ג'סינדה ארדרן
ג'סינדה ארדרןצילום: רויטרס

ועדת פרס נובל לשלום תכריז ביום שישי על הזוכה בפרס לשנת 2020, שנה שבה עמדו במוקד מגיפת הקורונה העולמית, סכסוכים צבאיים, הסכמי שלום ואי ודאות כלכלית.

לראשונה מזה שנים, אין מועמדים בולטים במיוחד לזכייה בפרס.

"אני הרבה פחות בטוח מי יזכה בפרס השנה מכפי שהייתי הרבה זמן", אמר דן סמית', מנהל המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם לרשת CNN. רשימת המועמדים לזכייה השנה כוללת 318 שמות הנשמרים בסודיות רבה על ידי וועדת הפרס הנורבגית, בהם 211 אנשים ועוד 107 ארגונים שונים.

בעקבות השנה המטלטלת שעוברת על העולם, הפרס השנה זוכה לחשיבות רבה יותר מאשר בשנים קודמות ולדעת סמית' וועדת הפרס "תרצה לשלוח מסר לעולם" עם ההודעה על הזוכה.

"אני חושב שלעתים קרובות מאוד רוצים לשלוח מסר עם הפרס. מעל הכל, עליהם לנסות להעביר מסר של תקווה ואמונה שהדברים יכולים להשתפר", אמר סמית'.

המומחים מעריכים כי שני ארגונים עומדים בראש רשימת מקבלי הפרס הפוטנציאליים. ארגון הבריאות העולמי, שעומד בראש רשימת ההימורים לזכייה בפרס, כאשר מומחים אחרים מצביעים על תנועת "חיי שחורים נחשבים" שהביאה לשיח הציבורי את הגזענות נגד השחורים, כפי שטוענים ראשי התנועה.

כזכור, ארגון הבריאות העולמי זכה לביקורת חריפה מצד הנשיא טראמפ על דרך הטיפול בהתפרצות המגיפה ואף הואשם בשיתוף פעולה עם סין והסתרת מידע על התפרצות הנגיף, והנשיא אף עצר את המימון האמריקאי לארגון.

"אני סקפטי למדי, בעיקר בגלל הביקורת שהושמעה נגד ארגון הבריאות העולמי, למרות שאני סבור כי היא מוגזמת. המושבעים עדיין לא משוכנעים כשמדובר באופן שבו ארגון הבריאות העולמי טיפל במגפה", אמר הנריק אורדל, מנהל המכון לחקר השלום באוסלו.

אורדל מצפה שהזוכה בפרס יהיה קשור למאבק למען חופש העיתונות. "זו השנה בה התמקדנו רבות בחשיבות של קבלת מידע מדויק על עימותים בעולם, והסביבה הקשה יותר ויותר עבור עיתונאים וארגונים לא ממשלתיים הפועלים באזורי עימות", אמר אורדל לרשת CNN.

מומחים מאמינים כי המהפכה העממית בסודן, שהדיחה את הנשיא עומר אל-באשיר, יכולה להיות מוכרת על ידי השופטים, כאשר ארגון "כוחות החופש והשינוי" והפעיל הצעיר אלאא סלאח הוזכרו כמועמדים לזכייה.

גם שמו של אלכסיי נבאלני, מנהיג האופוזיציה ברוסיה שהורעל בחודש שעבר ומאושפז מאז בבית חולים בגרמניה הוזכר כמועמד בולט לפרס. "נבאלני היה ברשימה שלנו לפני שהורעל, וזה רק מדגים את האתגרים הנוכחיים של להיות פוליטיקאי אופוזיציה ברוסיה", אמר אורדל.

גם פעילת האקלים הצעירה גרטה תונברג הוזכרה כמועמדת לזכייה בפרס, אך המומחים לא סבורים כי סיכוייה גבוהים.

גם ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, הוזכרה כמועמדת בולטת נוספת לפרס בשל הצלחתה של ארצה להתמודד עם נגיף הקורונה, אך חוסר המעורבות שלה באמנות העולמיות הגדולות פוגע לדעת המומחים בסיכוייה לזכות בפרס.