בכירי מאוחדת בסיור עם השר ליצמן
בכירי מאוחדת בסיור עם השר ליצמןצילום: דוד רז

התפשטות נגיף הקורונה מהווה אתגר לא שגרתי למערכת הבריאות.

בקופת החולים מאוחדת צולחים בהצלחה רבה את המשבר הודות להיערכות מתאימה, וערוכים להגביר עוד את הפעילות גם בעת החירום.

כינסנו את בכירי מאוחדת המרכזים את הטיפול בנגיף - ראש אגף רפואה ראשונית ד"ר דוד דביר, ד"ר רוני פרבר מנהל תחום בריאות הציבור והילד באגף הסיעוד בקופ"ח מאוחדת, מנהלת אגף הסיעוד מלי קושא ומנהלת תחום רוקחות שרון אלמקייס, וביקשנו לשמוע על הפעילות של מאוחדת בתקופת המגפה.

"בשנים האחרונות נערכנו רבות בנושא מיגון ותרגול של הצוות בנושאי אירועי מגיפה והתמודדות", מגלה ד"ר דביר, "ולכן היינו הקופה היחידה שהיה לה ציוד שהיה זמין כבר בתחילת האירוע".

ד"ר דביר מסביר כי " אירוע הקורונה הוא אירוע מתגלגל ומשתנה מיום ליום. בהתחלה המדינה נערכה כדי למנוע עד כמה שניתן את ההגעה של הנגיף לארץ. לאחר מכן כשהנגיף כבר פקד את הארץ נעשה ניסיון להכיל אותו על ידי מעקב אחר אנשים שחזרו מחו"ל והכנסתם לבידוד וכמובן בידוד החולים. עכשיו אנו בשלב של האטת קצב ההתפשטות ע"י שני אמצעים אחד לקחת כמה שיותר בדיקות ולאתר חולים ולבודד אותם, והשני הוא מניעת אינטרקציה ומגע בין אנשים והגבלה של פעילות במדינה.

''מאוחדת משתלבת בעניין הזה. בתחילת האירוע כל הטיפול רוכז בבתי חולים, כאשר האירוע עבר לעיכוב ההתפשטות הוא כבר הפך לאירוע שבקהילה, והמטרה שלנו היא לבוא ולעשות ניטור. אנו במאוחדת עוקבים אחר המבודדים וכמובן מטפלים בחולים. לאנשים המצויים בבידוד אנו מתקשרים ובודקים ואם צריכים שירות ועזרה ומציעים לפנות אלינו באמצעות הערוצים הדיגיטליים ובמידה וצריך בדיקה פיזית אנו שולחים צוות רפואי ממוגן".

בכל הנוגע לאוכלוסיית החולים מספר ראש אגף רפואה ראשונית כי "יש לנו מספר חולים שנמנים על לקוחות מאוחדת. אנו בקשר איתם, ומספקים להם את השירותים הרפואיים. אנו מדברים איתם לפחות פעמיים ביום ובמידת הצורך שולחים צוות רפואי ממוגן".

במסגרת הטיפול בקורונה מספר ד"ר דוד דביר על התקנת מערכות דיגיטליות גם בבתי אנשי הצוות הרפואי, ובמקביל כל מטופל שחולה קורונה מקבל ערכת ציוד שמאפשרת ניטור ומעקב".

מה אתם ממליצים לציבור הרחב אנו שואלים, וד"ר דוד דביר משיב "כבר עכשיו אנו רואים עליה של מאות אחוזים בשימוש בערוצים הדיגיטליים. אנו ממליצים לכל מי שלא חייב להגיע דחוף לרופא, לפנות אלינו בערוצים הדיגיטליים, במידה שיש לאדם חום או תסמינים נשימתיים הרי שאסור לו לבוא למרפאה אלא עליו ליצור עמנו קשר ולקבל הנחיות.

''ככלל, יש לנו תוכנית סדורה איך לצמצם לגמרי את הפעילות הלא דחופה ולרכז את הכל בפעילות מרחוק. כאשר יש מצב שמס' החולים יעלה ונצטרך לתת להם מענה רפואי, אז השלב הבא הוא פתיחת מרפאות ייעודיות לחולי קורונה כשמשרד הבריאות ינחה אותנו לפתוח, אבל מבחינתנו אנו ערוכים כבר ורק מחכים להוראת משרד הבריאות".

