מיסוי חדש לביטקוין
מיסוי חדש לביטקויןThinkstock

בתקופה האחרונה נפתחו ברשות מיסים תיקים במס הכנסה למאות ישראלים בעל הכנסות ממטבעות וירטואליים. עד כה גלגל התחום רווחים של מאות מיליוני שקלים שלא דווחו ולא שולם עליהם מס.

על משמעות פתיחת התיקים ועל התנהלות רשויות המס בעידן המטבעות הווירטואליים שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם סגן רשות המיסים לשעבר, רואה החשבון גידי בר זכאי, מומחה במיסוי מטבעות דיגיטליים, ותהינו אם מדובר בניסיון לסגור את האורווה לאחר שהסוסים כבר נמלטו ממנה.

"מדובר בתחום חדש ולכן שערי החווה אכן כבר נפתחו, אבל עדיין לא הגענו לשאלה של כמה סוסים יעברו בשער", אומר בר זכאי ומציין "כל מי שלא דיווח עד עכשיו זה לא כי הוא לא רצה, אלא כי לא היה ברור אם צריך לדווח ואיך לדווח".

בדבריו מזכיר בר זכאי, "רשות המיסים קבעה בתחילת 2018 שהביטקויין לא יחשבו בשלב זה כמטבע כנראה משום שהשימוש לא מספיק נפוץ. מי שיש לו נכס ומכר אותו ונבע לו רווח צריך לדווח לרשות המיסים על הרווחים ואכן רבים נערכים לדווח. כמי שהיה רגולטור כעשרים שנה אני יכול לומר שהמערכת שפיתחנו למעקב מסייעת גם לרשות וגם לאזרח. במקום הכלים של העולם הישן לדיווח על ביטקוין אנחנו משתמשים בבלוקצ'יין שהוא מנגנון של תיעוד שיטתי בלתי ניתן לזיוף ובלתי ניתן שינוי שממוקם על כל מחשבי הרשת וכל פעולה מתועדת שם".

"זה חלום של רגולטור, מידע מדויק אמין ובלתי ניתן למחיקה ולכן הדבר ניתן לאכיפה. כשהרגולטור יבין את זה הוא יידע ששי בידיו כלי מדהים. מערכת ה'ביטקס' שפיתחנו עושה את זה. אנחנו יודעים לחשב מיסים ולתעד, ובנוסף זה חוסך הרבה מס כי יודעים לתעד ולהציג ראיות. זה אמנם תחום חדש ויקח זמן עד שכולם יבינו אותו וכרגע הקושי הוא במערכת הבנקאות, אבל כשיבינו את הפוטנציאל בתום תהליך של חיבור העולמות ילמדו ליהנות מהקשר, כי יש הרבה מידע והרבה יכולת ובנוסף ניתן יהיה להבחין בין הטובים לרעים. מי שירצה לדווח יוכל לעשות זאת ומי שלא ירצה לא יוכל להימנע מכך כי לרשות תהיה יכולת להגיע אליו".

כאשר זו המציאות הטכנולוגית ולרשות המיסים יש אפשרות לעקוב אחרי כל מהלך במטבעות הדיגיטאליים מדוע בכלל יש צורך לבקש מהאזרח להצהיר ולדווח? מדוע לא להפעיל את המערכת על כל האזרחים וליידע אותם בסכומים שעליהם לשלם על פי התיעוד של המערכת?

"ברמה המתמטית זה אפשרי, אבל האתגר הוא לגרום לכך שאנשים ידווחו ושהרשות תשמור על הפרטיות שלהם, ורק אם מישהו ינסה לפעול בדרך לא נכונה ניתן יהיה לתפוס אותו", משיב בר זכאי ומציין כי השאיפה היא לשמור על דמוקרטיה ופרטיות, לא לייצר אוירה של אח גדול העוקב אחר הכנסות והוצאות ולאפשר לאזרח להצהיר על הכנסותיו ללא איום וכפייה.

ואולי רק דגי הרקק ייתפסו על ידי המערכת בעוד הכרישים, המומחים במנגנונים הדיגיטליים ידעו לחמוק מדיווח ומתשלום? "במבוא לעולם מבוזר של רשת שכזו כוחם היחסי של הגדולים יורד, משום שכיום כשאין אפשרות לפרוס את הכול וכולם לא רואים את הכול הקטנים והגדולים לא מקבלים יחס פרופורציונאלי, אבל כאשר הכול פתוח ניתן לקבוע מי אחראי למה, ובנוסף כוחם היחסי של הגדולים נובע מכך שרק הם רואים דברים מסוימים, הם אוספים מידע ושואבים אותו אליהם ורק הם עושים בהם שימוש. לעומת זאת בעולם המבוזר הכול פתוח וכולם רואים את הכול. לא ניתן לעשות דברים במחשכים ומי שעושה דברים במחשכים משאיר סימנים. לכן יש כאן עולם שוויוני לא ברמת הססמאות אלא שהכול ידוע וברור וניתן לראות איך הדברים מתנהלים".

ומה לגבי קיזוז הפסדים? "אחת הסוגיות החשובות היא שבסוף 2017 כולם הרוויחו וחלק מהפעולות הן החלפת מטבעות דיגיטאליים, אבל ב-2018 כשאנשים מוכרים את הנכסים התמורה לא מספיקה לכסות את המס על ההחלפה הקודמת, ואחד הדברים המשמעותיים ביותר שנעשה כעת הוא מיצוב הטיפול בקיזוז ההפסדים כדי להקל על נטל המס העודף. אם אתה משלם מס גבוה מדי בגלל טעות בדיווח הבעיה כפולה כי גם דיווחת לא נכון וגם שילמת יותר מסים, ולכן יש צורך במערכת שיודעת לזהות עסקאות ולקזז מס בצורה מיטבית".