אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

הפרעות רגשיות ונפשיות יכולות להתבטא במגוון צורות ודרכים. כאשר מדובר על דיכאון או חרדה, ישנה הערכה ש-45% מהאנשים בישראל עומדים בקריטריונים של אחת מההפרעות או של שתיהן ביחד.

למרות שלכל מן התופעות האלו יש סיבות מסוימות, בהמון מקרים דווקא הסימפטומים ודרכי הטיפול יכולים להיות זהים לחלוטין.

שתי התופעות הללו יכולות לשבש שגרה יומיומית ולהפוך משימות בנאליות למורכבות וקשות לביצוע. בכדי ללמוד לחיות עם ההפרעות האלה, אנשים הסובלים מהם יאלצו לגשת ולעבור טיפול בדיכאון וחרדה שמורכב מחד גיסא בכל מה שקשור לטיפול פסיכולוגי ומאידך גיסא לטיפול תרופתי.

מה הן הסימפטומים של כל הפרעה?

כאמור, ישנם המון קריטריונים לכל אחת מההפרעות הללו ובמקרים מסוימים התסמינים זהים לגמרי. בעיות שינה, עצבנות וקושי ביכולת להתרכז עלולים להופיע גם בהפרעת דיכאון וגם בהפרעת חרדה אך ישנם כמה אלמנטים שבעזרתם אנו יכולים להבדיל בין שתי התופעות.

סימפטומים פיזיים והתנהגותיים שנגרמים על ידי שקיעה בדיכאון:

  • רמת אנרגיה ירודה, עייפות כרונית, חוסר מוטיבציה שמגיעה בתדירות גבוהה.
  • קושי להתרכז, לקבל החלטות או להיזכר בדברים.
  • כאבים, התכווצויות ובעיות שקשורות למעיים ולקיבה ללא כל הסבר.
  • חוסר תיאבון ושינוי קיצוני במשקל.
  • קושי להירדם, להתעורר מוקדם או מנגד עודף שינה.

מעבר לקריטריונים הפיזיים וההתנהגותיים, ישנם סימפטומים רגשיים שמשפיעים באופן האגרסיבי ביותר. חוסר עניין וסיפוק מתחביבים ופעילויות, תחושת ריקנות ועצבות קיצונית ותסמינים נוספים כגון כעס, חוסר מנוחה ובמקרים קיצוניים מחשבות וניסיונות התאבדות. טיפול בדיכאון וחרדה בשלבים המוקדמים של זיהוי הסימפטומים עלול להכריע בין חיים למוות ולכן חשוב לגשת לפסיכולוג או פסיכיאטר מומחה כמה שיותר מוקדם.

סימפטומים פיזיים והתנהגותיים שנגרמים על ידי הפרעת חרדה:

  • הרגשת עייפות בתדירות גבוהה.
  • קושי להתרכז או לזכור.
  • התכווצויות שרירים ופעימות לב מואצות.
  • חריקת שיניים ובעיות שינה חריגות.

גם בהפרעת החרדה ישנם סימפטומים רגשיים כגון תחושת פאניקה, ריבוי דאגות וחוסר שליטה בתחושת פחד, עצבנות וחוסר סבלנות.

טיפול בדיכאון וחרדה – מה חשוב לדעת?

ישנן דרכים רבות לטפל בתחושות דיכאון וחרדה וכשם ששתי התופעות חולקות סימפטומים דומים כך גם דרכי הטיפול. ובכן, הטיפול עצמו יעשה בשני מישורים עיקריים – פסיכולוגי\פסיכיאטרי ותרופתי. כאשר מדובר על הפן הפסיכולוגי, במהלך הטיפול אדם הסובל מאחת משתי ההפרעות ילמד איך לסדר ולארגן את מחשבותיו, התנהגותו ולווסת את התגובות שלו למצב רציונאלי יותר. בנוסף, לימוד טכניקות תקשורת שיתרמו לצורת ההתבטאות האישית.

כאשר מדובר על טיפול תרופתי, ישנו מגוון רחב של תרופות ועליכם להיוועץ עם הפסיכולוג או הפסיכיאטר שלכם בכדי שירשום לכם את המרשם הנכון לכם. לדיכאון וחרדה ישנם דרגות שונות וייתכן כי תרופה מסוימת שאתם תיאלצו לקחת אינה דומה כלל לתרופה שאדם אחר נוטל.

בשורה התחתונה, אנשים אשר סובלים מההפרעות הללו אינם צריכים לסבול בכל יום ביומו ויכולים לגשת ולקבל טיפול בדיכאון וחרדה שיאפשר להם לבצע את המטלות והמשימות היומיומיות שלהם באופן סדיר וללא כאבים פיזיים ונפשיים. זיהוי מוקדם בהפרעות הללו יהוו כגורם האפקטיבי ביותר לקביעת הטיפול האפקטיבי עבורכם. פרופסור גרינהאוס הוא אוטוריטה מהוותיקות והמנוסות ביותר במדינת ישראל והוא מבצע טיפול בהתקפי חרדה, טיפול בדיכאון, מאניה דיפרסיה ועוד.