ד"ר חגית שופל חבקוק, מומחית ביחידה לכירורגיה של מיתרי הקול, הפרעות נשימה ובליעה במרכז הרפואי רבין ובמרכז א.ר.ם באסותא, מזהירה בשיחה עם ערוץ 7 מפני הסכנות הטמונות בשימוש בסיגריות אלקטרוניות.

"הסיגריות האלקטרוניות גורמות לנזקים ויש בהם חומרים מזיקים. יש מחקרים שהראו שהחומרים הנדיפים שיש בסיגריות רגילות נמצאים גם באלקטרוניות.

במחקר שנעשה באוניברסיטת דרום קליפורניה בדקו תאים שנמצאים ברירית הפה אצל אנשים שמעשנים סיגריות אלקטרוניות בלבד - ובדקו שינויים בתאים בחלל הפה. גילו שהשינויים הם פרו סרטניים ודומים מאוד לאלו שמתרחשים אצל מי שמעשן סיגריות רגילות", מספרת שופל חבקוק.

לדבריה, מוקדם מדי להבין עד כמה גדול הנזק. "מאחר שזו תופעה חדשה יחסית והסרטן הוא משהו שמתפתח לאורך שנים, אנחנו עדיין לא יודעים ואין לנו ניסיון רב שנים עם סיגריות אלקטרוניות, כדי לומר מה ההשפעות ארוכות הטווח".

היא גם מפריכה את הטענה לפיה באופן ודאי סיגריה אלקטרונית פחות מזיקה מהסיגריה ה'קלאסית'.

"זה שלסיגריה אלקטרונית אין את הפיח ואת הריח שיש בסיגריה רגילה, לא אומר שאין בה חומרים מזיקים. גם בסיגריות אלקטרוניות יש ניקוטין שהוא מאוד ממכר. בנוסף יש חומרים נדיפים אחרים וזה שאין להם ריח, לא אומר שהם אינם. אנחנו לא רואים את החומרים הנדיפים ולא מריחים אותם".

"הרבה אנשים חושבים שאם יעשנו סיגריה אלקטרונית שיש בה כביכול פחות חומרים מזיקים אפשר להיגמל בקלות מסיגריות רגילות. גם כאן צריך להיזהר מאוד, כי הרבה פעמים אנשים משתמשים בסיגריה האלקטרונית כגישור בדרך לגמילה. במצב כזה הם צורכים את הניקוטין בכמות כפולה - גם דרך הסיגריות הרגילות וגם דרך האלקטרוניות - ואז הם מתמכרים יותר", מוסיפה שופל חבקוק ומציינת כי "אנשים גם נוטים לצרוך את הסיגריה האלקטרונית בכמות גדולה יותר במחשבה שהיא פחות מזיקה ובכך מתמכרים יותר ויותר לניקוטין. כשאני מדברת עם מטופלים שמעוניינים להיגמל מסיגריות, אני אמליץ להם על צריכה של תחליפי ניקוטין במדבקות שזו צריכה מתונה ומבוקרת יותר, בלי לעשן סיגריות רגילות במקביל".

אז מה מזיק יותר? "אנחנו יודעים שיש הרבה חומרים שנמצאים בסיגריות הרגילות בכמות גדולה יותר מאשר באלקטרוניות. מדובר בחומרים רעילים ומסרטנים. אבל יש הרבה חומרים שבסיגריות הרגילות חקרנו במשך המון שנים ובאלקטרוניות עוד לא חקרנו. יש חומרים רעילים שלא נמצאים בסיגריות רגילות וכן נמצאים באלקטרוניות ואנחנו צריכים עוד זמן כדי להבין את זה. מבחינת נזקים ברמה המיידית אנחנו יודעים שיש מחלות ריאה שנגרמות מסיגריות אלקטרוניות. גם בסיגריות רגילות, כשאנשים מתחילים לעשן הם לא מרגישים את הנזק בשלבים מוקדמים אלא אחרי הרבה שנים".

הסיגריות האלקטרוניות הפכו לבעיה של ממש במדינות רבות. בהודו הן אסורות בהפצה וגם בארה"ב שוקלים צעדים דומים.

ד"ר שופל חבקוק אומרת שעדיף פשוט לא לעשן ולשים לב לדור הצעיר ולהרחיקו מהסיגריות. "עדיף לא להתחיל לעשן ולא לעשן בכלל. הסיגריות האלקטרוניות, בגלל שאין להן ריח והן זמינות ובטעמים, הפכו להיות מאוד נפוצות אצל ילדים ובני נוער. בארה"ב יש עלייה מאוד משמעותית בצריכה של סיגריות אלקטרוניות ולמעלה מ-20% מהנוער בתיכונים צורך את הסיגריות הללו שזה אחוז גבוה יותר מהמבוגרים שצורכים סיגריות רגילות. אנחנו צופים שבתוך 10-20 שנים יהיו יותר צרכנים של סיגריות אלקטרוניות ממה שפעם צרכו סיגריות רגילות. זו ממש מגיפה ואנחנו לא מודעים עדיין למשמעות של זה".