עו"ד שולי וייס
עו"ד שולי וייסצילום: יח"צ

חשוב מאוד לתרום לעמותות, בעיקר בימים אלו, איך עושים את זה נכון

 

בישראל כ- 40,000 עמותות והמלכ"רים מגלגלים סכום בלתי נתפס של כ-107 מיליארד שקלים כל שנה.

אין ספק ואין חולק כי מרבית פעילות העמותות הינה פעילות חשובה שכל אחת ואחד מאיתנו נהנה ממנה, אם בפעילות וחוגי המתנ"סים, אם במועדוני הקשישים, בתי ספר מיוחדים וכמובן עמותות הרווחה שמסיעות לאלו המצויים במצבי מצוקה ומשבר.

משבר הקורונה התוקף אותנו הוכיח, למי שעוד היה צריך הוכחה, כמה חשובה פעילות העמותות.

העמותות הן אלו ששלחו מתנדבים לקטוף תוצרת חקלאית במהלך הסגרים כך שלכולנו יהיו ירקות ופירות טריים.

העמותות הן אלו שהיו שם בשביל האנשים שביום אחד אבדו את מקור פרנסתם וביום אחד הפכו מאנשי מעמד הביניים לחסרי כל ואף לעיתים לרעבים ללחם.

לצד הצרכים ההולכים וגדלים של העמותות, מנתונים שהתקבלו במשרדנו עולה כי ישנה פגיעה משמעותית מאוד בתרומות לעמותות מתורמים המוסדיים ומהתורמים הגדולים מחו"ל.

לאור המשבר ואי הוודאות הכלכלית הנלוות אליו, רבים מהתורמים הגדולים והמוסדיים הקפיאו את תרומותיהם לעמותות באופן מלא או חלקי וחלקם אף עצרו תרומות אליהם כבר התחייבו.

מצד שני, לשמחתנו, עמותות רבות מדווחות על הענות חסרת תקדים של הציבור הרחב למבצעי התרומות שלהן.

הציבור, דווקא זה שאיננו בעל אמצעים, האנשים הפשוטים, הבינו כי זה הזמן לפתוח את הלב ואת הכיס ולגלות ערבות הדדית, לתת את מה שידינו משגת לאלו הזקוקים לכך.

לצערנו, לצד אלפי עמותות שעושות, לילות כימים בעבודת קודש, ישנם גם מעטים אשר מנצלים את טוב ליבם ותמימותם של התורמים ומאלו עלינו להיזהר.

אין דרך להימנע באופן מוחלט ממעשי נוכלות והרמאים לצערנו מוצאים בכל פעם דרך חדשה ומתוחכמת מקודמתה לגנוב כספים, אך ישנם מספר כללים פשוטים שיסייעו לנו לוודא כי כספי התרומה שלנו אכן מגיעים ליעדם.

שלב ראשון – קביעת גובה התרומה: החלטתם לתרום כסף, כל הכבוד, עכשיו שבו עם עצמכם, בישוב הדעת, התיעצו עם בני הזוג והמשפחה והחליטו מה הסכום אותו תרצו לתרום. הסכום חייב להיות סכום שחשבון הבנק שלכם יכול לעמוד בו. אין כל טעם בתרומה שתהפוך אותכם לנזקקים בעצמכם.

עוד צריך להחליט האם אנחנו תורמים את הכסף כתרומה חד פעמית או כתרומה מתמשכת ואם מתמשכת, לאיזו תקופה אנחנו מוכנים להתחייב.

שלב שני – למי תורמים: אחרי ההחלטה על סכום התרומה צריך כל אחד לחשוב מה התחום שקרוב לליבו ולו הוא רוצה לתרום.

מדובר בהחלטה אישית שכל אחד מחלט בה בדרך אחרת. כיוון שלכל אחד מאיתנו ישנים תחומים רבים הקרובים לליבו ולהשקפת עולמו, אני ממליץ להכין רשימה של מספר נושאים חשובים, לדרג את הנושאים לפי דרגת החשיבות הסובייקטיבית שלנו ואז להחליט, האם אני מרכז את מלא התרומה בנושא אחד או מפצל אותה למספר נושאים.

