הרכבים שסופקו. "הילד שלי לא הולך ולא אוכל, הוא בן עשר במשקל כבד והוא מקבל ניידות, ביקשתי רכב שמתאים לכיסא שלו ובסוף נתנו לי פיאט דובלו. אין ברכב הזה מקום לכיסא מלווה. מה עם שאר הילדים שלי? אם הילד צריך משהו פתאום אני צריך לעצור ולטפל באמצע כביש מהיר?".

מנהלת אגף נכויות בביטוח הלאומי הציגה את הנתונים: "בישראל יש 41 אלף אנשים שמקבלים הטבות בניידות כאשר מתוכם 4400 ילדים. מחצית מהם מקבלים קצבת ניידות. 40 אחוז מקבלים רכב עם אביזרים. הסכם הניידות משנת 1979 הוא ארכאי וישן ואנחנו חושבים שצריך לעשות רפורמה ולעדכן אותו. הסכם הניידות במלואו ממומן על ידי האוצר. אנחנו ומשרד הבריאות מוטרדים מכך שיש רבים שצריכים קצבת ניידות כגון עיוורים או אוטיסטים אבל ההסכם מדבר רק על מוגבלות בגפיים התחתונות".

משה אופק מנכ"ל חברה לאבזור רכבים הודה כי טענות ההורים אודות המזגנים נכונות: "מחיר המזגנים יקר ב-3000 שקל יותר מהתקציב שהביטוח הלאומי מעביר אלינו המתקינים. הגז התייקר פי 16 בעקבות תקנות של המשרד להגנת הסביבה ומחירי המזגנים זינקו בשל כך. אני אפילו לא מרוויח היום מהתקנת המזגנים ברכבים הגדולים. יש רכבי ילדים עם נכויות קשות שאין בהם מזגנים אחוריים כי להורים פשוט אין את הכסף. הם פשוט מתעללים בנכים".

יו"ר הוועדה הגיב: "לא יאומן. מדינת ישראל מתעללת בילדים נכים. זו שערורייה. הוועדה דורשת לזרז את ההליכים בוועדה מ-90 יום ל- 21 יום כדי שההורים יקבלו את התשובות במהירות, ובמידת הצורך יוכלו לערער עליהן", סיכם.