הריון
הריוןצילום: איסטוק

הריון הוא דבר טבעי לכל אישה, אך יחד עם זאת ייתכנו בו גם סיבוכים שעשויים להביא לכך שהאישה ההריונית תאלץ להיות במצב של שמירת הריון.

הסיבות הנפוצות ביותר לשמירת הריון הן: סימפיזיוליזיס, היפרמיזיס, הריון תאומים או מרובה עוברים, כאבי גב ושליית פתח.

למה דווקא במצבים אלה נשים רבות מתקשות להמשיך ולשמור על עבודתן ומקור פרנסתן? אלה הפרטים:

סימפיזיוליזיס

זהו למעשה בשפת העם כאבי אגן. בזמן ההיריון גוף האישה מכין את עצמו ללידה ואחת הדרכים שלו היא להכין את האגן שיהיה גמיש ויאפשר לעובר לצאת החוצה.

יש נשים שהאגן שלהן "מגדיל ראש", מכין עצמו טוב מידי והאגן מתרחב יתר על המידה. זה קורה כאשר הורמוני ההיריון מדללים את הסחוס בין העצמות ומביאים לחיכוך תמידי.

החיכוך הזה גורם לכאבים בבטן התחתונה ובאגן, לעיתים עם הקרנה לרגליים. כאבים אלו עלולים לפגוע בתפקוד השגרתי ויש פעמים שהם גורמים למגבלת תנועה מאד משמעותית שמחייבת שימוש בהליכון או אפילו בכיסא גלגלים בשביל להתנייד ממקום למקום.

היפראמזיס גרבידרום

אחת מתופעות ההיריון הידועות והמוכרות לכל אישה הרה הן הבחילות. אלו שמכנים אותן בחילות הבוקר. יש נשים שאצלן הבחילות לא מופיעות רק בבוקר ועלולות להימשך גם לאורך היום כולו. למצבים לא נוחים אלו ישנן תרופות סבתא וגם תרופות קונבנציונאליות שלרוב מקלות על התופעה.

כאשר הבחילות גורמות למצב שבו ישנן הקאות והן מרובות זה כבר מצב רפואי שדורש מענה אחר. הוא נקרא היפרמיזיס גרבידרום בשפה המקצועית, או פשוט הקאות יתר בשפה העממית. המצב מחייב התערבות וטיפול משמעותי מאחר והקאה רבה וממושכת, עלולה לגרום להתייבשות, ירידה במשקל ואפילו להפרעות וחוסר איזון באלקטרוליטים (מלחים שמצויים בדם).

אם ההקאות שלך הן יומיומיות ומתפרסות לאורך כל היום, את שמה לב לתופעות כמו: חולשה וסחרחורת ואיתם מיעוט בהטלת שתן וצבע שתן מרוכז, או אם את יורדת במשקל עלייך לגשת מיד לרופא הנשים שלך או במקרים קשים להתפנות לחדר מיון יולדות.

לרוב תקבלי עירוי נוזלים שיחזיר לך נוזלים ומלחים, אבל לעיתים כשהתופעה נמשכת, תצטרכי להיכנס לשמירת הריון.

הריון תאומים או הריון מרובה עוברים

הריון של תאומים ועל אחת כמה וכמה, הריון מרובה עוברים נחשב הריון בסיכון גבוה. הוא נחשב ככזה מאחר ועלולים להיות בו יותר סיבוכים. שני עוברים ויותר בהריון אחד הם למעשה שני גופים שונים שגדלים באותו הרחם בו זמנית.

החשש מצירים מוקדמים, לידת פגים ומשקל נמוך יותר של התאומים, כל אלו גורמים לא פעם לצורך להקפיד ולשמור יותר, לנוח ולהפחית כל פעילות מאומצת ולכן נדרשת שמירת הריון כדי להקטין את הסיכויים לכל המקרים המדוברים וכדי שההריונית תוכל להמשיך ולהתקיים מהבחינה הכלכלית.

גם דינמיקה בצוואר הרחם הכוללת התרחבות והתקצרות, מהלכים שגרתיים לסוף הריון, עלולה להתרחש בשלבים מוקדמים מידי אצל נשים בהריון תאומים או מרובה עוברים ועל מנת למנוע לידה מוקדמת הנובעת מכך, תתבקש האישה ההרה להיות בשמירת הריון.

כאבי גב

יכול להיות שגם את, כמו כ-80 אחוז מהנשים ההריוניות, תסבלי מכאבי גב תחתון. יש מגוון של דרכים להפחית את תדירות או עצמת התופעה ובכללן פעילות גופנית קלה, כרית חימום קרה או חמה, תרגילי יציבה ועוד. כאבי הגב נובעים ממגוון סיבות, אך העיקרית היא הלחץ שמופעל על שרירי הגב, לחץ שמקורו בעלייה במשקל ושינויים ביציבה הנובעים מגדילת הבטן. בשלבים מתקדמים של ההיריון, כאשר הבטן גדלה, הופך המשקל הקדמי של הגוף לכבד יותר ומשנה את היציבה.

לזה נוסיף שרירי בטן חלשים וגם, כמו בסיבות לסימפיזיוליזיס, הורמוני היריון שמטרתם לרפות את הרצועות ועצמות האגן על מנת להכין את האגן ללידה.

בשליש השני והשלישי של ההיריון יתכנו כאבי גב שמקורם נובע ממצב שנקרא סכיאטיקה. עם התרחבותו וגדילתו של הרחם, יכול להיות שהוא יפעיל לחץ על העצב הסכיאטי – עצב השת, ולחץ זה יכול להביא למיחושים וכאבי גב תחתון ולעיתים גם לאורך רגל אחת, עד הברך או כף הרגל.

כאבי גב תחתון כאמור הם דבר די שגרתי בהריון, יחד עם זאת, לעיתים הם מעידים על בעיות אחרות שדורשות יותר תשומת לב וביניהן דלקת בדרכי השתן, צירים שמרגישים ככאב גב, חשש להתפתחות לידה מוקדמת ועוד. חשוב להתייעץ עם הרופא שלך שידע מה עליו לבדוק ומה הגורם לכאבי הגב. במידה ויתברר שהכאבים מסכנים את המשך ההיריון ומעידים על התכווצויות הרחם או בעיות אחרות, תתבקשי לנוח ואולי להיכנס לשמירת הריון.

שליית פתח

שליית פתח הוא מצב שבו השלייה השתרשה בתחילת ההיריון בקרבת הנרתיק או בתחתית הרחם והיא מכסה באופן חלקי עד מלא את פתח יציאת העובר. במצב זה אין הרבה מה לעשות במהלך ההיריון ויש להקפיד על מעקב רציף. במקרים בהם מופיע דימום, נדרשת מנוחה ואז גם שמירת הריון.

לסיכום: אלו חמשת הסיבות הנפוצות לשמירת הריון בארץ, מלבדן יש עוד סיבות פחות נפוצות ובכל מקרה, מרבית הנשים עוברות את ההיריון ללא צורך בשמירת הריון ממושכת, ואם "זכית" להיות בין אלו שכן, זכרי שיהיה בסדר, נצלי את הזמן למנוחה וקחי את התקופה הזו בחיוך, עם הלידה זה יעבור.

כל המידע בעמוד נכתב ע"י מערכת האתר "תינוק ישראלי" – אתר ההריון והלידה המוביל בישראל וכל הכתוב בו מובא על ידי אנשי ונשות המקצוע המובילים מעולם ההריון והלידה.