שלב שלישי – בחירת העמותה: מדובר בשלב המורכב ביותר אך החשוב ביותר בכדי לוודא שהכסף שלנו מגיע ליעדו. כדי לעשות זאת אנחנו נכנסים לאתר גיידסטאר המופעל בשיתוף עם רשם העמותות.

באתר הזה נקבל פחות או יותר את כל האינפורמציה הנחוצה לנו לצורך תרומה. תחילה נרשום בשורת החיפוש את התחום לו בחרנו לתרום, והאתר יתן לנו את רשימת כל הארגונים הפועלים בתחום זה. (למשל אם נכתוב "ילדים חולי סרטן" נקבל 22 ארגונים, אם נרשום "כדורעף חופים" נקבל 5 ארגונים).

כבר במסך התוצאה הראשון נקבל שלושה נתונים מאוד חשובים המהווים אינדיקציה טובה להחלטה שלנו אם לתרום או לא:

דיווחים שנתיים – הכוונה היא לשאלה האם הגוף מגיש דיווחים שנתיים לרשם העמותות בהתאם לדרישות החוק. ככל ושורה זו מסומנת ב- X המשמעות היא כי מדובר בגוף שאיננו פעיל או בגוף שאיננו מקיים את דרישות החוק ולא מדווח על פעילותו – המלצתנו החד משמעית – לא לתרום לגוף זה. ניהול תקין – הכוונה היא האם מסמכי העמותה שהוגשו לרשם העמותות הוגשו בהתאם לחוק. חשוב להדגיש כי הימצאותו של אישור ניהול תקין לא מעידה בהכרח כי הגוף מתנהל באופן תקין, אלא שהוא הגיש לרשם העמותות את שנדרש ממנו, ולרשם העמותות לא ידוע על סיבה מספקת לשלול לו את האישור. שוב אנו ממליצים לא לתרום לארגון שאין לו אישור ניהול תקין. זיכוי מס לתרומות – סימון V בשורה זו נותן לנו שני דברים. האחד – זיכוי מס על התרומה זאת אומרת שכל אדם שתורם לעמותה זו יכול לקבל זיכוי ממס הכנסה בגובה של 35% מסך התרומה (בתנאי שהוא משלם מיסים כמובן). קרי, אם תרמתי 1,000 ₪ לעמותה עם זיכוי מס על תרומות, אני יכול לקבל זיכוי ממס הכנסה בשיעור של 350 ₪ כך שבפועל התרומה "עולה" לי רק 650 ₪. הדבר השני שהזיכוי מס נותן זה עוד סוג של "תו תקן" עמותה שיש לה זיכוי מס על תרומות נבדקה לא רק בידי רשם העמותות אלא גם על ידי רשות המיסים ומדובר בבדיקה לא פשוטה כלל. שוב חשוב לזכור שאין מדובר בבדיקה שמבטיחה פעילות תקינה של העמותה אלא רק כזו המצמצמת את הסיכון לפעילות בלתי תקינה.

סיכום: מומלץ להימנע ממתן תרומה לעמותה שלא מגישה דוחות לרשם. מומלץ לתרום לעמותות בעלות אישור ניהול תקין ותמיד עדיף לתרום לעמותה שיש לה אישור זיכוי מס מתרומות (אישור לפי סעיף 46).

לאחר שבחרנו עמותה (או חברה לתועלת הציבור) שנראת לנו, נקיש על העמותה וקרא את מטרותיה. יש לוודא שהמטרות הן אכן המטרות להן אנו רוצים לתרום.

בשלב זה, בצד ימין נלחץ על לשונית "בעלי תפקידים" נסמן שאנחנו לא רובוט ונקבל את רשימת בעלי התפקידים המרכזיים בעמותה. נבדוק האם מדובר באנשים שאנחנו מכירים ומה אנחנו יודעים עליהם (אפשר לעשות עליהם גוגל ולבדוק במי מדובר).

שלב מתקדם יותר למיטיבי לכת ולתורמים משמעותיים: ככל ומדובר בסכום תרומה משמעותי, נמשך בעוד מספר בדיקות שיתנו לנו תמונה טובה יותר על העמותה.

