התמכרות
התמכרותFREEPIK

אדם שסובל מהתמכרות הוא למעשה מי שהשימוש בחומר או התנהגות התמכרותית, הם אלו שמנהלים את חייו. התנהגות התמכרותית מאופיינת בהגברת השימוש עד הגעה למצב הרסני ופגיעה בחייו של המכור ולרוב גם בקרובים לו ויש לה השלכות לטווח הקצר ולטווח הארוך.

סוגי התמכרויות

יש הרבה מאד התנהגויות וחומרים שאנשים מתמכרים אליהם. השכיחות והמוכרות יותר לפסיכולוגים ולמטפלים בהתמכרויות הן כמובן ההתמכרות לאלכוהול, סמים, הימורים, אבל אפשר להתמכר גם למין, אינטרנט, מסחר בבורסה, טלוויזיה, אהבה, עבודה, ספורט, קניות, פחמימות, מתוקים ועוד.

מי האנשים שנמצאים בסיכון גדול יותר לפתח התמכרות?

מחקרים מצאו גורמי רקע משותפים מאפיינים אנשים שהתמכרו ובניהם: נפגעי פוסט טראומה, אנשים המתקשים לשמור על מערכות יחסים, אנשים שמתקשים לדחות סיפוקים וכאלו שיש להם בעיה בוויסות חושי ואנשים שלהם רקע משפחתי של התמכרות.

חשוב לזכור שקבוצות אלו עלולות להיות בסיכון גדול יותר, אבל זה לא חייב להיות ויש מתמכרים שלא משתייכים לקבוצות סיכון אלו.

נגמלים בדרך הנכונה

כדאי לזכור כי למרות שמדובר לרוב בהתמכרויות קשות, אין זה אומר שהגמילה מאותן התמכרויות היא חסרת סיכוי או בלתי-אפשרית. המציאות מוכיחה שבעזרת טיפול מקצועי נכון ואיכותי ומתאים ניתן להתגבר על כל אחת מהן.

עולם הטיפול בהתמכרויות נחלק לשניים: התומכים בטיפול הכולל התנזרות מלאה ומוחלטת ממושא ההתמכרות ואלו התומכים דווקא בהפחתת נזקים וגמילה ממותנת מתמשכת. אין הכרעה מי מהם נכון יותר וזה כנראה תלוי כל מקרה לגופו.

שיטות גמילה

יש מגוון רחב מאד של שיטות גמילה ואין אחת ספציפית שניתן להכריז עליה כטובה ביותר. בין השיטות המוכרות: טיפול פסיכולוגי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול תרופתי, טיפול באומנות, טיפול משולב עם בני המשפחה, טיפול קבוצתי בהתמכרות, שיטת 12 הצעדים ועוד.

אנחנו מאמינים ורואים את התוצאות הטובות ביותר, בטיפול מערכתי בו משולבים טיפול אישי. פסיכיאטרי\רפואי, קבוצתי ומשפחתי.

איך עושים זאת הכי נכון?

השאלה הזו נשאלת על ידי אלו הסובלים מהתמכרות ובני משפחתם.

הרי אם המכור הגיע למצב שהוא מעוניין להיגמל, הוא ואוהביו מחפשים את הדרך הטובה והנכונה ביותר. מה התשובה?

ברור שכל אחד זקוק לטיפול אחר המתאים לו ואפילו אם יהיו אלה תאומים זהים הפונים לגמילה מהתמכרות, בהחלט יתכן שלכל אחד מהם יתאים טיפול שונה לחלוטין.

אבחון - טיפול נכון מתחיל קודם כל באבחון ההתמכרות. בכדי לאבחן שזו אכן התמכרות מתבוננים אחורה ובודקים שקיימים 3 שלבים: שימוש רגיל, אחריו מתחיל שימוש לרעה ובשלב השלישי מגיעה ההתמכרות

כוס יין בארוחה רומנטית איננה ביטוי להתמכרות לאלכוהול, אבל כשמגיע השלב בו לא ניתן לעבור רגע ללא אלכוהול ויש צורך רציף וקבוע לכוס יין ועוד אחד ועוד אחת, הרי שמדובר בהתמכרות.

התאמת הטיפול הנכון – אחרי שלב האבחון וכשמדובר בהתמכרות, מגיע שלב קריטי לגמילה נכונה וכזו שתחזיק מעמד. שלב התאמת טיפול הגמילה לכל מטופל. יש כאלו שחייבים התנזרות מלאה ולעומתם כאלו שדווקא הגמילה ההדרגתית תהיה בסיס טוב יותר. יש שחייבים לטפל תרופתית במקביל ויש כאלו שטיפול פסיכולוגי או קוגניטיבי מספיק טוב להם. יש שהכרחי לשלב טיפול עם בני המשפחה ויש כאלו שדווקא הרחקה מהמשפחה יהיה הטיפול הנכון.

את הטיפול הנכון ביותר יתאים לכל מכור איש מקצוע ממיומן ומנוסה שישוחח עם המבקש להיגמל, יאבחן את הצרכים ויאפיין את הסגנון המתאים לו ביותר. לרוב ידרשו שלבי גמילה פיזית מצד אחד ושיקום רגשי ונפשי מצד שני ובמקביל.

החיים שאחרי – הגמילה לא מסתיימת ברגע שהמכור "נקי" והיא לא תחזיק מעמד לאורך זמן, אם לא יינתנו לנגמל כלים ויוקנו לו הכישורים לחיים "נקיים" נורמטיביים גם כאשר הגורם הממכר יופיע בחייהם.

הקפדה על שלושת שלבים אלו היא הדרך הנכונה ביותר וזו שתבטיח גמילה אמיתית וחזרה לחיים נורמטיביים.

המאמר נכתב ע"י צוות המרכז לטיפול וייעוץ – טיפול בהתמכרויות של אורנית ויינשטוק המתמחה בתהליכי גמילה מהתמכרויות.