מה יעשו מי שעדיין לא מחובר לערוצים הדיגיטליים?

"אם עד עכשיו היה צריך להגיע למרפאה כדי לקבל פרטי משתמש וסיסמא, הרי שאנו מאפשרים היום למי שעדיין לא מחובר לשירותים הדיגיטליים, להצטרף באמצעות שיחה טלפונית". עוד מציין ד"ר דוד דביר כי "מטופלים שאין להם רופא שעובד באמצעים דיגיטליים יוכלו לקבל בתקופה הקרובה את הטיפול מרחוק ע"י רופאים שמחוברים גם אם הם לא הרופאים המטפלים שלהם בשגרה".

ד"ר דביר המרכז את נושא הקורונה במאוחדת מציין כי לחולים והמבודדים פתחה מאוחדת מוקד שמאפשר להם לקבל סיוע רגשי ונפשי על ידי צוות עו"ס ופסיכולוגיים. כך גם לעובדי מאוחדת המתמודדים עם חששות ואי ודאות הנוגעת כתוצאה מחשש להידבקות, ולכן גם להם ניתן מענה על ידי מערך תמיכה רגשית. "אנשי הצוות הרפואי עומדים בחזית, ואנו רואים אצל חלקם חששות מובנים ולכן אנו ניתן להם מענה ביכולת להתמודד במצב שהוא מאד לא פשוט".

במשרד הבריאות מדגישים כל העת כי בתי המרקחת יפעלו כרגיל ולכן אין סיבה לציבור לחשוש מפני מחסור בתרופות. שאלנו את מנהלת תחום הרוקחות במאוחדת שרון אלמקייס על ההיערכות של בתי המרחקת של מאוחדת.

"מאוחדת נערכה והגדילה, ומגדילה גם כעת, את התרופות. אנו מקבלים כל הזמן אספקה ומצטיידים במלאי, ולכן לא צפוי מחסור יותר מהרגיל".

מאוחדת אף מפעילה שירות מיוחד למבודדים ולחולי קורונה. "אנו נשנע לחולי הקורונה והמבודדים את התרופות עד אליהם, כך שימשיכו לקבל את הרצף הטיפולי הנדרש".

אלמקייס מוסיפה כי "עיקר הפעילות שלנו עכשיו היא להפעיל את כל בתי המרקחת בצורה סדירה. אנו בהחלט עדים לעליה בכמות הרוכשים, אנשים קצת בלחץ, למרות שאין כרגע סיבה אמיתית, אבל אנו ערוכים לתת לכולם את המענה".

מנהלת אגף הרוקחות מגלה כי כמה מהרוקחים של מאוחדת מצויים בבידוד, אבל הפעילות נמשכת כסדרה. "אני חייבת לציין כי אני רואה שהציבור סובלני ונשמע להוראות ודואג לקיים את הנחיות משרד הבריאות".

היא מדגישה את הערכתה לרוקחים ואנשי הצוות ש"עושים עבודת קודש למרות החשש המובן בהחלט, אבל אנו גם ממגנים לפי הוראות משרד הבריאות".

"אנו מלאים תחושת סיפוק למרות שאנו עובדים קשה מאד בימים אלו, אבל אנו כאן בשביל הלקוחות".

מנהלת אגף הסיעוד במאוחדת מלי קושא מצטרפת לשיחה ומבקשת מהציבור להיות ערניים להנחיות החשובות של משרד הבריאות. "מדובר בהנחיות מצילות חיים" היא אומרת.

"הצוותים שלנו מתודרכים, ואנו מתדרכים גם את הלקוחות על החשיבות שבהיגיינה. חשוב מאד לשטוף ידיים כמה פעמים ביום למשך 20 שניות עם מים זורמים וסבון, כמובן לשטוף גם לפני כל ארוחה ולהימנע ככל הניתן ממגע בפנים. גם אחרי שנגענו בכל משטח צריך לשטוף ידיים, וכמובן לשמור כמובן על מרחק של 2 מטר בין אנשים והימנעות מלחיצת ידיים וכל מגע. חשוב גם לחטא משטחים בבית כי ההדבקה היא טיפתית".

