טורקיש איירליינס. ארכיון
טורקיש איירליינס. ארכיוןפלאש 90

הסדר פשרה הושג בין המועצה הישראלית לצרכנות ובין חברת התעופה "טורקיש איירליינס", במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה המועצה נגד חברת התעופה ביולי 2019.

התובענה הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, באמצעות עו"ד מיכאל אדלר ממשרד אדלר, שחר, אדלר ושות' עורכי דין, ועו"ד רוני אבישר שדה ממשרד שפירא בר-אור מצקין ושות' עורכי דין, נגד חברת התעופה "טורקיש איירליינס" וחברות תעופה זרות נוספות (אירופלוט, אוקראין איירליינס, לופטנהזה, איבריה), וכן כנגד שתי סוכנויות נסיעות מרכזיות (איסתא ואופיר טורס).

זאת, בגין גבייה שלא כדין של מיסי נמל מנוסעים ישראלים שיצאו משטח בריטניה והיו בעת הטיסה בגילאים 12-15.

בימים האחרונים הגיעו טורקיש איירליינס והמועצה הישראלית לצרכנות להסדר פשרה, שאף הוגש לאישור בית המשפט, במסגרתו כל נוסעי החברה מהם נגבו מיסי נמל שלא כדין יזכו בהחזר של 100 דולר כל אדם.

בהסכם הפשרה מתחייבת טורקיש איירליינס לאתר ולמצוא בעצמה את הנוסעים שנפגעו, ולהחזיר להם את כספם באמצעות השבה ישירה ללקוחות שרכשו את כרטיסי הטיסה ישירות מהחברה או באמצעות השבה לסוכני הנסיעות (שמכרו את הכרטיסים לנוסעים). בנוסף, התחייבה החברה להפסיק לגבות את מסי הנמל הנגבו עד כה על ידם שלא לצורך.

בהתאם לדיווחים שניתנו לבית המשפט, מרבית חברות התעופה מנהלות מגעים לסיום ההליך ולהשבת מלוא האגרה ששולמה לנוסעים.

לדברי עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות, "במשך זמן רב מדי משלמים הצרכנים מיסי נמל שלא כחוק. החלטנו להילחם עבורם בעוול הצרכני הזה, ואנו שמחים שטורקיש איירליינס קיבלה את כל טענותינו והתחייבה להחזיר את כל הכסף לנוסעים שנפגעו. חשוב שחברות התעופה וסוכנויות הנסיעות יבינו שעליהן לפעול באופן דומה ולהשיב ללקוחותיהן את הכספים שהן גבו שלא כדין. לא ניתן לחברות התעופה לנצל את חוסר המודעות לעשיית רווח לא-חוקי על גבם של הצרכנים בישראל".