סילר
סילרshutterstock

משפחה של חומרים המכונים בפשטות - "סילר" (מהמילה האנגלית ""sealer – אוטם) כוללת בתוכה מספר סוגים שונים של חומרי איטום והגנה על משטחים שונים.

למעשה, סילר הוא אחד מחומרי האיטום וההגנה הבסיסים ביותר, חומר שסביר ביותר להניח שנמצא גם בבית או בדירה בהם אתם מתגוררים. בהתאם לסוג המשטח, כך נוכל למצוא את הסילר הייעודי עבורו – סילר לשיש, סילר לבטון, סילר לרצפות וכו'. מה מייחד את הסילר על פני חומרי איטום אחרים דוגמת סיליקון "פשוט", ומתי קיים צורך אמיתי להשתמש בסילר ייעודי שכזה?

חזק ועמיד לאורך זמן – סילר כחומר איטום ייעודי עבור משטחים שונים בבית

אחת התכונות החשובות ביותר המבדילות בין סילרים מסוגים שונים, דוגמת סילר לשיש או לבטון, מחומרי איטום נפוצים אחרים דוגמת סיליקון, היא כי סילר ייעודי הוא חומר איטום מקצועי, כזה אשר יוצר במיוחד על מנת לאטום בצורה טובה ולאורך זמן רב. לכן, סילר לרוב יהיה חזק ועמיד יותר לאורך זמן מאשר חומרי איטום נפוצים אחרים, כאלו שאינם ייעודיים ומקצועיים אלא כלליים.

בעוד איטום באמצעות סיליקון סטנדרטי יכול לעשות את העבודה במקרים רבים, אך לרוב באופן זמני ומקומי בלבד, סילר הוא חומר איטום והגנה גם יחד, המיועד להחזיק מעמד לאורך שנים רבות ולא להתייבש ולהתחיל להיסדק בתוך כמה חודשים.

בנוסף, סילר הוא כאמור לא רק חומר איטום, אלא גם חומר הגנה ייעודי למשטחים. בעוד חומרי איטום פשוטים יותר משמשים רק לצורך איטום מרווחים, חורים וכד', סילר ייעודי משמש גם לצורך הגנה על המשטח כולו. לדוגמה, סילר לשיש מיושם על המשטח כולו ואמור להגן עליו מפני פגיעות, כתמים וכו', ולא רק לאטום את המרווחים והחריצים שעשויים להיות בין השיש לבין הקירות והמשטחים התוחמים אותו.

מתי נרצה להשתמש בסילר?

מאחר ומדובר בחומר ייעודי ומקצועי, המותאם ספציפית עבור סוגי משטחים שונים, מתי נצטרך ונעדיף להשתמש בסילר?

ובכן, זה תלוי כמובן בסוג הסילר, ובסוג המשטחים עבורם הוא מיועד. סילר לשיש ישמש אותנו בהתאם למצב השיש שלנו, לזמן בו אנו מתקינים או מחליפים אותו וכו', סילר לרצפות לשמש אותנו בהתאם למצב הספציפי של הרצפות בבית שלנו וכו'.

בכל זאת, כמה מצבים כלליים בהם לרוב נעדיף להשתמש בסילר מקצועי (או לוודא כי בעל המקצוע שאנו שוכרים ישתמש בסילר מקצועי ואיכותי) –

בבנייה/שיפוץ של בית או דירה, נעשה שימוש נרחב בסילר על מנת להגן על משטחים שונים כמו השיש במטבח, הרצפות בחדר השינה, חיפוי האבן שעל הקיר וכו', על מנת להעניק להם שכבה של הגנה מלכתחילה. כך הם יחזיקו מעמד בצורה הטובה ביותר לאורך זמן.

גם לאחר שיפוץ כללי של הבית/דירה, ייתכן בהחלט כי נרצה ליישם שכבה נוספת של סילר, שכן משטחים שונים עלולים להתלכלך, לספוג כתמים וכו'. לאחר שננקה אותם כהלכה כדאי ליישם שכבת סילר אשר תסייע גם לנקות את המשטחים וגם להגן עליהם ולצפות אותם.

בנוסף, משתמשים רבים בסילר גם לצורך חידוש ורענון משטחים מסוימים, כאשר גם כאן סילר לשיש במטבח הוא דוגמה נפוצה ומתבקשת – כאשר השיש (או כל משטח רלבנטי אחר) מאבד מהברק והחיוניות שלו, ניתן להשתמש בסילר ייעודי על מנת להחזיר את הברק למשטח ולגרום לו להיראות כמו חדש.

בסילרים מסוימים משתמשים כיום גם ברמות שונות של דילול, על מנת למנוע החלקה, למשל, במקרה של סילר לרצפות.

בעצם, בכל מקרה בו נדרשת שכבה חדשה של ציפוי, בין אם למטרת הגנה ובין אם למטרות אסתטיות או פרקטיות (דוגמת מניעת החלקה), סילר יכול להיות בדיוק המוצר שיעשה את העבודה.