הפגנת חרדים בירושלים
הפגנת חרדים בירושליםצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מהו הקונפליקט המרכזי המעסיק את אזרחי ישראל? ארגון 'גשר', הפועל למעלה מ-50 שנה לחיזוק הקשר בין המגזרים השונים במדינת ישראל, יצר את 'מדד המתח החברתי' הציג ומנתח את המתחים המרכזיים בחברה הישראלית.

על פי ממצאים שפרסם הבוקר (ב'), על פי הסקר הסכסוך "היהודי – ערבי" נדחק ונשכח ואילו הסכסוך "החילוני – חרדי" הוא הקונפליקט המרכזי והבעייתי ביותר בעיני תושבי מדינת ישראל.

אם לא די בכך, 73% מהציבור הישראלי רואים בקונפליקט החילוני – חרדי, כ"סכנה" אמיתית לעתיד החברה הישראלית ו-62% מהנשאלים השיבו כי הם מאמינים שעומק המשבר אף יילך ויחריף.

לשאלה "מי הם האחראים למשבר שנוצר בין הציבור החילוני לחרדי"?, ניתנו תשובות מפתיעות: הסיבה המרכזית לאשם היא "אינטרסים פוליטיים" (52%), הסיבה במקום השני היא כביכול "אי השוויון בנטל" (51%) ובמקום השלישי ציינו את "חוסר ההיכרות בין המגזרים" (47%).

כאשר בוחנים את הסיבות המרכזיות למשבר על פי חלוקה למגזרים, רואים כי הסיבה המרכזית למשבר בעיני הציבור החרדי היא "חוסר ההיכרות בין המגזרים" (73%).

כאמור, כאשר משכללים את כלל התוצאות של כלל המגזרים "האינטרסים הפוליטיים" הם הסיבה המרכזית והבולטת לעומק המשבר. על נושא אחד ישנו קונצנזוס חוצה מגזרים והוא לשאלה "האם הקורונה הזיקה ליחסים בין המגזרים"? התשובה שהתקבלה היא חד משמעית: 88% השיבו כי הקורונה הזיקה ליחסים בין מגזרים אלה.

כאשר שאלו את המגזרים השונים "האם המשבר בר תיקון"? במגזר החרדי נרשמת אופטימיות, כאשר 69% סבורים שהקרע ניתן לתקן ואילו הציבור החילוני פסימי יותר, כאשר 41% בלבד סבורים כי הקרע ניתן לתיקון. בבחינת כלל הציבור, 55% סבורים כי הקרע ניתן לאיחוי.

כאשר בוחנים את אותה שאלה על פי עמדות פוליטיות רואים כי במחנה המרכז שמאל רק 30% צופים החמרה במצב ואילו במחנה הימין ישנה קפיצה כאשר 43% צופים כי המתח בין הצדדים צפוי להחריף.

מחצית מהאוכלוסייה עדיין רואים בו כסכנה וחוששים כי המצב עשוי להתדרדר בעתיד.

המתח שחווה דעיכה משמעותית ומפתיעה, הוא המשבר בין "הימין לשמאל". על פי המדד, סוגיית ה"ימין מול שמאל" נמצאת בתחתית הסולם כאשר רק 1 מכל 10 ישראלים ציין אותה כסכסוך הבעייתי ביותר במדינת ישראל.

יחד עם זאת, מחצית מהאוכלוסייה עדיין רואים בסכסוך זה כבעל סכנה לחברה הישראלית וכמעט אחוז זהה (46%) סבור כי המתח בין הימין לשמאל עשוי עוד להתדרדר בעתיד. רבע (25%) ממצביעי מחנה המרכז-שמאל, אף רואים בו כמתח המרכזי ביותר של החברה הישראלית.

באופן לא מפתיע, שאלת האשם מתחלקת בין המחנות השונים: אנשי מחנה שמאל/מרכז נוטים יותר "להאשים" בקיומו של המשבר את האינטרסים הפוליטיים (69%), ואת נושא המשפט של בנימין נתניהו (60%), לעומתם – אנשי ה"ימין", נוטים יותר להאשים את התקשורת ואת השיח האלים שמתרחש בה (50%).

כאשר בוחנים את כלל המדגם מי שמככבים כאשמים המרכזיים הם פעם נוספת "האינטרסים הפוליטיים" עם 54% ואחריו ענייני "חפותו ומשפטו של נתניהו" עם 44%.

מנכ"ל ארגון גשר, אילן גאל דור: "תוצאות הסקר זועקות - אזרחי ישראל מודאגים מאוד מהקרעים בין חלקי העם ואף יודעים מהם הגורמים המרכזיים למצב אליו הגענו. ערב הבחירות, תושבי ישראל כמהים לחברה מאוחדת ובריאה יותר, ומייחלים להנהגה שתתייחס למתחים החברתיים באותה חשיבות בה היא מתייחסת לאיומים הביטחוניים והבריאותיים.

לסיום אמר: "אין צורך ב'קבינט פיוס' או בהצהרות פומפוזיות, יש צורך במעשים בשטח. ביצירת מפגשים והיכרות בין חלקי העם השונים, אם זה דרך מערכת החינוך, תנועות הנוער או הרשויות המקומיות".