תערוכת חוצות
תערוכת חוצותצילום: ג'ונתן גרין

השבוע הושקה במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באונ' ת"א, תערוכת "עולם החי באיי הגלפגוס", ביוזמת שגרירת אקוודור בישראל, מריה גבריאלה טרויה, ברחבת הכניסה למוזיאון.

איי גלפגוס הם קבוצת איים געשיים באוקיינוס השקט, באזור קו המשווה. הם שייכים לרפובליקת אקוודור, אך נמצאים במרחק של כמעט 1,000 קילומטרים מחופיה ומושפעים מאוד מהסביבה הימית. הארכיפלג (קבוצת איים) מורכב משבעה איים עיקריים, 12 איים קטנים יותר ועוד כ־ 70 איים קטנטנים וסלעים. באיים התפתחה מערכת אקולוגית ייחודית הכוללת מספר רב מאוד של מינים אנדמיים (שאינם קיימים במקומות אחרים), ומתקיימות בהם כמה תופעות מיוחדות כמו "ענקיות איים" – תופעה ביולוגית שבה בעלי החיים באי מבודד גדולים במידה ניכרת מקרוביהם שביבשת.

תערוכת "עולם החי באיי הגלפגוס" מורכבת מ- 32 תמונות של בעלי חיים ונופי טבע מרהיבים שצילם ג'ונתן גרין, ביניהן מינים רבים של בעלי חיים אנדמיים כמו קורמורן גלפגוס ואיגואנת גלפגוס יבשתית. עוד ניתן לראות את קשת דארווין וסלע פינאקל, כרישים, צבי ים ועופות ימיים אחרים.

פרופ' תמר דיין, יו"ר המוזיאון, אמרה: "כשאיים האלה נוצרו, הם היוו למעשה סביבה חדשה לחלוטין שנוצרה מהתפרצות געשית מבטן האדמה. במהלך השנים הגיעו לאיי הגלפגוס בעלי חיים וצמחים ממרחקים אדירים, התמקמו באיים ובסביבתם והתפתחו לצורות החיים המיוחדות אליהן אנו עדים כיום. התערוכה הזו היא עדות ליופיים של איי הגלפגוס ולייחודיות של עולם החי שלהם, ובעיקר עדות למחויבותה של שגרירת אקוודור בישראל, שיזמה סימפוזיון בנושא הגלפגוס כאן במוזיאון וארגנה את התערוכה המדהימה הזו. אני בטוחה שזו רק ההתחלה".

ג'ונתן גרין, צלם התערוכה: "כשהפכתי מחובב טבע למדען ואיש שמירת הטבע, גיליתי כי תצלומיי נעשו כלי המסייע להדגיש את הצורך המיידי להפסיק את הפעולות ההרסניות של דיג תעשייתי ודיג בחכות. השפעה של תמונה אחת עשויה לשנות את הדרך שבה אנו חושבים, מרגישים ופועלים.

איי גלפגוס לא שייכים לנו; אנחנו האפוטרופוסים של העתיד וחייבים להשתמש תמונות, במילים, בפעולות ובכל המשאבים שעומדים לרשותנו במאבקנו לשמור עליהם ועל כל פלאי הטבע בעולם, לא רק לטובת האתרים עצמם, אלא גם לטובת הקיום המשותף שלנו וכל מה מגדיר את האנושיות שלנו".

התערוכה מוצגת, ללא תשלום, ברחבת הכניסה למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט בתל אביב.