לשכנע אותם
לשכנע אותםצילום: istock

כדי לקדם בתקופה הזו מיזם עסקי יש לא פעם צורך משמעותי בגיוס כספים, אלא שגיוס הכספים בימינו אלה שונה לחלוטין מזה שהיה לפני מספר שנים. שוחחנו על כך עם רועי מרקוביץ', מיזמי חברת הסטארטאפ הישראלית Up Capital ואסטרטג עסקי לחברות ולקבוצות עסקיות.

"היום בשוק הישראלי ובכלל יש הרבה יותר כסף מאשר רעיונות טובים. משקיעים לא ממהרים להשקיע בחברה למרות שזה המצב. הם רוצים להתאהב ברעיון וביזמים ולהבטיח לעצמם תשואה. כדי להוכיח להם את זה צריך לפגוש את היזמים", אומר מרקוביץ' ומסביר כי המציאות כיום מחייבת יזמים לצאת לסבב הופעות, שכמוהו כסבב הופעות של אמנים.

"פעם כשהשוק היה הרבה פחות מפותח היה קשה למצוא משקיעים. היום יש הרבה יותר משקיעים מאשר יזמים, ולכן המשקיעים יודעים שכאשר היזם יוצא מהמשרד שלהם הוא עובר למשקיע אחר. יזמים עוברים ממשקיע למשקיע עם המצגת שהכינו ועם ידיעה ברורה מה צריך לומר וכו'".

סבב ההופעות הזה לא הולך להיות פשוט: "הם מנסים לשכנע את המשקיעים להשתחרר מהכסף שהם רוצים לשמור עליו. תוך כדי ההצגה הם ישאלו אינסוף שאלות ולא תמיד היזם מוכן להם מראש", הוא אומר וממליץ לקיים חזרות לקראת המפגשים עם המשקיעים. מאחר והיזם הוא מי שמכיר את המיזם שלו הכי טוב נכון שהוא עצמו יהיה מי שיציג את הרעיון בפני המשקיעים ושיעשה זאת עם מצגת ראויה וערוכה היטב.

"תציגו את זה לחברים, ליזמים מקבילים ועוד. להתנער מהחששות שיעתיקו, לא חייבים לתת את הכול, אבל להציג את מה שיש לך, כדי שתחטוף את התגובות מאלה שלא אמורים להשקיע. לא להתרסק בפני המשקיעים. להתרסק לפני חברים במהלך החזרות".

בדבריו מציין מרקוביץ' את חשיבות המצגת לצד המוצר עצמו, אך עוד קודם לכן ישנו העמוד האחד שבו אמור היזם לנסח בקצרה ובצורה מושכת את המיזם שלו ואת הסיפור שמאחוריו. משקיעים גדולים רואים במשך שבוע עשרות ומאות פניות שכאלה ויש ללכוד את תשומת ליבם עם המיזם שלכם, את זאת ניתן לעשות בראש ובראשונה על ידי אותו עמוד אחד שנשלח להתעניינות המשקיעים.

על פרק הזמן שעומד בפני היזם שהוזמן למשקיעים אומר מרקוביץ': "הקרנות הגדולות שפוגשות יזמים רבים מקצים כארבעים דקות ולכן צריך להיות חד ומוכן להכנסת הכול לפרק זמן כזה. משקיעים פרטיים יתנו הרבה יותר זמן".

האם ניתן לזהות בפניו של המשקיע מתי המיזם מעניין אותו? "המו"מ מתחיל מיד כשנכנסים לחדר", אומר מרקוביץ'. העובדה הזו גורמת לכך שמשקיעים ותיקים יודעים להסתיר את ההתלהבות על מנת להצליח במו"מ על המחיר. "הרבה לא רוצים להראות התלהבות או חולשה. הסימן הכי טוב הוא עצם ההזמנה לפגישה נוספת".

באשר לחזרות המקדימות הוא מעיר כי חשוב לבצע אותן מול קהלים שונים ומגוונים על מנת להיערך וסוגים שונים של שאלות, קשות ככל שניתן, עוד לפני המפגש עם המשקיע עצמו.