ראשית, בהמשך אותו עמוד יש רשימה של חמשת מקבלי השכר הגבוהים ביותר בעמותה. ברור כי עובדי עמותה, כמו כל עובד אחר, זכאים לשכר הולם בגין עבודתם, אך האם מדובר בשכר סביר? כאן כל אחד יכול להפעיל את שיקול דעתו ולהחליט האם השכר המשולם בעמותה זו הינו סביר בעיניו או שמדובר בשכר מופרז.

נעבור לדוחות העמותה ושם נראה את הדוחות המילוליים המפרטים את פעילות העמותה ואת ההקיפים שלה. נראה שפעילות היא באמת הפעילות לה אנחנו רוצים לתרום.

השלב האחרון הינו בדיקת הדוחות הכספיים, בדיקה המצריכה עיניים מקצועיות. מי שרוצה לתרום סכום כסף גדול, מומלץ כי יפנה לבעל מקצוע שיבדוק עבורו את הדוח הכספי של העמותה לה הוא רוצה לתרום ויחווה דעתו.

תרומות בטלפון: כלל חשוב ביותר הוא לעולם לא להיענות לבקשת תרומה מעמותה שהתקשרה אליכם. אין לכם דרך לדעת האם זו אכן עמותה אמיתית, אם היא זו שהתקשרה אליכם, וגם אם הפניה היא מטעם העמותה ישירות או האם ישנה חברת גיוס כספים בדרך ומה גובה העמלה שהיא לקוחת מתוך כספי התרומה שלכם. החלטתם לתרום לעמותה מסויימת- תתקשרו אתם למשרדי העמותה ותתרמו ישירות.

השתכנעתם מנציג עמותה שהתקשר אליכם לתרום? אל תתנו לו פרטי אשראי ואל תבקשו טלפון לחזור. השקיעו עוד מעט מאמץ, בררו את הטלפון של העמותה והתקשרו אתם וודאו כי התרומה מגיעה ישירות לעמותה.

תרומה באמצעות גיוס המונים: מדובר בפלטפורמה שהיא בדרך כלל בטוחה יותר מאשר תרומות בטלפון ובדרך כלל אחוז העמלה שלוקחת החברה המפעילה את הפלטפורמה נמוכה בהרבה מאשר בחברות ה"טלמרקטינג" המגיסות עבור עמותות טלפונית.

עם זאת, גם כאן צריך להיזהר ולא להתבייש להתקשר לעמותה לוודא כי אכן מדובר בגיוס מטעמה וכי הכספים מגיעים אליה והעמלות סבירות (לא יותר מאחוזים בודדים מהתרומה).

תרומה לעמותה או תרומה לפרוייקט: החלטנו לתרום לעמותה, שינן שתי אפשרויות בפנינו, לתרום לעמותה באופן כללי או לתרום ספציפית לפרוייקט מסויים של העמותה.

אם דרשנו כי התרומה תהיה יעודית לפרויקט מסוים, העמותה מחוייבת להשתמש בכספי התרומה למטרה לשמה תרמנו ולא לפרויקטים אחרים של העמותה. במצב כזה יש לוודא כי על הקבלה ירשם במפורש מטרת התרומה.

במידה ומדובר בתרומה גדולה ומשמעותית, ניתן לבקש אישור מרו"ח העמותה שהתרומה תסווג כתרומה ייעודית למטרה אליה נתרמה.

מה ההבדל בין עמותה לבין חברה לתועלת הציבור (חל"צ)? שני הגופים, הן עמותה והן חברה לתועלת הציבור הינם גופים ללא מטרות רווח והרגולציה על שנייהם זהה פחות או יותר ולכן אין הבדל בין תרומה לעמותה לתרומה לחל"צ, כל עוד מתקיימים התנאים המפורטים לעיל.

לסיכום: חשוב לזכור כי מרבית העמותות הינן גופים מדהימים הפועלים לטובת הציבור ומספקים שירות חיוני ועוזרות לכולנו בשיגרה וברגעים קשים, חשוב מאוד לתרום ולסייע בידם לעשות זאת, אך חשוב לא פחות לדאוג כי התרומה מגיעה לידים הנכונות שמקדמות את המטרות הקרובות ללבנו.

האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי ואין ללמוד ממנו למקרה ספציפי.

 

הכותב הינו עו"ד מומחה לדיני עמותות ושותף במשרד עורכי הדין בוגט-קידר