באים ללמוד
באים ללמודצילום: דו"צ

משלחת של חיל הרפואה מקיימת ברומניה החל מיום ראשון אימון בינלאומי יחד עם מקבילים מהאיחוד האירופי.

על התרגיל, מטרותיו והלקחים שאולי כבר כעת ניתן לסמן, שוחחנו עם סגן ראש המשלחת הישראלית לתרגיל, סא"ל שי שול, ראש ענף הפעלה ומבצעים בחיל הרפואה.

את השיחה עם סא"ל שול פתחנו בשאלה - מאחר ולנו יש לצערינו את הניסיון המבצעי ולהם יש את האמצעים, מי לומד ממי? סא"ל שול מספר: "המשלחת הגיעה לרומניה ביום ראשון לפנות בוקר ופרסה בית חולים שהוא המתקדם ביותר בעולם, בית חולים ברמה שלוש, כך הוא הוכר באו"ם. רק לאחרונה הצטרפו אלינו הסינים עם בית חולים משלהם ברמה הזו. יש כאן שיתוף פעולה מצוין עם הכוחות האחרים והם באים להתרשם מבית החולים שלנו, הם לומדים המון ועם זאת השיח מועיל גם לנו, כמו השיח על האמצעים והטיפול הרפואי".

"יש כאן סדר גודל של שבעים איש מהאיחוד האירופי, משמונה מדינות שונות, שעבודים בתוך בית החולים. צירפנו אותם כחיילים בתוך בית החולים. הם אמנם לא לובשים מדי צה"ל ומדברים בשפות שונות, אבל הם עובדים איתנו, רואים איך אנחנו קולטים פצועים במיון, נותנים טיפול רפואי ראשוני ומכניסים אותם לחדרי הניתוח והטיפול הנמרץ ובהמשך לאשפוז, רואים איזה טיפול מתאים ואיזה אמצעים מתאימים לתנאי שדה", אומר שול וספר על רופא מנתח מבית החולים 'שערי צדק' שגם הוא לוקח חלק באימון ובהתאם לתנאי השדה הוא מתנהל שונה מימי השגרה, וגם לכך יש ערך הן לאנשי הצוות הישראליים והן למקבילים מהעולם.

האם העולה מכך הוא שהכוחות הישראליים, שאולי יכולים היו לבצע תרגיל דומה על אדמת ישראל, מבצעים את התרגיל כמעין תצוגת תכלית עבור האירופים? סא"ל שול מבהיר: "המטרה הראשונה של התרגיל היא הכנת חיל הרפואה למצב מלחמה, לדעת להגיע למקום רחוק, לפעול בעצמאות, להיות במקומות שאין צירי אספקת בסיסיים של מים, מזון, ציוד רפואי, ייצור חמצן עבור הפצועים וכו'. המתאר ברומניה מאפשר לנו את התרגול הזה, להגיע למקום מרוחק כשהמתאר הוא רעידת אדמה, ולדעת לפרוס בית חולים בתוך פחות מ-12 שעות ולדעת לקלוט חולים בפחות מ-12 שעות".

על הרכב הכוחות הישראליים בתרגיל הוא מפרט: "בית החולים מורכב מרופאים, אחיות, חובדים, פרמדיקים ושירותי עזר כמו דימות ומעבדה. הבאנו לכאן רנטגן, אולטרסאונד, ציוד חדר ניתוח מתקדם. הצוות הרפואי הוא המתרגל אבל לא פחות תרגלו כאן הכוחות שפורסים את הציוד. הם חלק בלתי נפרד מהתרגיל. מעניין לראות שאין חלוקה בין בעלי התפקידים השונים, מהרופא, הרוקחת והאחות לאיש הלוגיסטיקה שהקים את המטבח בשעת הקמת בית החולים. כולם עבדו יחד. המערכת מתורגלת כולה ואין מי במבצע הזה שאינו מתורגל. כולם עסוקים באותה מידה".

על הלקחים שהולכים ומצטברים כבר כעת, במהלך התרגיל, מספר סא"ל שול: "אנחנו כבר 48 שעות ומובן שכבר התחלנו אסוף לקחים, חלק לגבי האופן שבו פצועים זורמים לבית החולים והטיפול בהם, אבל אם נתבונן ברמה רחבה יותר מדובר בדברים שנוגעים לעצמאות הלוגיסטית של בית החולים והתקשורת בין חיל הרפואה לגורמים בינלאומיים".

"יש כאן כוחות מקומיים נמצאים בשטח. עשרות אמבולנסים מגיעים לכאן ועליהן מאות נפגעים שמגיעים אלינו לטיפול, וחלקם אחרי טיפול בבתי חולים שדה שנפרסו בשטח והם קטנים משלנו. לידינו עובדים לדוגמא בית חולים מאנגליה רומניה ואיטליה. הם מטפלים טיפול ראשוני ומפנים אלינו לטיפולי ההמשך המורכבים באמת".

התרגיל כולו, מספר שול, כולל כאלף אנשים "כמעט כולם אנשי רפואה, מתוכם 160 אנשי חיל הרפואה של צה"ל והתרגיל נחשב לתרגיל הרפואי הרחב ביותר באירופה מאז ומעולם".

ומה באשר לפערי השפה? "בכל מה שקשור בעבודת הצוות מדברים בעברית, כשצריך לעבור לאנגלית עוברים לאנגלית", משיב סא"ל שול ומוסיף סיפור קטן: "צוות החלוץ המצומצם שהגיע לכאן לפני התרגיל, כמו בעת אסון, חבר לקהילה היהודית, כמו שקורה לא פעם בעת אסון, ושם מצאו רופא יהודי שחי בבוקרשט וצירפנו אותו לבית החולים, הוא הפך לחלק מהצוות, ישן איתנו, אוכל איתנו ועומד איתנו למסדרי בוקר, וכך הוא הפך גם למתורגמן. בנוסף אנחנו משתמשים במקומיים כמו שהיה בנפאל והאיטי ומקומות אחרים ונעזרים בהם כמתורגמנים".

בית חולים שדה ברמה הגבוהה בעולם
בית חולים שדה ברמה הגבוהה בעולםצילום: דו"צ