עוד מציינת האחות הראשית של מאוחדת "יצאנו בתוכנית ייעודית לקשישים כי הם בקבוצת סיכון וגם חשוב שחולים כרוניים ינהגו עוד יותר במשנה זהירות, ואם אנו רוצים לשמור על הורים וסבא וסבתא לא לקיים איתם מגע ואינטרקציה". היא מציינת עוד כי יש להקפיד גם על ביצוע פעולות גופניות בבית על מנת לשמור על בריאות נכונה.

אחרי שדיברנו על כל ההערכות, הגיע הזמן לפחות להכיר טוב יותר את מה שידוע על הנגיף ולצורך כך שוחחנו גם עם ד"ר רוני פרבר מנהל תחום בריאות הציבור והילד באגף הסיעוד בקופ"ח מאוחדת שמסביר כי "הנגיף דומה לכל מה שקשור לשפעת מבחינת התסמינים שלו. עם זאת הוא מדבק יותר מהשפעת לכן חשוב מאד להקפיד על ההנחיות של משרד הבריאות".

מה הסימפטומים שירגשו החולים?

"רוב האוכלוסייה לא תחווה אף סימפטום, ולאחרים יהיו סימנים קלים של שפעת. אולם כחמישה אחוז מהאנשים שיחלו יזדקקו לאשפוז ועלולים לפתח סיבוכים".

לדברי ד"ר פרבר התסמינים הם חום מעל 38 מעלות, שיעול וקוצר נשימה. גם אם יש את אחד הסימנים הרי שכבר יש סיכוי שזה קורונה ולכן חשוב לפעול על פי הוראות משרד הבריאות. כמובן שאם חזרו מחו"ל ב-14 יום האחרונים ופיתחו תסמינים אז יש להתקשר ל-101.

עוד מסביר הרופא כי בקבוצת הסיכון הגבוהה חולים במחלות כרוניות ונשימתיות, בעלי מערכת חיסונית חלשה, לחץ דם גבוה ועוד, וכמובן מבוגרים בגילאי 60 ומעלה.

מנהל המגזר החרדי במאוחדת הרב משה ברים: "מאוחדת נערכה באופן המקצועי ביותר. הוקמו צוותים מיוחדים לטיפול בנושא הקורונה, ומידי יום מתקיימת הערכת מצב מחודשת. במאוחדת התארגנו במהירות האפשרית לטיפול מקצועי הן בחולים והמבודדים בטכנולוגיה מרחוק והן בכלל האוכלוסייה על מנת לתת מענה ללא צורך ביציאה מהבית, תוך התאמה גם לדרכי פניה למגזר החרדי.

כך תקבלו שירות בלי להגיע למרפאה -

במוקד 3833* ניתן מענה לכל פניה ולכל צורך 24 שעות ביממה.

אז מה האפשרויות שיש לכם כיום כדי לפנות אל רופא מאוחדת מרחוק?

ראשית, ניתן ליצור קשר עם המרפאה שלכם ולקבוע תור לביקור טלפוני אצל רופא המשפחה שלכם, במהלכו יוכל גם לעדכן לכם מרשמים בעת הצורך. המרשמים יופיעו במערכות בתי המרקחת ללא צורך בהגעה פיזית כדי לקחתם מהמרפאה. לאחר קבלת מרשם דיגיטלי מהרופא ניתן להזמין שירות עד הבית באתר של רשת סופר פארם SHOP.SUPER-PHARM.CO.IL

בשעות שבהן המרפאה סגורה תוכלו להזמין רופא בתשלום עד הבית, במידה ואתם לקוחות מאוחדת שיא, והשירות יהיה בתשלום של 35 ₪ בלבד מהשעה 19:00 בערב ועד 07:00 בבוקר. להזמנה צרו קשר עם מוקד "ביקור רופא" בכוכבית 6101 או "נטלי"כוכבית 9101.(יתכנו זמני המתנה בתקופה זו )

שירות נוסף ללקוחות מאוחדת שיא הוא מעבדה עד הבית לביצוע ואיסוף דגימות דם בעלות 63 ₪ בלבד. את השירות מתאמים במוקד 08.9421650.

שרות מוקד אחיות מיילדותי בין השעות 18:00-24:00 בטלפון 3833* ,שלוחה 4.

כמו"כ ניתן ליצור קשר ע"י הודעת ווטצאפ במספר 050-6697489, או בהודעת SMS למספר 052-5920523.