הרב זקס עם הרב גריינר
הרב זקס עם הרב גריינרצילום: יגאל סיידלר

על דמותו הייחודית של הלורד הרב יונתן זקס ז"ל, רבה של אנגליה בעבר שהלך לעולמו בשבת, שוחחנו עם הרב אייל גריינר, ראש ישיבת ההסדר במושב טפחות, ישיבה בה בית המדרש 'היכל יונתן' נבנה על שמו של הרב זקס, כהוקרה של הקהילה באנגליה לכהונתו כרב המדינה שם..

"זכינו לקשר מיוחד וחיבה מיוחד. הרב ביקר אצלנו כמה פעמים, גם בהנחת אבן הפינה וגם בחנוכת בית המדרש ובהזדמנויות נוספות של ביקוריו בארץ ליווינו אותו, וגם כשהיינו באנגליה התארחנו אצלו והוא נשא דברים לטובת הישיבה", מספר הרב גריינר.

"מלבד הביקורים זכינו גם לקשרים מיוחדים גם ברמה הפרטית וגם לישיבה והמשמעות שלה בגליל, הרגשנו הרבה חום והוקרה על הזכות שלנו לקבל השראה מאדם שהיה מדוברי היהדות הגדולים והרהוטים ביותר בעשורים האחרונים".

על ייחודה של תורת הרב זקס כתורה בינלאומית הנובעת מתוככי בית המדרש, אומר הרב גריינר: "ההודעה על פטירת הרב הגיעה בין פרשת וירא לפרשת חיי שרה, ומעניין שדבריו וגם דברי הרב סולובייצ'יק, שהרב זקס זצ"ל החשיב לאחד מרבותיו, מתאר את הנאמנות של אברהם אבינו לקב"ה יחד עם הנאמנות לעולם כולו, היכולת הזו היא לא רק נחלת הרבנים ונושאי הדברים בעולם כולו אלא גם כאן בארץ ישראל. בסוף כל תפילה אנחנו עוצרים ומזכירים שמטרתנו היא לתקן עולם במלכות שדי וזה מתחיל כאן ועכשיו אצל כל אחד מאיתנו".

"הרב דיבר על אחריות שהיא תמצית היהדות כולה, לשאת בעול גם ברמה האישית והמשפחתית, אבל גם כקריאת כיוון להאיר את העולם כולו. גם אנחנו כאן בגליל עם האתגרים הרבים, אנחנו רואים בישיבה אורה וברכה כמגדלור של תורה לכלל היהודים בגליל וגם לא רק ליהודי הגליל. זו השראה לגאולת האומה וגאולת האדם מתוך התקשרות כנה והקשבה לעולם כולו על כל מכאוביו, בעיקר בתקופה הזו שמזכירה לכולנו שגם אם אדם אנונימי בקצה העולם עושה דבר זה נוגע לכל אחד מאיתנו. ההיבט הזה הוא חלק מהותי מהתורה ולא לשווא הרב זקס הזכיר את הרבי מלובביץ' ואת הרב סולובייצ'יק כמי שנשאו את העולם כולו על כתפיהם".

הרב גריינר מציין את המפגש האישי עם הרב זקס ז"ל כמפגש עם מי שהקרין חום מיוחד, מפגש "עם אדם שכולו הוד והדר ועם זאת פשטות ולבביות שאין כדוגמתם. שילוב נדיר מאוד".

האם ניתן באמת להנחיל את התפיסה הכלל אנושית הזו לדור הצעיר שאולי לעיתים מתחבר טוב יותר לתורה הקרובה אליהם באופן אישי ולאומי? "יש משהו בגיל הצעיר שרוצה לראות את הכול בשחור ולבן ובקוטביות, אולי בעולם צר של גיל התבגרות שממשיך בהמשך. לא סתם תורתו של הרב התפשטה בחוץ ואולי קצת פחות בתוך בית המדרש. אולי בגלל הגיל ואולי בגלל המורכבות. צריך יותר התחככות עם המציאות כדי להבין את התוויית הדרך של התורה. ההיכרות עם הש"ס, השולחן ערוך ועם עולמה של הישיבה משאירה את השיח בתוך בית המדרש ואין די שיח עם החוץ, אבל תורת הרב ביקשה לייצר שיח עם העולם כולו, עם האדם ומכאוביו ובכך היא דומה לתורת הרב סולובייצ'יק שגם היא מקבלת מקום יותר כשאדם אחרי שלב הישיבה, כשאדם בוגר יותר ומקים משפחה ועוסק יותר ברך הארץ של המציאות, אבל לשם אנחנו מכוונים את תלמידנו, להסתכל קדימה עשרים או שלושים שנה".