פנתר
פנתרצילום: דובר צה"ל

מעצרים או סיורים ליליים - מדובר רק בחלק קטן מהשגרה האינטנסיבית של תפיסת קו באיו"ש. מצאת החמה ועד עלות השחר, נמצאים הלוחמים בתנועה מתמדת כדי להבטיח שכל פעילות - לא משנה היכן או מתי - תתבצע בזמן הקצר ביותר ובאופן מיטבי.

על מנת לאפשר לכך להתקיים, ישנו רכב ייעודי למשימה, הלא הוא ה"זאב" - כלי ממוגן ששימש את החטיבות המרחביות במהלך 15 השנים האחרונות. אך כמו כל דבר שמשתנה ומתפתח, כך גם הגזרה המורכבת שהעלתה צורך במענה מעט אחר.

אותה סוגיה נשמעה באוזני הדרג הבכיר בצה"ל והגיעה עד למדור המיוחד בחטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל), שתחת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה - מדור רכב רב הינע. מרגע זיהוי הצורך, עמלו תקופה ארוכה על ייצור סוג חדש לגמרי של רכב ממוגן שטרם נראה כמותו ברחבי הצבא, שנחשף ממש לאחרונה ומגיע ללוחמים בשטח בפעם הראשונה. זהו ה"פנתר".

"הכלי החדש ישמש לבט"ש, בעיקר באיו"ש, ומאוחר יותר צפוי להגיע גם דרומה - לעזה", מספר רס"ן רודריגו גלר, רמ"ד מדור רכב רב הינע בחט"ל ומוביל הפרויקט. "'הפנתר יציב בשטח, שוקל כעשרה טונות ומגיע למהירות של עד 70 קמ"ש מטעמי בטיחות. בעזרתו יהיה ניתן להוביל לוחמים ולפנות פצועים במהרה, ואף לבצע מעצרים ברמה אחרת לחלוטין". מקומות הישיבה נוחים ומסוגלים להכיל עד 14 אנשים בקלות, ובניגוד לזאב, הרכב תוכנן כך שיהיה מסוגל לשאת במשקל הנדרש ואף לשאת עד כמה טונות יותר ממנו וללא שחיקה.

ה"פנתר" יתבסס על פלטפורמת רכב שנקלטה בצה"ל לאחרונה וכבר נמצאת בשימוש לצרכים לוגיסטיים ותובלתיים מסביב לעולם. זהו האלמנט ה"זר" היחיד בכלי כולו, שכן שלדת הרכב, לצד חלקיו המכניים, הם תוצרת פנים צה"לית לחלוטין, דבר שאמור להפוך את האחזקה הכוללת של הכלי לפשוטה הרבה יותר.

"הכבישים באיו"ש מאוד צרים, לכן כחלק מיכולות ה'פנתר' סיגלנו לו תצורה המאפשרת לו תזוזה קלה בסמטאות המאפיינות את האזור, ואף מיקמנו את מושב הנהג מעל הגלגל כדי לאפשר שדה ראייה רחב יותר", מפרט הרמ"ד, "הוספנו מצלמות היקפיות, גם בחלקו האחורי של הרכב וגם מחוצה לו שמתעדות את המתרחש מכל כיוון ומסייעות לנוהג ברכב. קיימות בו גם מערכות בטיחות ונשק מתקדמות ומקלעים, מערכת ניפוח צמיגים, פתחי מילוט ואף שמשות רחבות וקשיחות להגנה מיידוי אבנים".

ב"תא הלוחמים", כפי שמכונה חלקו האחורי של ה"פנתר" מותקנים גם שקעי טעינה, מערכות מיזוג שפועלות גם ללא הנעת הרכב, חרכי ירי וצביעה כוללת של גוף הכלי בצבעים מעכבי בערה שיאפשרו הגנה מפני השלכת בקבוקי תבערה. התא מכיל אינטרקום לשיח ישיר עם המפקד היושב מקדימה.

כניסת ה"פנתר", מתגאים באט"ל, היא צעד משמעותי לעולם ההתניידות באזורים המורכבים במדינה, ומבחינת חט"ל, הצוהר לרענון משק הרכב הצבאי הממוגן ויכולותיו ממשיך להיפתח ולהתפתח לכיוונים נוספים. בשבוע שעבר נחתם עוד פרק בשלבי הניסוי של הכלי, אשר לאחר הכשרתו במטווח הניסויים, הגיע לראשונה ללוחמים שזכו לבחון אותו מקרוב ולהתרשם בעצמם.

"אנחנו כבר בתהליכים של ייצור סדרתי והפצה ליחידות", אומר בהתרגשות מפקד הפרויקט. "עד סוף השנה אנחנו מתכננים להנפיק עשרה 'פנתרים', ובשנה הבאה להחליף את שאר 'הזאבים' בהדרגה, במטרה לשפר את המענה לאירועים מבצעיים בגזרות השונות. 'הפנתר' הוא חלק חשוב במענה זה ובעתיד צפויים להיקלט עוד רבים כמותו בשורות צה"ל", הוא מסכם.